×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ عبدالله رحیمی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار از برگزاری کلاسهای آموزشی توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و مراکز خدمات در سطح شهرستان خبر داد وگفت: برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای باید اطلاع رسانی و آگاهی های لازم صورت بگیرد و در واقع مقابله همگانی لازم است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جویبار ؛ سطح زیر کشت مرکبات شهرستان را حدود ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار بیان کرد و افزود: با اطلاع رسانی های خوبی که توسط دستگاه ها ،نهادها و به خصوص جهاد کشاورزی ، بخشداری ها ، دهیاران ،شوراها و مراکز خدمات و رسانه ها صورت گرفته شرایط باغات شهرستان بسیار مطلوب بوده است .

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت نارنگی پیش رس از اواخر شهریور ماه آغاز می شود، اظهار داشت :از همین حالا باید تمهیدات لازم برای ردیابی مگس مدیترانه ای ، افزایش آگاهی و اطلاع رسانی ، برگزاری کلاس های آموزشی و درنهایت سم پاشی باغات انجام شود .

رحیمی یکی از موارد مهمی که موجب خسارت این آفت به باغداران می شود را وجود تک درخت های سیاه ریشه در باغات عنوان و خاطر نشان کرد: وجود این تک درخت ها موجب جمع آوری و نشست مگس مدیترانه ای می شود و متاسفانه برخی از باغداران ما این مبارزه را جدی نمی گیرند و آفت به کل باغ سرایت می کند .

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی جویبار ادامه داد: امروز نگاه دولت در بحث مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای برگزاری کلاس های آموزشی و توصیه های فنی است و در ۳ مرکز خدمات مستقر در شهرستان انواع کلاس های آموزشی توسط کارشناسان ما و با همکاری شورا و دهیاران برگزار می شود.

رحیمی به استفاده از ظرفیت رسانه ها برای نمایان کردن نقاط قوت بخش کشاورزی و رفع نقاط ضعف اشاره کرد ، گفت: قطعا رسانه ها می توانند در اطلاع رسانی و نشر اخبار صحیح و به موقع در تقویت بخش کشاورزی شهرستان گام های موثری بردارند.

در ادامه کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان جویبار سطح زیر کشت سیاه ریشه را ۱۲۰ هکتار و سطح باغات مرکبات را بیش از ۵ هزار هکتار بیان کرد وگفت : سیاه ریشه شامل هلو و شلیل بوده که در شهرستان برداشت شده است و خسارتی متوجه آن نیست .

سمانه هاشمی با اشاره به اینکه وجود تک درختانی شامل گلابی و انجیر در باغات می توانند میزبان خوبی برای مگس مدیترانه ای باشند، افزود: باغداران ما باید به موقع محصولات خود را برداشت کنند و میوه‌هایی که در زیر درختان ریخته شده باید جمع آوری ودر گودال‌های با عمق ۵۰ سانتی متر دفن کنند تا لاروهای داخل این میوه ها دوباره بارور نشده و به باغات آسیب نرسانند.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه از ورود آفت ها جلوگیری کنیم بابد قبل رسیدن کامل میوه ها ، تله های پیش آگاهی را فعال کنیم و هر باغدار نسبت به نصب یک تا دو تله در باغ خود اقدام نماید .

کارشناس مسئول حفظ نباتات با بیان اینکه تله ها باید حالت سطلی داشته باشد و داخل آن ماده جذب کننده غذایی نصب شود ، ادامه داد: این تله ها باید در ضلع جنوبی باغات نصب شودو اگر تعداد جمعیت مگس ها زیاد باشد باید عملیات طعمه پاشی و سم پاشی نیز انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: کلاس های آموزشی و کاروان های ترویجی بصورت آنلاین در یک روز در کل استان باحضور باغداران برگزار شد و همچنان کلاس های آموزشی توسط همکاران ما برگزار می شود که نصب بنر و استفاده از پتانسیل شورا و دهیاران ، رسانه هاو فضای مجازی از دیگر ابزاری بوده که برای اطلاع رسانی به کشاورزان استفاده شده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false