×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال به نقل از ایرنا  مجید فانی  نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار ان خرید و حمایت از کالاهای ایرانی را زمینه ساز دستیابی به برنامه های توسعه ای برشمرد و گفت: پشتیبانی از این تولیدات پیش شرط تحقق اقتصادمقاومتی است.

فانی افزود: اقتصاد مقاومتی با مقوله خرید کالاهای داخلی ارتباط مستقیم دارد و در بالا بردن توان تقویت بنیه اقتصادی و صنعتی کشور موثر است.
وی ادامه داد: اجرای اقتصاد مقاومتی که خرید تولیدات داخلی با آن پیوند خورده است، بی نیازی و رفع وابستگی به محصولات خارجی را به همراه خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بابل افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، جلوگیری از خروج ارز و صرفه جویی ارزی، حضور کالای داخلی در بازارهای بین المللی و اشتغالزایی را از ثمرات حمایت از تولیدات داخلی برشمرد.
وی گفت: گسست عمیق میان مردم و تولیدکنندگان داخلی به دلیل سیاست های اشتباه گذشته را می توان با راهکارها و رویکردهای مناسب برطرف کرد.
فانی از ارتقای کیفیت به عنوان نخستین و مهمترین خواسته خریداران از تولیدات داخلی نام برد و گفت: کاهش کیفیت در تولیدات داخلی، بی اعتمادی، دلسردی و بدبینی مردم را به همراه دارد.
این استاد دانشگاه در حوزه اقتصادی از خدمات مطلوب پس از فروش به عنوان دیگر آیتم در کیفیت بخشی و افزایش تقاضای تولیدات داخلی نام برد و گفت: همگام با کیفی کردن تولیدات باید به ارائه خدمات پس از فروش توجه کرد.
نایب رئیس کمیسون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که در ۱۰ سال گذشته ۲۶ درصد سرانه مصرف مردم ایران کاهش یافته است، گفت: دولت می تواند نقش موثری در تغییر گرایش و الگوی مصرف کنندگان از طریق فرهنگ سازی داشته باشد.
وی با بیان اینکه تغییر گرایش مردم به خرید کالای ایرانی را از طریق دستور اجرایی دولت ها محقق نیم شود و افزود: دستورالعمل های اجرایی گاه تاثیر منفی دارد و باعث گرایش مردم به سمت خرید کالاهای قاچاق نیز می شود.
فانی نقش دولت ها در ترغیب مردم به مصرف کالاهای داخلی را حمایتی و سیاست گذاری از طریق حمایت های تعرفه ای و غیر تعرفه اعلام کرد.
نایب رئیس کمیسون سرمایه گذاری خارجی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روش های بلند و کوتاه مدت را راهکار بازگشت اعتماد مردم نسبت به مصرف و خرید کالاهای ایرانی نام برد و گفت: راهکار بلند مدت تغییر ذائقه و گرایش مردم به کالاهای داخلی، منوط به فرهنگ سازی است.
فانی ایجاد عوامل انگیزشی همچون بن های خرید کالای ایرانی، تخفیف به مناسبت های متفاوت، تسهیلات خرید کالای ایرانی و ایجاد نمایشگاه برای معرفی تولید داخلی را راهکار کوتاه مدت در این زمینه برشمرد.
وی ‘برندسازی’ را از دیگر راهکار های ظهور، توسعه و ادامه حیات یک کالا و محصول در بازارهای داخلی و خارجی عنوان کرد.
**ایجاد بازار رقابت با کالای خارجی
نایب رئیس اتاق کمیسیون بازرگانی ایران گفت: باید به این نکته هم توجه داشت که در کنار مزایای خرید کالای داخلی، حضور کالای خارجی در بازار هر کشور، با ایجاد شرایط و سیاست های مدیریتی و نظارتی نه فقط آسیب زننده نیست بلکه می تواند موثر واقع شود.
فانی افزود: کالای خارجی در شرایط کمبود تولید داخلی و یا مازاد تقاضا، اثر ضد تورمی را ایجاد و از ایجاد شکاف میان قدرت منابع مالی مردم با قیمت تمام شده محصول جلوگیری می کند.
وی گفت: کالاهای خارجی در فقدان توان تولیدی برای پاسخ گویی به تقاضای داخلی می تواند توازن در بازار ایجاد کرده تا از بالا رفتن قیمت و سوء استفاده در نرخ گذاری جلوگیری کند.
این استاد و عضو هیات علمی دانشگاه انتقال تکنولوژی و ایجاد بازار رقابتی برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی را از دیگر مزایای مهم کالاهای خارجی برشمرد.
فانی گفت: کالاهای تولید شده در کشورهای پیشرفته در کنار تولیدات داخلی، هم تولیدکننده داخلی و هم مصرف کننده را از پیشرفت تکنولوژی آگاه می سازد و در نتیجه تولیدکننده داخلی را به سمت به روز رسانی و یا اختراع محصولات جدید همگام با نیاز بازار و جامعه ترغیب می کند.
کمپین خرید کالای ایرانی نقطه آغاز برای تغییر الگوی مصرف داخلی و حمایت از تولید کنندگان کشورمان است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false