×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ،سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران در گفتگو با خبرنگاران از کشف ۱۰ قلم شی تاریخی و اسلامی اصل خبر داد و اظهار کرد: ۹ قلم شی کشف شده مربوط به عصر تاریخی و یک قلم شی متعلق به دوره اسلامی است.

وی افزود: این اشیای تاریخی که اصالت آن نیز توسط کارشناسان تایید شده مربوط به عصر آهن ۳ تا دوره اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: این ۱۰ قلم اشیای تاریخی و فرهنگی شامل کاسه برنجی، جام نقره‌ای، کمربند مفرغی و اشیای مفرغی است.

وی با اشاره به اینکه آثار و اشیای تاریخی، هویت فرهنگی ماست و هرگونه قیمت‌گذاری در این خصوص بی‌اعتبار است، افزود: اهمیت این آثار به نقوش به کار رفته در آن است، کمربند مفرغی که نقوش آیینی در آن نقش بسته، زندگی مردم آن دوره را روایت می‌کند.

فرزانه ضمن تشکر از دادستان، نیروی انتظامی شهرستان بهشهر و یگان حفاظت اداره کل میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: پنج نفر از حفاران غیرمجاز در این رابطه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سردار سیدمحمود میرفیضی فرمانده انتظامی مازندران نیز درباره این اشیای کشف شده گفت: در پی کسب خبری مبنی بر قاچاق اشیاء عتیقه و آثار تاریخی توسط افرادی سودجو در شهرستان بهشهر، موضوع در دستور کار فرماندهی انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی مازندران، تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضایی، ماموران پلیس آگاهی بهشهر با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی‌های همه جانبه متهمان را که با تشکیل باندی پنج نفره به خرید و فروش اشیاء عتیقه در این شهرستان فعالیت داشتند، شناسایی کردند.

میرفیضی خاطرنشان کرد: با همکاری ماموران پلیس آگاهی و ماموران اداره میراث فرهنگی، متهمان دستگیر و در بازرسی از محل سکونت این افراد هشت قطعه شیء تاریخی با قدمت ۱۸۰۰ تا ۲ هزار ساله کشف شد.

وی ارزش اشیاء عتیقه کشف شده را برابر نظر کارشناسان مربوطه بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند و موضوع در دست بررسی است.

فرمانده انتظامی مازندران با بیان این که قاچاق اشیاء عتیقه و آثار باستانی تاراج فرهنگ، هویت و تاریخ کشور به شمار می رود، از مردم خواست: در صورت شناسایی افراد سودجو، قاچاقچیان عتیقه و هرگونه مسائل امنیتی مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false