×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ تخلفات عدیده در خانه مطبوعات مازندران موجب شده این تشکل مهم صنفی از ریل خارج گردد و کارکرد واقعی خود را از دست بدهد.

تامین منافع عده‌ای خاص و عدم توجه به مشکلات و تنگناهای حرفه خبرنگاری کار را به آنجا رسانده که عده کثیری از اصحاب رسانه با نامه‌ای سرگشاده به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خواستار بررسی عملکرد خانه مطبوعات مازندران در مجمع عمومی حضوری شدند.

حسین احمدی خبرنگار روزنامه قدس در گفتگویی با اشاره به جمع‌آوری امضا و تقاضای عده زیادی از اصحاب رسانه‌ مازندران در باب برگزاری مجمع عمومی حضوری گفت: طبق اساسنامه اگر یک پنجم اعضای خانه مطبوعات درخواست مجمع عمومی داشته باشند باید مجمع برگزار و تراز بیلان مالی و عملکرد هیات مدیره خانه مورد بررسی قرار گیرد.

حسین احمدی که ۲۶ سال سابقه رسانه‌ای دارد، افزود: از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران انتظار داریم این مطالبه به‌حق اصحاب رسانه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خانه مطبوعات مازندران طی ۲ دوره گذشته هیچ مجمع عمومی برگزار نکرده است ، ادامه داد: در صورت عدم برگزاری مجمع عمومی ، امضاکنندگان بیانیه فوق‌الذکر می‌توانند حقوق خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری و نسبت به ابطال انتخابات اقدام کنند.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: متولیان خانه مطبوعات با عضوگیری‌های شتابزده در فصل انتخابات ، سبد آرا خود را افزایش داده و چون سامانه در دست هیات مدیره خانه است ، بعد از انتخابات عضوهای جدید حذف می‌شوند تا این عضوگیری عجولانه کار دست‌شان ندهد.

احمدی یادآور شد: در واقع مجری برگزاری انتخابات ، ناظر ، فرد عضو گیرنده ، کاندیدا ، همه یک نفر بوده و در انتخابات صحنه‌گردان است.

وی تاکید کرد: این مساله ناشی از ضعف‌های عدیده اساسنامه خانه مطبوعات است چراکه اساسنامه بصورت دستوری از مرکز به استان‌ها ابلاغ می‌شود درصورتی‌که باید به تصویب اعضای مجمع هر استان برسد که نمی‌رسد.

این خبرنگار مازندرانی ادامه داد: اگر به ترکیب هیات مدیره خانه مطبوعات نگاهی بیندازید مشاهده می‌کنید که همگی مدیرمسئول هستند و خبرنگاران در حالیکه ۳ سهیمه دارند هیچ عضوی در خانه ندارند! بدین صورت که چند روز مانده به انتخابات تغییر وضعیت داده و از مدیرمسئول به خبرنگار تبدیل شده و چون به سامانه دسترسی دارند به راحتی این اقدام صورت می‌گیرد. در این دوره هم دست به این کار زدند و بعد از انتخابات هم دوباره به مدیرمسئول تغییر هویت می‌دهند.

احمدی گفت: مساله این است که شخصی که چندین مجوز مدیرمسئولی دارد نباید اجازه داده شود در بخش خبرنگاران کاندیدا شود چرا که مدیرمسئول بالاترین رکن در یک رسانه است.

وی افزود: خانه مطبوعات به حیات خلوتی برای متولیان این خانه تبدیل شده و هر کدام‌شان چندین مجوز اخذ کرده‌اند در حالیکه سایر اهالی رسانه دست‌شان از مجوز کوتاه مانده است. بعنوان نمونه خبرنگاری داریم که بیش از ۳۰ سال سابقه رسانه‌ای داشته و ۱۰ سال در انتظار مجوز روزنامه است و حتی مجوز پایگاه خبری‌اش هم صادر نشد. این در حالی است که دو عضو هیات مدیره خانه مطبوعات مازندران، سرجمع ۸ مجوز رسانه‌ای داشته و مجدداً در سامانه درخواست مجوز کرده‌اند.

