×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش خبرنگار رخداد شمال ، مهندس حسن عنایتی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران افزود : به رغم این که همه مسوولان کشوری و استانی می دانند که امروز محصولات کشاورزی مازندران با توجه به تنوع ، کمیت و کیفیت قابل توجه آن ، در حقیقت سفره تولید محصولات کشاورزی کشور است و باید در حفظ آب و خاک این خطه از شمال کشور بیش از پیش اهتمام کرد ، اما وضعیت تغییر کاربری در این خطه بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: خرده مالکی ، بالا بودن هزینه های تولید ، بالا بودن ضایعات کشاورزی ، مشکلات زیر ساختی در حوزه آب و خاک ، بی سروسامانی بازار محصولات کشاورزی ، نبود بازار دائمی محصولات کشاورزی مازاد بر مصرف در داخل و بازار های صادراتی و ضعف های جدی در مکانیزاسیون سبب شد تا امروز زمین های کشاورزی این خطه به عنوان مهمترین و اولویت توسعه اقتصادی استان هر روز دست خوش تغییرات از یک کشت به کشت دیگر و یا تغییر کاربری های غیر مجاز کشاورزی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خام فروشی به علت نبود صنایع تبدیلی ر ا از دیگر چالش های جدی فعالیت کشاورزی در استان نام برد و بیان داشت: اگرچه دولت اعتبار قابل توجهی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در شرکت شهرک‌های صنعتی در این استان در نظر گرفته است ، اما اگر طرح های نیمه تمام زیر ساختی از جمله پایانه های صادراتی که سالن های نگهداری استاندارد ، فرآوری محصولات و بسته بندی در آن به معنای واقعی با همه ظرفییت به بهره برداری برسد ، به طور یقین بخش عمده ای از مشکلات کاهش ارزش اقتصادی تولیدات محصولات کشاورزی استان حل و فصل می شود.

وی رویکرد دولت سیزدهم را توجه به اهمیت امنیت غذایی را بسیار جدی توصیف کرد و گفت: از آن جایی که بیشترین اعتبارات درسفر هیا استانی هیات دولت به بخش کشاورزی است ، نشان می دهد که تولیدات کشاورزی باید با اجرای طرح های مختلف زیر ساختی به حد نصاب ظرفیت های تولیدی خودش برسد.

عنایتی به سفر هفدم هیات دولت به استان مازندران که بیستم اسفند سال قبل به مازندران انجام شده است ، اشاره کرد و گفت: در سفرهای استانی دولت حدود ۲۷ درصد اعتبارات به بخش کشاورزی اختصاص داده شده که این نشان از نگاه ویژه دولت به این حوزه است.

وی ادامه داد: از مجموع اعتبارات منظور شده در بخش کشاورزی مازندران ، حدود یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در بخش حفظ آب و خاک ، ۳۳۰ میلیارد تومان در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری ، ۲۷۵ میلیارد تومان در حوزه شیلات ، ۶۰ میلیارد تومان در حوزه موسسه‌های تحقیقاتی مرکبات و برنج ، ۲۴۰ میلیارد تومان در بخش باغبانی مازندران و ۲۷۰ میلیارد تومان در بخش جلوگیری از تغییر کاربری اراضی در نظر گرفته شده است که به تناسب میان شهرستان‌های مازندران اختصاص داده می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ۳۴میلیارد تومان از اعتبرات سفر استانی دولت به مازندران در حوزه تحقیقات و پژوهش کشاورزی اختصاص یافته است که برنامه های لازم در نحوه استفاده از این منابع صورت گرفت.

این مسوول کشاورزی مازندران به مشکلات الگوی کشت و تک کشتی در بیشتر زمین های کشاورزی استان به عنوان مهمترین معضلات اشاره کرد و بیان داشت: به رغم این که موسسات و مراکز تحقیقاتی کشاورزی و دانشگاه های معتبر در رشته های مختلف کشاورزی در استان فعالیت دارند، اما به دلیل کارهای جزیره ای و این هر یک به صورت خدمختار کار می کنند و حلقه ارتباطی بین این نهاده های علمی و تحقیقاتی وجود ندارد ، نتوانسته ایم الگوی کشت و یا چند کشتی را به صورت برنامه های میان مدت و بلند مدت عملیاتی کنیم.

عنایتی برنامه های حمایتی دولت سیزدهم در بخش کشاورزی را امیدوار کننده برای حل مشکلات زیر ساختی و بالا بردن ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی توصیف کرد و بیان داشت: امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مکانیزاسیون با سود ۱۵درصد و این که حدود سه هزارو ۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور در قالب تسهیلات کم بهره در بخش های مختلف کشاورزی اختصاصذ پیدا کرده است ، جای امیدواری است.

