×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ،جهانبجش عشوری بخشدار دودانگه در گفتگو با خبرنگار رخداد شمال گفت: در سال های گذشته برخی از کشاورزان به صورت باغچه ای زعفران را در حیاط خانه خود کشت می کردند که با بررسی های کارشناسان مرکز خدمات کشاورزی، کشت عمومی مورد تاکید قرار گرفت و ۲ هکتار از زمین های کشاورزان به صورت یکجا زیر کشت این گیاه رفت.

زعفران گیاهی با نیاز آبی پایین است که بخش دو دانگه ساری شرائط و بستر مناسب برای کشت آن را دارد.

نماینده عالی دولت در بخش دودانگه افزود: کشاورزان این بخش سال گذشته به منظور ارتقای سطح علمی و عملی در فعالیت های خود با اصول و تکنیک های نوین کشت زعفران در مزارع آشنا شدند.

عشوری گفت : بخش دودانگه علاوه بر ظرفیت حدود ۱۰ هزار هکتاری زمین کشاورزی، دارای مناطق بکر طبیعی برای طبیعت گردی و گردشگری است  که این بخش با جمعیت شناور حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر و داشتن حدود ۵۶۰ کیلومتر مربع مساحت در دل سلسله جبال البرز واقع است.

بخشدار دودانگه شغل اصلی مردم این بخش را کشاورزی دانست و گفت : استفاده از زمین های شیب دار برای کشت گیاهان دارویی و سیاه ریشه مورد توجه قرار گرفته است و در ۲ سال اخیر کشت گل محمدی برای گلاب گیری از ۵۰ هکتار به ۱۲۰ هکتار افزایش یافته است .

وی ادامه داد: ۳۸۰ هکتار زمین دیگر هم برای کشت گیاهان دارویی در این منطقه شناسایی شد که کشت گل محمدی در این زمین ها در دستور کار قرار گرفته است.

عشوری با بیان اینکه همسو با ایجاد اشتغال خرد در روستاها طرح کشت گل محمدی مورد توجه جدی کشاورزان منطقه قرار گرفته است، گفت: این طرح با پرداخت ۱۰میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری دولتی از سه سال پیش آغاز شده است و در کنار کاشت گل محمدی در مزارع ، یک کارگاه گلابگیری در بخش دو دانگه راه اندازی شد.

وی از وجود یک سرمایه گذار برای ساخت کارخانه اسانس گلاب گل محمدی در این بخش خبر داد و افزود: با عملیاتی شدن طرح توسعه کشت گل محمدی ، این کارخانه هم ساخته می شود که برای ۵۰ نفر نیز ایجاد اشتغال می شود.

عشوری به وجود سه هزار هکتار زمین های شیب دار در بخش دو دانگه اشاره کرد و گفت: کشت درختان سیاه ریشه سیب و گلابی نیز از طرح های مهم کشاورزی این بخش است.

بخشدار دو دانگه دامپروری را از ظرفیت های مهم این بخش عنوان کرد و افزود : وجود مراتع و زمین های مساعد برای کشت انواع علوفه زمینه را برای توسعه دامپروری در این بخش به وجود آورده است.

بخشدار دو دانگه به حمایت های دولت در کشت دانه روغنی کلزا و استقبال کشاورزان این بخش اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته ۵۴۰ هکتار از زمین های این بخش زیر کشت کلزا رفته و امسال نیز این سطح به ۷۰۰هکتار افزایش می یابد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false