احمدی یادآور شد: این حجم مجوز را طی چند سال اخیر و در دولت گذشته اخذ کرده‌اند و با این کار تمام منابع مالی و حمایتی را به سمت خود سوق می‌دهند.

خبرنگار روزنامه قدس خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از متولیان خانه مطبوعات، چندین یوزر و پسورد را در اختیار داشته و به هنگام تمدید زمان انتخابات در ساعات پایانی رای‌گیری، فاصله خود با سایر کاندیدا را بطور چشمگیری افزایش می‌دهند.

احمدی پیشنهاد داد: انتخابات بصورت حضوری در فرمانداری‌ها و با نظارت روسای ارشاد انجام شود و پس از احراز هویت شخص رای دهنده ، اخذ آرا بصورت الکترونیک صورت گیرد.

وی ادامه داد: هدایای دریافت شده توسط خانه مطبوعات که از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شود به حساب خانه واریز نمی‌شود و سرنوشت‌شان مشخص نیست. بعنوان نمونه جشنواره‌های رسانه‌ای با هزینه‌های چند ده میلیونی برگزار اما حساب خانه مطبوعات تراکنش ندارد. ضمنا هنوز حساب خانه مطبوعات بنام اعضای سابق خانه است و پس از دو دوره هنوز تغییر و تحول قانونی صورت نگرفته که تخلف مسلم است.

احمدی که برگزیده ۸ دوره متوالی جشنواره مطبوعات مازندران است، یادآور شد: متاسفانه در برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای، نتایج اعلام شده دستخوش تغییرات شده و در اختتامیه افرادی تجلیل می‌شوند که برگزیده نیستند و با سفارش در نتایج گنجانده می‌شوند. بعنوان نمونه آخرین جشنواره مطبوعات مازندران که در خرداد ۹۹ برگزار شد، حدود ۳۰ برگزیده داشت که در کمال تعجب در اختتامیه ۵۰ نفر تجلیل شدند.

این فعال رسانه‌ای گفت: طی ۷ سال گذشته هیچ اردویی زیارتی و سیاحتی برای خبرنگاران مازندرانی برگزار نشد اما در مقابل زمینه سفر حدود ۵۰ خبرنگار گیلانی به مازندران فراهم و مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند. و مصداق این ضرب‌المثل شده‌ایم که “چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است”.

احمدی افزود: طی سال‌های گذشته هیچگونه کلاس آموزشی از سوی خانه برای اهالی رسانه برگزار نشد در حالیکه تقاضا برای آموزش در همه شهرستان‌ها بالاست.

وی اضافه کرد: اختتامیه جشنواره‌های مطبوعاتی و مراسم روز خبرنگار، چندین سال است که در غرب مازندران برگزار می‌شود که به دنبال این ماجرا، خبرنگاران بخش های مرکزی و شرقی استان تقاضای تشکیل خانه مطبوعات مجزایی برای این حوزه دارند.

این عضو خانه مطبوعات مازندران با ابراز ناخرسندی از عدم پالایش اعضای خانه مطبوعات، یادآور شد: طی سنوات گذشته اجازه ندادند پالایش خبرنگاران صورت گیرد و بسیاری عضو این خانه هستند که متاسفانه حتی الفبای رسانه را نمی‌دانند. عمو، خاله، دایی و عمه‌هایشان را عضو خانه کرده‌اند و هیچ خانه‌تکانی صورت نمی‌گیرد.

احمدی با اشاره به اینکه از بدو تاسیس خانه مطبوعات در سال ۸۰، کمابیش در جریان عملکرد خانه قرار دارد، گفت: خانه مطبوعات مازندران جایگاه واقعی خود را از دست داده و در مسیر حرفه‌ای خود قرار ندارد چنانچه دیگر بود و نبودش توفیر چندانی برای خبرنگاران نمی‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه مطالب فوق‌الذکر نظر شخصی نیست و ماحصل گفتگو با عده کثیری از خبرنگاران است، به این ضرب‌المثل بسنده کرد که “ما از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید!”

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false