×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

دکتر رسول ظفرمند مدیر کل بیمه سلامت استان مازندران با بیان این مطلب که زیرساخت‌های اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در بستر اینترنت برای سطح دو و سه شامل پزشکان متخصص و فوق تخصص آماده و به اجرا گذاشته شده است گقت:الکترونیکی کردن نسخه نویسی پزشکان برای افراد زیر پوشش بیمه سلامت یکی از طرح های مرتبط با نظام تحول سلامت در دولت تدبیر و امید بود که پیش از این در سطح پزشکان عمومی در مازندران و چند استان دیگر به اجرا گذاشته شده بود.

وی توضیح داد : به دنبال اجرای پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه سلامت از ۲ سال قبل در سطح یک که با همکاری نزدیک به ۶۰ تن از پزشکان عمومی طرف قرارداد در مازندران آغاز شده بود ، هم اکنون برابر قوانین بالا دستی این طرح برای پزشکان متخصص و فوق تخصص اجرایی شده است.

ظفرمند گفت : نرم افزار نسخه‌نویسی الکترونیکی که قابلیت نصب در تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و رایانه‌ها را دارد ، به صورت رایگان دراختیار همه پزشکان، بیمارستان‌ها و موسسات دولتی و بخش خصوصی طرف قرار داد با بیمه سلامت استان قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت : در این نرم افزار مشخصات همه بیمه شده‌ها، قوانین بیمه‌ای، مقررات دارو نویسی و اقلام دارویی، آزمایشگاه و عکس برداری‌های وجود دارد و در صورت غیر استاندارد بودن این فرایند، دستگاه هشدار مربوطه را اعلام می‌کند.

وی توضیح داد : به عنوان مثال اگر دارویی بیش از اندازه نسبت به نوع بیماری در نسخه نویسی الکترونیکی تجویز شود، تعداد اقلام دارو بیشتر از استاندارد باشد یا مشکلات بیمه‌ای و یا مقررات دارویی در نسخه نویسی رعایت نشود، با هشدار نرم افزار ، این مشکلات به راحتی قابل رفع است.

ظفرمند یکی از مزیت های نسخه نویسی الکترونیکی را دریافت برخط حق و حقوق پزشکان طرف قرارداد برشمرد و اظهار داشت : ثبت و نگهداری اطلاعات مراجعه به پزشکان ، مراجع تشخیصی و داروخانه‌ها و ایجاد یک پرونده الکترونیک سلامت برای بیماران از دیگر مزیت های نسخه نویسی الکترونیکی است که سبب می شود سیر درمان بیمار در یک مسیر علمی قرار گیرد.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران از پزشکان متخصص و فوق تخصص استان خواست تا با نصب رایگان این نرم افزار فقط از طریق بستر اینترنت نسخه الکترونیکی بیمار خودشان را صادر و با ثبت آنلاین ، در کوتاه ترین زمان سهمشان را از بیمه دریافت کنند.

وی طرح نسخه نویسی الکترونیکی را مهم ترین طرح به لحاظ شفافیت در مراحل درمانی توصیف کرد و گفت : بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر علاوه بر بالا بودن صدور تعداد نسخه‌ها، فروش اقلام دارویی بدون نسخه نیز در استان بسیار بالا است.

ظفرمند گفت : مثلا سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه دارویی در سطح دو و سه یعنی توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص مازندران فقط برای بیماران تحت پوشش بیمه سلامت صادر شد که رقم بسیار بالایی است.

وی افزود : اگر تعداد نسخه های دارویی تامین اجتماعی ، روستایی و نیروهای مسلح استان را هم به این مجموع اضافه کنیم ، به طور یقین با رقم بالایی از نسخه ها مواجه می شویم که نشان دهنده مصرف بی حساب و کتاب دارو در استان است.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران با طرح این پرسش که وضعیت بهداشت و درمان در مازندران بسیار خوب است اما چرا باید مصرف دارو و صدور نسخه در استان بالا باشد ، گفت : از آن جایی که انواع خدمات بهداشتی و درمانی در قالب پزشک خانواده، طرح تحول سلامت و صندوق بیمه همگانی طی چند سال اخیر به درستی در مازندران ارائه می شود ، توقع این است تا با همکاری مردم ، پزشکان و موسسات طرف قرارداد وضعیت بهداشت و درمان بهبود بیابد.

پروژه نسخه نویسی الکترونیکی یکی از پروژه های زیرمجموعه طرح تحول نظام سلامت و الکترونیکی کردن خدمات پزشکی محسوب می شود.

طرح الکترونیکی کردن خدمات پزشکی در قالب چهار طرح نسخه نویسی الکترونیکی، ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی از سه سال پیش قبل در مازندران به اجرا گذاشته شد.

فرایند کار در نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که وقتی بیمار به پزشک تحت پوشش این برنامه مراجعه می‌کند، نیازی به ارائه دفترچه ندارد و با ارائه کد ملی، هویت ، پوشش بیمه‌ای و همپوشانی بیمه‌ای‌اش کنترل و شناسه رهگیری به جای برگ کاغذی دفترچه ارائه می شود که در موسسات ارائه دهنده خدمات تجویزی مورد استفاده قرارمی گیرد. به عبارتی در این روش بیمار متناسب با تجویز ارائه شده به موسسه مربوطه مراجعه و با ارائه کد ملی و یا کد رهگیری که دریافت داشته ، خدمات مورد درخواست را بدون ارائه نسخه کاغذی در بخش دارو، آزمایشگاه و تصویربرداری را دریافت می کند.

کاهش خطای پزشکی ، نظام‌مند شدن اقلام دارویی ، پرداخت آنلاین حق پزشکان ، از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده بستان‌های احتمالی بین پزشکان و داروخانه‌ها از شفافیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی محسوب می شود.

گذشته از این ، برسی ها نشان می دهد که نسخه نویسی کاغذی گاهی به دلیل دست خط پزشکان، موجب به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش احتمال وقوع خطاهای پزشکی می‌شود ، پس به طور یقین عملیاتی شدن نسخه نویسی الکترونیک ، مشکلات متعدد کاغذی را بهبود می دهد و علاوه بر آن، موجب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار نیز می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false