×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال و به نقل از خبرگزاری فارس؛ بیشتر بقاع متبرکه و امام‌زاده‌ها در استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و موهبتی که خداوند به این استان هدیه فرموده است در دل طبیعت و در میان درختان و سبزه زارها قرار دارد و محیطی امن توأم با آرامش را برای زائران فراهم کرده است.

گردشگری و جذب توریست از برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است چراکه دست‌اندرکاران آن معتقدند با توسعه گردشگری می‌توان بر جذب توریست و مسافر افزود و آنها را ترغیب کرد تا بیشتر در مناطق مورد هدف اقامت کنند که همین امر توسعه اقتصادی را به دنبال دارد.

امروز گردشگری، در حوزه‌های مختلفی وارد عمل شده که از جمله آن می‌توان به گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری روستایی، دریایی و گردشگری مذهبی اشاره کرد و از آن جایی که ما در کشوری مسلمان و شیعه زندگی می‌کنیم، توجه بیشتر به گردشگری مذهبی باید در دستور کار برنامه‌ریزان امر قرار گیرد.

بیشتر بقاع متبرکه و امام‌زاده‌ها در استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و موهبتی که خداوند به این استان هدیه فرموده است در دل طبیعت و در میان درختان و سبزه زارها قرار دارد و محیطی امن توأم با آرامش را برای زائران فراهم کرده است.

این امتیاز که در کمتر نقاط ایران دیده می‌شود مسافران و گردشگران را به خود جلب می‌کند به شرطی که اطلاعاتی کامل از این بقاع و اماکن متبرکه در اختیارشان قرار گیرد و با شناختی کامل سفر خود را به این مکانهای زیبا و معنوی ادامه دهند.

یکی از این بقاع متبرکه در شهرستان قائم‌شهر آرامگاه آقا سیدمحمد زرین نوا است که در روستای چمازکتی این شهرستان و در محیطی زیبا و پر از آرامش قرار دارد.

زیربنای این بقعه در حدود ۷۰ مترمربع است که در محوطه‌ای به مساحت ۵٫۱ هکتار  قرار دارد و وجود درختان کهنسال زیبایی دوچندانی به آن محل بخشیده است.

ساختمان این آرامگاه گنبدهای سنتی و ضریح منبت کاری شده دارد به خاطر قدمت آن در فهرست آثار باستانی مازندران به ثبت رسیده است.

بنای این آرامگاه متبرکه به شکل چهار ضلعی به ابعاد ۵ در ۵ متر است و در هر ظلع دارای طاق نمای تزیینی و منتهی الیه بدنه ردیفی از مقرنس آجری است که میان هر دو قرنیس نیم دایره هایی برای نصب کاشی دیده می شود.

این بقعه در گذشته کتیبه‌ای داشته است که در حال حاضر در گنجینه میراث فرهنگی مازندران نگهداری می شود.

در این کتیبه تاریخ ساخت بنا سال ۸۵۵ هجری ذکر شده است و می‌توان گفت این سازه از آرامگاه‌های قرن نهم هجری قمری است.

یکی دیگر از اماکن متبرکه در شهرستان قائم‌شهر که در همه ایام سال پذیرای زائران است بقعه امام‌زاده سید ابوصالح است که در ۱۷ کیلومترى شمال غرب قائم‏شهر و در روستای مله  قرار دارد.

بنای این امامزاده به دوران صفویه بر می‌گردد که در گذر زمان دچار آسیب و تعمیراتی بر روی آن انجام شد.

حرم این امامزاده، از خارج به شکل مربّع و از داخل با تشکیل چند طاق ‏نما به هشت ضلعى در آمده است و مقابل حرم، سقّاخانه چوبى حضرت ابوالفضل قرار دارد.

این بقعه در زمینی به مساحت ۲ هکتار قرار دارد و دارای ۱۲ زائرسرا در دو طبقه است و تمام امکانات رفاهى از قبیل آب، برق، گاز، تلفن و سوپر مارکت در بقعه تعبیه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه همه ساله اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان قائم‌شهرهم‌زمان با سایر مناطق استان به منظور استقبال و خدمات دهی هرچه بهتر به مسافران و گردشگران نوروزی در بقاع متبرکه میزبان طرح «آرامش بهاری» است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در اداره اوقاف انجام می‌گیرد در قالب این طرح برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده و از ۲۸ اسفندماه سال ۹۵ تا ۱۵ اسفندماه سال ۹۶ به اجرا درمی‌آید.

عبدالله ولی‌نژاد افزود: ازابتدایی‌ترین اقداماتی که در این طرح صورت می‌گیرد، می‌توان به آماده سازی بقاع، نظافت، غبارروبی و آماده‌سازی زائرسراها برای اسکان مسافرتن اشاره کرد که سعی می‌شود به خوبی انجام شود.

وی تصریح کرد: در بحث فرهنگی طرح «خیمه‌های معرفت» را داریم که با حضور روحانیون اعزامی از قم برپا می‌شود و طرح‌های مختلف فرهنگی همچون غرفه مشاوره شامل مشاوره اجتماعی، خانواده و مذهبی،غرفه کودکان و غرفه حجاب، در آن خدمات دهی می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان قائم‌شهر خاطر نشان کرد: طرح خیمه‌های معرفت تنها در بقاعی که ظرفیت‌های لازم برای برگزاری را دارا باشند اجرا شده و در امامزاده‌هایی که این توان اجرایی وجود ندارد سعی می‌شود هرگونه کار فرهنگی که امکان انجام آن وجود داشته باشد در باب پذیرایی بهتر و فعالیت فرهنگی برای زائران حاضر انجام گیرد.

ولی‌نژاد با بیان اینکه این طرح در ۱۸ بقعه متبرکه در شهرستان اجرا می شود اظهار کرد: از ۱۸ بقعه مشمول طرح «آرامش بهاری» تنها در ۶ بقعه شاخص شامل امامزاده یوسف رضا در کنار بیمارستان رازی، امامزاده همزه، امامزاده سید ملال کنار پل تلار، امامزاده درویش مزار در کمربندی قائم‌شهر، امامزاده اسماعیل در سارو کلا و امامزاده ابوصالح روستای مله، که در مسیر عبور و مرور گردشگران قرار دارند، به عنوان محور اصلی فعالیت‌های ما محسوب شده و در آن ها طرح خیمه‌های معرفت به اجرا گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: از این ۱۸ بقعه متبرکه تنها امامزاده ابوصالح روستای مله دارای زائرسرا برای اسکان مسافران است و سایر بقاع از این امکان بهره مند نیستند.

ولی نژاد با بیان اینکه در ایام بهاری مهم‌ترین هدف ما انجام هرچه بهترکارهای فرهنگی است، عنوان کرد: در حال ساماندهی بقاع متبرکه و امامزاده‌ها برای تبدیل شدن به قطب فرهنگی هستیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم در این ایام پذیرایی خوبی از زائران داشته باشیم و در بحث کارهای فرهنگی نیز حرکت‌های مثمر ثمری انجام دهیم.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false