×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ ٢۴ فوریه مصادف با ۸ اسفند روز جهانی «سازمان های مردم نهاد»، به معنای پذیرش جهانی اهمیت مفهوم عقلانیت مدنی است.

ایرانیان از دیرباز به اتحاد مردمی شهره بوده‌اند و اگر تجمعات و اتحاد ملی در یک قرن اخیر نبود، حوادث تاریخی اثرگذار در این پهنه رقم نمی‌خورد. هرچند خود ایرانیان معتقدند در کارگروهی موفق نیستند اما این تصور نادرست به خاطر عدم احاطه عمومی به تاریخ معاصر ایران ، دست کم گرفتن خود و کم‌کاری نهادهای حاکمیتی بوده است.

یکی از مهمترین تجلیات “همکاری عمومی” سازمان‌های مردم‌نهاد هستند که علیرغم اهمیت بالایی که دارند، در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

این بی‌تفاوتی به ویژه در مازندران بسیار به چشم می‌آمد و در دولت حسن روحانی که با شعار تدبیر و امید بر مسند قوه مجریه نشست و برای نخستین بار منشور حقوق شهروندی را تهیه و تصویب نمود ، از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ توجه چندانی به اهمیت و کارکرد سمن ها در استان نشده بود تا اینکه با انتخاب مجید حسین‌زادگان بعنوان استاندارمازندران ورق برگشت و شاهد تغییری چشمگیر در توجه دولت به این نهادهای مردمی بوده‌ایم.

حسین‌زادگان سمن‌ها را از نهادی تزئینی به تشکلهای اثرگذار بدل کرد و با دستور ویژه به همه فرمانداری‌ها برای استقبال از تأسیس سمن ، راه را برای حضور جدی و عملی مردم در تعیین سرنوشت خود گشود.

بررسی‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که در یکسال اخیر مازندران در زمره ۵ استان موفق کشور در حوزه توجه به سازمان‌های مردم نهاد بوده است و از لحاظ کمی و کیفی رشدی چشمگیر را تجربه کرده که در یک دهه اخیر این استان بی‌سابقه بوده است.

از سال ۱۳۷۹ تابحال هرگز شاهد چنین جهشی در ایجاد و نقش‌آفرینی سمن‌ها در مازندران نبوده‌ایم که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ سازمان مردم‌نهاد در مازندران فعال هستند که این رقم در سال ۹۲ کمتر از ۲۵۰ سمن بوده است.

این رشد البته تنها کمی نبوده و حسین‌زادگان با چانه‌زنی و اصرار فراوان موفق شد تنها در سال گذشته از محل اعتبارات استانی ۱۸میلیارد ریال برای اجرای طرحها به نیابت از دولت در اختیار سمن های مردم نهاد قرار دهد که اعتباری کم‌سابقه است.
همچنین حسین‌زادگان با تأکید بر تمرکززدایی، تنها مرکز استان را هدف قرار نداد و تمامی شهرستان های پرجمعیت مازندران را در نظر گرفت.

موفقیتی که از چشم وزارت کشور نیز پنهان نمانده و به همین خاطر حسین‌زادگان را بعنوان یکی از الگوهای موفق استفاده از ظرفیت سمن ها معرفی کرده است.

تأسیس سمن‌های روستایی برای نخستین بار در کشور به منظور بهره‌مندی از ظرفیت نیمی از جمعیت استان برای کاهش مهاجرت به شهرها ، افزایش سطح دانش عمومی و حل معضلات محلی با استفاده از خود بومی ها فعال کردن سمن‌های گردشگری برای افزایش سطح بهره‌وری این حوزه به شدت درآمدزا و ساماندهی خانه مسافرها کاهش استفاده از سموم کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی مکانیزه با بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد کشاورزی

افزایش سطح کاشت و فروش گیاهان دارویی در استان و حمایت از تشکل های خیریه پزشکی با توجه و تأمین بودجه برای سمن‌های سلامت محور

کنترل و کاهش مصرف روبه رشد مواد مخدر صنعتی با استعانت از کمک و همکاری سمن‌های اجتماعی به خصوص سمن های تخصصی بهزیستی

افزایش تمایل عمومی به ورزش‌ همگانی با کمک سازمان های مردم نهاد سلامت محور و ورزشی

کنترل تخلفات حوزه اقتصادی به خصوص در بازار با ایجاد و سازمان دهی سمن های کنترل نامحسوس با استفاده از ظرفیت خبرنگاران سراسر استان

محافظت از منابع‌طبیعی به ویژه مقابله با زمین‌خواری و افزایش کمی و کیفی درختکاری در قالب یک پویش فراگیر بهره مندی از ظرفیت زنان بعنوان نیمی از جمعیت استان در قالب سمن‌هایی که کاملا توسط زنان سازماندهی شده است.

کنترل و کاهش آسیب‌های حاصل از پسماند با کمک گرفتن از ظرفیت و فشار سمن‌های زیست‌محیطی ورود به معضلات اجتماعی از جمله طلاق ، کودکان کار و اعتیاد و اینک حضور تمام قد سمن ها در مازندران برای اطلاع رسانی گسترده و کنترل شیوع ویروس کرونا به ویژه در روستاها و مناطق حاشیه شهر تنها بخشی از تلاش‌های حسین‌زادگان برای اداره امور توسط خود مردم در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد در استان بوده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false