×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ سعید کهنسال مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران از آغاز تهیه و ثبت تاریخ شفاهی خاطرات و وصیت نامه ۱۴هزار شهید استان خبر داد و گفت: تاکنون چهار هزار و ۲۰۰ مورد از تاریخ شفاهی جامعه ایثارگر این استان ثبت و ضبط شده است.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران به مناسبت هفته دفاع مقدس با هدف تبیین برنامه های معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثار گران مازندران افزود : تاریخ شفاهی خاطره گویی و وصیت نامه ها در قالب کلیپ، پادکست و اینفوگرافی در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

وی از اصحاب رسانه مازندران خواست تا در انتشار تاریخ شفاهی خاطرات و وصیت نامه های شهیدان همکاری همه جانبه داشته باشند، ادامه داد: یکی از اقدامات مهمی که شروع شده، جمع‌آوری تاریخ شفاهی جانبازان ۷۰ درصد است.

وی تصریح کرد: تا پایان امسال ضبط و تدوین فیلم خاطره گویی ۲هزارو ۵۰۰ جانباز عملیاتی خواهد شد.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگان مازندران با بیان این نکته که در دیدار با خانوادهای شهدا خاطرات و وصیت نامه شهید که از زبان مادر و پدر و دیگر اعضای خانواده شهید بازگویی می شود، بسیار مهم و اثر گذار در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، بیان داشت: این که مسوولان چند بار به دیدار خانواده و شهدا می روند، مهم نیست، بلکه ترویج فرهنگ و شهادتی که در قالب خاطرات و وصیت نامه شهدا وجود دارد، مهمتر است.

کهنسال بر لزوم فعالیت بیشتر تشکل های فرهنگی ایثار و شهادت در محلات مازندران اشاره کرد و توضیح داد:‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران از این تشکل ها به صورت جدی همکاری و حمایت می کند.

وی از تشکیل گروه سرود ویژه فرهنگ ایثار و شهادت مازندران زیر نظر اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد و گفت: این گروه اشعاری را که برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت شهیدان و جانبازان استان هستند، می سراید.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران یکی از برنامه های در حال اجرا همسو با اهداف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را برگزاری یادواره دیجیتالی افلاکیان عنوان کرد و گفت: در این یادواره حدود ۲۰ دققیه ای، تلاوت قرآن مجید، مداحی و سخنرانی از سوی شهیدان است، یعنی با ثبت و ضبط تلاوت قرآن و مداحی و سخنرانی هایی که هر شهید در طول حیات خود در مناطق مختلف داشته اند، جمع آوری و در قالب یادواره دیجیتالی افلاکیان در مناطق مختلف برگزار می شود.

کهنسال تصریح کرد: در این یادواره که ششمین مرحله آن هفته‌آینده برگزار خواهد شد، به هیچ عنوان افراد یا مسوولی صحبت نخواهند کرد و صفر و تا صد برنامه در قالب تلاوت قرآن، مداحی و سخنرانی از سوی شهیدان است.

مدیرکل بنیاد شهید مازندران با اعلام اینکه به‌زودی سامانه اسناد افتخار شامل تمامی اطلاعات و خاطرات شهدا در مازندران راه اندازی می‌شود، گفت: سالهاست اطلاعات لازم شهدا از سازمان و نهادهای مختلف جمع‌آوری شده است اما متمرکز نیست. با راه اندازی سامانه اسناد افتخار تمام اطلاعات در یکجا بارگذاری می‌شود.

سعید کهنسال امروز با اشاره به تبیین برنامه‌های حوزه فرهنگی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، اظهارکرد: اربعین به عنوان رستاخیز عمومی و حرکت مردمی و توحیدی است که توانست تمام توطئه‌های فرهنگی معاندان نظام را خنثی کند.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش موثری در نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند، افزود: تمام اهداف بنیاد شهید به درستی باید تبیین شود و این اقدام فقط با کمک رسانه‌ها امکان پذیر است.

کهن‌سال با بیان اینکه تمام اقدامات بنیاد شهید باید بنیه و سبقه فرهنگی داشته باشد، تصریح کرد: برخی اقدامات فرهنگی مغفول مانده در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت داریم که بعضا به دلیل نبود شفافیت در قوانین است.

وی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مازندران نگاه قرارگاهی داریم و در این زمینه تمام دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها با ما مشارکت دارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با اظهار اینکه در تبیین فرهنگ ایثار و شهادت مشارکت اقشار را در اجرای برنامه‌های عملیاتی داریم، بیان کرد: برگزاری برنامه‌های محله محور، پژوهش محوری با موضوع شهید در مدارس، بازخوانی وصیتنامه شهدا، جمع آوری و بیان خاطرات شفاهی خانواده‌های شهدا و بازپیرایی مزار شهدا را شامل می‌شود.

این مسئول با اعلام اینکه به‌زودی سامانه اسناد افتخار شامل تمامی اطلاعات و خاطرات شهدا در مازندران راه اندازی می‌شود، یادآور شد: سالهاست اطلاعات لازم شهدا از سازمان و نهادهای مختلف جمع‌آوری شده است اما متمرکز نیست. با راه اندازی سامانه اسناد افتخار تمام اطلاعات در یکجا بارگذاری می‌شود.

کهن‌سال با بیان اینکه فضا سازی فرهنگی از موضوعات اولویت‌دار در دستور کار ما قرار دارد، گفت: ۱۶ برنامه هماهنگ و مشترک در هفته دفاع مقدس امسال در مازندران برگزار می‌شود. با توجه به خباثت های دشمن؛ خواب‌هایی که برای شهریورماه امسال دیدند بدون تعبیر خواهد ماند.

وی با اشاره به اینکه تجلیل از خانواده رزمنده، جانباز، شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس در قالب طرح سپاس از برنامه های ما در هفته دفاع مقدس است، اظهار کرد: بخشی از روایان دفاع مقدس به دستگاه های مختلف اجرایی می‌روند و به تبیین برنامه های فرهنگی و ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت می پردازند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران خاطرنشان کرد: امسال در هفته دفاع مقدس از فیلم “روجا” و مستند۱۳ قسمتی “زیر درخت توت” رونمایی و اکران می‌شود.

وی گفت: برگزاری یادواره های شهدا، اعزام خانواده های شهدا به عتبات عالیات، روایتگری دفاع مقدس به صورت مدرسه محوری از برنامه‌های ما در هفته دفاع مقدس است.

این مسئول با اعلام اینکه در قرارگاه فرهنگی بنیاد شهید مازندران کمیته سوژه یابی برای ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت تشکیل و در اختیار هنرمندان و اهالی رسانه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در مازندران ۱۴ هزار ایثارگر شناسایی شدند که ۴۳۰۰ خاطره شفاهی از سال ۱۳۹۰ تاکنون جمع آوری شد امسال هم ۲۵۰۰ خاطره ۵۰ دقیقه ای دیگر هم در حال ضبط است که در دل خود سوژه‌های زیادی هم به همراه دارد.

وی از اجرای برنامه شهدای غریب دراسارت را از دیگر برنامه های فرهنگی قابل اجرا در اداره کل بنیادشهید مازندران دانست و ادامه داد: مازندران ۴۳ شهید غریب در اسارت دارد که در اردوگاه حزب بعث به شهادت رسیدند. این آمار در سطح کشور ۵۵۰ شهید است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false