×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ سردار محمدرضا حبیب‌زاده احمدی در آیین رونمایی از کتاب خود با عنوان «کاک خاک» که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد ، بیان کرد : شهدا از مردم بودند ، چیزی از انقلاب نخواسته و مطالبه‌ای از آن نداشته‌اند هر کاری که نیاز بود انجام دادند و هر چه امروز در کشور می‌بینیم ، ثمره خون شهداست.

فرمانده دفاع مقدس و راوی کتاب «کاک خاک» گفت : برای بازگو کردن ایثار رزمندگان و شهدا برای جوانان دهه ۸۰ به بعد غفلت کردیم ، ما هرچقدر از ایثارگری‌های شهدا و رزمندگان در خاک‌های جنوب و غرب کشور، بی‌ریایی ، اخلاق بی‌بدیل و خاضعانه، معرفت و اخلاق آن‌ها بگوییم ، کم گفته‌ایم.

وی با بیان اینکه ما نتوانستیم رشادت‌ها و الگوگیری از شهدا را بازگو کنیم و نشر دهیم ، اگر من راوی خوبی باشم واقعیت مطالب را به‌خوبی بازگو می‌کنم ، افزود: در شهرهای مرزی مریوان ، بانه ، سقز ، ایلام و کرمانشاه ، من با فرمانده در یک صف ، اتاق و خط مقدم بودیم اگر فرمانده در خط مقدم باشد ، دشمن و هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند کشور را تهدید کند اگر هم تهدیدی باشد ، از داخل است.

سردار حبیب زاده احمدی گفت: در کردستان شهرهای مریوان ، سقز ، بانه ، پاوه و شهرهای کرمانشاه از نظر زمینی ، هوایی و نیروی انسانی مورد تهدید دشمن بود توپخانه‌های دشمن شلیک می‌کرد ، مردم شب‌ها آرامش نداشتند و روزها ضدانقلاب فعالیت می‌کردند و مردم مرتب در تیررس دشمنان داخلی مانند منافقان ، کوموله ، دموکرات و گروه‌هایی که در کردستان ایران و عراق تشکیل شدند و همچنین دشمنان خارجی بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که فضای مجازی سواد را سطحی کرده است ، آیا بنا دارید کتاب صوتی تحویل بدهید تا شنونده‌های آن بیشتر شوند ، اظهار داشت: هرچه از انقلاب و شهدا بگوییم ، زبانمان قاصر است. من این کتاب را بیشتر برای جوانان کشور بازگو کرده‌ام و اگر امروز ما به جوانان اعتماد کنیم ، کارایی‌شان بهتر و بیشتر می‌شود.

وی افزود: دوستان من که از سابقه خدمات من در کردستان خبر داشتند ، از من می‌خواستند که خاطرات کردستان را بازگو کنم. این کتاب اولاً برای خاک کردستان و مظلومیت شهدا و مردم کردستان و دوماً برای نسل جوان است.

سردار حبیب‌زاده گفت: انقلاب و آبادی کردستان به برکت خون شهدا و بیمه امام زمان (عج) است. اگر علم جوانان در صنعت ، پشتیبانی و دولت‌داری کشور بالا برود ، می‌توانند بهترین کار را انجام بدهند و دنیا را تکان بدهند.

این رزمنده دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که مردمی که در کردستان زندگی کردند و خیلی از این جنایات را با گوشت ، پوست و خون خود احساس کردند ، چطور سال گذشته برخی شان با گروهک‌های منافقان همراهی کردند و کشور را تا حدودی به آن بحث‌ها کشاندند؟» ، توضیح داد : من زمان اغتشاشات در بانه بودم. آن‌ها این کار را نکردند ، جوانان تحریک شده بودند. من به مردم کردستان افتخار می‌کنم ، کُردها در بدترین شرایط دهه اول انقلاب هم در کنار ما بودند.

حبیب زاده احمدی در مورد اسم کتاب خود با عنوان «کاک خاک» گفت : «کاک» یعنی برادر و منظور از «خاک»، کردستان و خاک مظلوم شهدای کشورمان است.

وی در توضیح تصویر روی جلد نیز توضیح داد : آن مرد جوان بر روی جلد من هستم و عکس متعلق به سال ۱۳۶۷ زمانی که در سپاه کردستان بودم و پیش از عملیات است.

این رزمنده دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که چه کنیم تا تمایل جوانان دهه هشتادی به خواندن این کتاب‌ها بیشتر شود ، گفت: بایستی در دانشگاه‌ها با اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها نشست داشته باشیم. فرهنگ دانشجو عالی و متعالی است ، اما اساتید خوبی نداریم. اگر آثار دفاع مقدس به جوانان برسد ، نیازی به حرف زدن من نیست.

جبیب زاده در پاسخ به این پرسش که «در مورد دفاع مقدس کتاب زیاد منتشر می‌شود ، اما متن آن به‌خوبی نمی‌تواند با جوانان ارتباط برقرار کند. نوع روایت شما چگونه بوده و چه کردید که این‌ها شعاری به‌نظر نرسند؟» توضیح داد: اسم «کاک خاک» در کردستان و مریوان پیچید و آن‌ها ناراحت شدند که کتاب به دست آن‌ها نرسیده است. من خاک کردستان و وقایع کردستان و مظلومیت مردم کردستان را نوشتم. نوشتم که چگونه آن‌ها زندگی و کشاورزی می‌کرده‌اند. آن‌ها در کردستان امنیت نداشتند. منافقان به مردم بد کردند و پاسداران را شکنجه کردند.

وی افزود: نکته کلیدی این کتاب در بیان اخلاص ، معرفت ، اخلاق ، دینداری و سخاوت است ، ما به جوانان اصلاً اعتماد نداریم و روی آن‌ها کار نمی‌کنیم. اگر جوان را پای کار بیاوریم و به آنها اعتماد کنیم، بهتر می‌توانند کار کنند.

حبیب‌زاده احمدی با بیان اینکه من در هر جا که فرصت پیدا کنم ، با مردم صحبت می‌کنم تا مرا درک کنند ، در مورد خوش‌برخوردی با مردم در بیان خاطره‌ای نقل کرد : من پای مصنوعی داشتم و می‌خواستم از مازندران به تهران بیایم. در ماشین ، پایم به مسافر کناری می‌خورد. از او عذرخواهی کردم و گفتم پایم مصنوعی است ؛ اگر به شما برخورد می‌کند ، نگران نباشید. او از من عذرخواهی کرد و گفت: شما جانباز هستید. بعد از آن از مازندران تا تهران دو ساعت با او صحبت کردم و آن فرد از شمال تا تهران خاطرات من را نوشت ؛ چون با او خوب برخورد کردم.

کتاب «کاک خاک» به‌روایت محمدرضا حبیب‌زاده احمدی (حاج حبیب) و به قلم فاطمه قنبری نوشته شده است، این کتاب ، خاطرات شنیدنی و ناگفته از رزمنده‌ای است که سال‌های دوران دفاع مقدس و پس از آن در کردستان و همراه با مردم غیور این خِطّه از کشور در برابر دشمن دفاع کرد و یک پای خود را نیز از دست داد.

قنبری نویسنده این کتاب تاکنون ۹ کتاب در حوزه دفاع مقدس کار کرده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false