×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، یک روز بهار دلنشین ساعت ۵ بعد از ظهر به اتفاق خانواده آقای کابلی و رستم نژاد البته با برنامه قبلی به عنوان دومین سفر نوروزی به استان گیلان بعد از تماشای زیبای قلعه رودخان شهر فومن تصمیم گرفتیم به دیدن روستاهای زیبای ماسال بریم.

برای رفتن به ماسال همراه شدیم با آقایان کابلی و رستم نژادکه همسفر ما بودند از روستا های زیادی گذشتیم دیگه خیلی گشنه شده بود چون بعد از صبحانه چیزی نخوردیم، همگی تصمیم گرفتیم که شام ماهی بخوریم ، بعد از گرفتن ماهی هوا به حدی سرد شد که جان پناه نداشتیم در همین فکر بودیم که کجا بریم ، یکدفعه میترا خانم با همون زبان شیرینش گفته همگی مهمان خانواده حاج کربلایی نجاتی هستیم.

در ترسیم نقشه راه این روستاء باید عنوان کنم که پس از گذر از قلعه رودخان و دو راهی فومن به ماسوله باید از ورودی این روستا در بالای جاده عبورکرد ، با گذر از جاده پُر پیچ و خم فراوان که با تمام عشوه‌گری‌هایش بر زیبایی این مسیر می‌افزاید و عبور از میان جاده ، و گذر از روستاهای متفاوت که دیدن آنها هم خستگی آدم ها رو از بین میبرد می‌توان به روستا رسید.

روستای زیبای گامیشبان یکی از روستاهای ماسال ، طبیعتی بکررا ازخودبه یادگار گذاشته‌ ،روستایی که شب‌هنگام ،آسمانش از ستارگان بازیگوش مملو است و هنگام غروب ، اهالی محو افسون مه غلیظی می‌شوند که روستا را فرا می‌گیرد ،روستایی که خانه های کاهگلی ،مردمان خوب و نازنین و خونگرم سالیان درازی در انتظار دیدار رهگذران و گردشگران سراسر کشور، ایستاده‌اند.

گامیشبان روستایی ییلاقی در ۱۰ کیلومتری از شهرستان ماسال قرار دارد ، روستایی که منظره زیبایی را در خود جای داده‌ است و آب و هوایی دل‌انگیز را با خود همراه کرده‌ است.

روستایی که با تلاش اهالی آن طبیعت بکر و دست ‌نخورده‌ای را از خود به یادگار گذاشته‌ است و منطقه ییلاقی کم‌نظیری را خلق کرده‌ است.

 

روستای گامیشبان مملو از خانه‌های رنگارنگ کاهگلی و قدیمی که از دست رنج پدران و مادران ساخته شده است که اهالی آن مهمان نواز خوبی از جمله پروانه نجاتی ۴۷ ساله با شوهرش خدابخش سورمی که با اختلاف سنی ۲۵ ساله یک زندگی بسیار مطلوب و دانشینی در طول این سال تجربه کردند.

خانه‌هایی که برخی از آنها هنوز بوی کاه‌گل می‌دهد و رنگ گذشته‌ای زیبا بر در چوبیش نقش بسته‌است. با قدم‌ زدن در روستا ، حس تازه متولد شدن ، وجود آدمی را فرا می‌گیرد.

به گفته پروانه خانم دختر حاج کربلایی نجاتی صبح که از راه می‌رسد ، صدای حیوانات به گوش می‌رسد و آفتاب با قامتی طلایی‌رنگ از پشت کوه ، سر بلند می‌کند تا صورت روستاییان را با روشنایی صبحگاهیش نوازش میده و در هنگام ظهر، گرمای هوا بیشتر می‌شود ، اما دل‌انگیز بودن مناظر و این طبیعت بکر ، فکر هر چیز دیگر را از ذهن می‌زداید.

آری غروب رو ما دیدیم وقتی فرا می‌رسد ، در بیشتر موارد ، مه غلیظی آرام و بی‌صدا مانند ملکه‌ای افسونگر ، تمام روستا را فرا می‌گیرد و زیبایی جدیدی بر چهره روستا خلق می‌کند.

مرحوم حاجی نجاتی از مریدان مردمان و کدخدا این روستا بودن که به دختر نازنین خود وصیت کردند مهمان نواز خوبی برای مهمانان باشند و از مکان استفاده کنند تا چراغ آن برای همیشه برای رهگذران و گردشگران روشن باشد.

میترا خانم ، الهام و سهیلا که با هم تصمیم میگیرند که شب مهمان این خانواده باشند و ماهی تازه ای که تو مسیرگرفتیم که این هم داستان زیادی دارد ، سرخ کنند و با این خانواده به اشتراک بزارند.

پخت غذا را در همان منزل قدیمی دست نخورده که در آن زمان به شکل مستطیل و با ستون های محکم و در مقابل ایوان و گنبدی شکل مزین شده درست کردند که نشستن در ایوان این سرا دارای چشم اندازی فوق العاده زیبایی داشت.

روستای گامیشبان که با چشم انداز بسیار زیبا و دیدنی بر روی چمن زارهای زیبا منطقه ماسال قرار گرفته‌ است.

خدابخش سورمی داماد حاج آقا نجاتی از این روستا اینطوری بیان می کند ، روستای گامیشبان منطقه خوش آب و هوایی است که بیشتر رهگذران و گردشگران را برای استفاده از زیبایی‌هایش به سمت خود می‌کشاند ، منطقه‌ای در ارتفاعی که روستا و جاده از آن کاملا نمایان است ، ارتفاعی که هنگام قدم‌نهادن بر روی آن ، خود را بر فراز آسمانی آبی تصور می‌کنی.

به راستی روستای گامیشبان ، بوی خلوص می‌دهد و تمام وجودت را از زندگی پُر می‌کند ، میان انبوه درختان به هم تنیده ، پرندگان مختلفی بالا و پایین می‌پرند و از این همه نعمت ، سرمست ، آواز شادی سر می‌دهند.

هنگامی که شب با آن شال سیاهش ، سایه می‌افکند بر کوه و بیابان ، بر فراز این روستا ، ستاره‌های چشمک‌زن ، سوسو می‌کنند ، ستاره‌هایی که انگار در سیاهی شب ، به شیطنت و بازیگوشی می‌پردازند و صدای هیاهوی‌شان گوش کهکشان‌ها را پُر کرده‌است.

آسمان شب این روستا ، مملو از این ستاره‌ها است و نمایی بی‌نظیر را بر فراز چشمان خفتگان به نمایش می‌گذارد ، خفتگانی که با آسودگی خیال در هوای خنک این روستا ، سر بر بالین می‌گذارند و رویای نفس‌کشیدن در میان انبوه زیبایی‌ها را به دوش می‌کشند.

 

روستای زیبای گامیشبان از توابع منطقه فومن شهرستان ماسال نیز مانند تمام نعمت‌های خداوند ، سرشار از زیبایی است و تنها عظمت پروردگار را فریاد می‌کند ، عظمتی که تنها از‌آنِ معبود جهانیان است ، پس تنها کمی بیشتر ، شاکر این رحمت آسمانی باشیم.

در پایان با یک عکس یادگاری از خانواده بزرگ نجاتی بر این باور بودیم که همه ساله مهمان دلنوازی این خانواده پر از مهر و محبت باشیم. والاسلام ؛ رضازاده راوی

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false