×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛حسن عنایتی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران به مناسبت هفته گرامیداشت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان طی سال گذشته را ۲۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت ؛ این میزان سرمایه گذاری افزایش ۲۰۰درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این نکته که سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی استان سبب افزایش تولیدات محصولات کشاورزی از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تن سال ۱۴۰۰ به هشت میلیون تن در سال گذشته رسیده است ، افزود: تعهد ایجاد اشتغال پنج هزار و ۴۰۰ نفر در بخش کشاورزی استان نیز در سال گذشته محقق شده است.

وی با بیان این که سال گذشته حدود ۱۸هزار واحد بخش های مختلف کشاورزی از تسهیلات کم بهره استفاده کردند ، بیان داشت : سند دار کردن زمین های کشاورزی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی استان است.

عنایتی با اظهار این که طبق برنامه امسال تداخل ۵۳ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان با اراضی ملی تعیین و تکلیف خواهد شد ، گفت: حفظ زمین های کشاورزی و افزایش عملکرد در واحد سطح را باید در استان عملیاتی کنیم.

وی به اهمیت اجرای الگوی کشت و مقابله با کم بارشی و خشکسالی در کشاورزی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: برنامه های حمایتی از کشاورزی استان علاوه بر افزایش سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی ، ساماندهی بازار و فروش محصولات کشاورزی به خصوص صادرات و واگذاری اراضی ملی به سرمایه گذاران در استان است.

سال سخت کشت برنج در مازندران؛

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کاهش حدود ۳۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: برنجکاری در سال جاری بسیار سخت شروع شده است ، ولی با انجام شخم زمستانه ، نشا کاری زودهنگام و بارندگی های به موقع اردیبهشت و خرداد ماه تا کنون ۲۰۵ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشا کاری شده است که البته هنوز نسبت به سال گذشته حدود ۱۰هزار هکتار کمتر است.

عنایتی با بیان این که با بارندگی هفته قبل نشا کاری برنج همچنان در مناطق شرق استان در حال انجام است ، بیان داشت: البته نگرانی که در مقوله کشت برنج وجود دارد ، کاهش حدود ۵۰ درصدی کشت ارقام پرمحصول برنج نسبت به سال گذشته است.

وی با توضیح این که سال گذشته حدود ۷۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری زیر کشت ارقام پر محصول کیفی رفته بود، ادامه داد: طبق آمار مراکز خدمات کشاورزی استان، تا کنون حدود ۳۰ هزار هکتار از نشاکاری برنج از ارقام پر محصول و مابقی از ارقام طارم هاشمی و طارم محلی است.

وی به روش خشکه کاری برنج و طرح جایگزین کشت سویا و پنبه به جای برنج کاری در سال جاری اشاره کرد و گفت: امیدواریم کشاورزان با توجه به شرایط اقلیمی نوع ارقام و محصول زراعی را برای کشت و کار انتخاب کنند.

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی مازندران؛

رییس سازمان جهاد کشاورزی به مهار تورم و رشد تولید به عنوان محور برنامه های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی از بهره برداران حمایت ویژه می کند.

وی خام فروشی محصولات کشاورزی و نداشتن بسته بندی مناسب را از مشکلات کشاورزی مازندران عنوان کرد و گفت: با ایجاد ۱۳۵ واحد کشاورزی دانش بنیان علاوه بر رشد تولید ، کاهش ضایعات کشاورزی را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این که برای ایجاد و توسعه طرح های آب و خاک نیاز به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است ، گفت: آب نیاز اصلی کشاورزی است و از آن جایی که مازندران استان کم بارش شده است ، باید ضریب امنیت تولید را با اجرای طرح های آب و خاک تضمین کنیم.

عنایتی بیان داشت: اگر استمرار تولید را نداشته باشیم ، تغییر کاربری غیر مجاز به شدت افزایش می یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باید راندمان تولید را به نسبت هزینه تولید با هدف افزایش درآمد کشاورزان بالا ببریم.

وی با بیان این که همه ما در استان در حوزه تغییر کاربری زمین های کشاورزی غفلت کردیم ، گفت: اکنون احکام زیادی برای قلع و قمع در اختیار جهاد کشاورزی است اما به دلیل کمبود امکانات به خصوص ماشین آلات برای تخریب ، احکام به کندی پیش می رود.

عنایتی گفت: برای جهاد کشاورزی مازندران تفاوتی در اجرای احکام تغییر کاربری غیر مجاز که این ملک متعلق به چه کسی است ، ندارد.

این مسوول کشاورزی مازندران ساخت و ساز غیر مجاز و انحراف از طرح های کشاورزی را از مشکلات استان عنوان کرد و بیان داشت : دولت با هماهنگی دستگاه قضا در صدد حل مشکلات تغییر کاربری های غیر مجاز در استان است.

وی به اهمیت حفظ کیفیت محصولات کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: استفاده درست از نهاده های کشاورزی به خصوص ترویج نسخه گیاهپزشکی ، دامپزشکی و ساماندهی فروشگاه های سموم کشاورزی و کود های شیمیایی ضروری است.

تشکیل قرارگاه رسانه ای مقابله با بحران کشاورزی مازندران؛

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که حفظ زمین برای کشاورزی ، افزایش تولیدات کشاورزی با محوریت هدف امنیت غذایی محور فعالیت های کشاورزی استان است ، بیان داشت : در همین راستا قرارگاه رسانه ای مقابله با بحران کشاورزی را با حضور اصحاب رسانه تشکیل شده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false