وی با بیان این که دولت در کنار اجرای حذف ارز ترجیهی و آزاد سازی یارانه ها به خصوص در تامین نهاده های دامی کمک های خوبی به تولید کنندگان کرده است، گفت: همسو با این نگاه تا کنون ۱۰۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای تامین نقدینگی و خرید نهاده های دامی به تولید کنندگان دام و طیور استان پرداخت شده است.

وی وضعیت جوجه ریزی و تامین گوشت مرغ در مازندران را مناسب و مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: مهمترین داشته های مازندران زمین های کشاورزی هستند که با سرمایه گذاری مناسب زیر ساختی می توانیم از این نعمت خدادادی بیشترین بهره را ببریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به وجود ۴۷۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی زراعی و باغی و ۳۴۰ هزار بهره بردار در استان اشاره کرد و گفت: امروز دانش فنی بین کشاورزان روز به روز در حال افزایش است و اگر هر یک از فعالیت های کشاورزی به صورت زنجیر وار یعنی از تولید تا بازار مصرف ایجاد شود، مطمئنا همه مردم استان و کشور از این داشته ها بهره مند می شوند.

عنایتی در نشست با خبرنگاران ،زهکش نبودن زمین‌های کشاورزی پایین دست و نزدیک سواحل دریای خزر را مهم‌ترین معضل توسعه کشاورزی استان دانست و بیان داشت: تنها را خروج از تک کشتی در زمین های کشاورزی استان اجرای تمام و کمال این طرح است ،چراکه کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن و شور شدن اراضی ، کنترل فرسایش و سیلاب و امنیت غذایی از مزیت های مهم اجرای عملیات زهکشی در اراضی زراعی است.

او توضیح داد: طرح جامع زهکشی اراضی استان را در گستره ۱۵۵ هزار هکتار واقع در ساحل غربی نکا رود تا ساحل شرقی بابلرود در محدوده هفت شهرستان نکا، میاندرود، ساری، قائمشهر، جویبار، بابل و بابلسر و در ۴۲۷ روستا تهیه شده و در حال اجرا است. این طرح در چهار حوضه از رودخانه نکا رود تا تجن در سطح ۳۵ هزار هکتار، حوضه رودخانه تجن تا سیاهرود در سطح ۴۰ هزار هکتار، حوضه سیاهرود تا تلار در سطح ۴۰ هزار هکتار و از حوضه رودخانه تلار تا بابلرود در سطح ۴۰ هزار هکتار است.

وی با بیان این که طرح تسطیح ،یکپارچه سازی و نوسازی در ۶۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان مازندران انجام شده است اما به دلیل نبود زهکش معضل ماندابی شدن این اراضی نیز حل نشده است، بیان داشت: به رغم اهمیت کشت دوم و حتی سوم با هدف افزایش بهره وری و درآمد کشاورزان ، نبود کانال های زهکشی و شبکه‌های آبیاری سبب پائین بودن سطح زیر کشت دوم شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که همزمان با هفته جهاد کشاورزی ( ۲۱ تا ۲۷خرداد ) ۳۸طرح با سرمایه گذاری حدود ۹۸ میلیارد تومان در استان به بهره برداری می رسد، گفت: با عملیاتی شدن این طرح ها ۱۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.

عنایتی با بیان این که حدود ۲۰ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی مازندران در کنار اجرای طرح های توسع ای زیر ساختی آب و خاک ، کشت های گلخانه ای ، تحقیقات و پژوهش ، الگوی کشت و مکانیزاسیون ، تامین بذر و نهال استاندارد ، آماده حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف به خصوص در صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است.

وی طرح کشاورزی قراردادی را از برنامه های جدی دولت در حمایت از کشاورزان به یوژه خرده مالک دانست و گفت: امسال طرح کشاورزی قرار داد در برنج طبق سهمیه ابلاغی وزارت جهاد دکشاوزی که ۲۵هزار هکتار بوده است شروع شد اما به دلیل استقبال شالیکاران این سطح به ۳۷ هزار هکتار رسید.

عنایتی هدف اصلی از اجرای طرح کشت قراردادی برنج را کمک به کشاورزان برشمرد و توضیح داد : با اجرای این طرح، آموزش های لازم به کشاورزان ارایه می شود و کشاورزانی که از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، کشاورزی برای آنان به صرفه و اقتصادی خواهد شد.

وی افزود : کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه شود تا شاهد افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باشیم.

وی از اجرای طرح کشاورزی قراردادی در سطح ۶۵۰ هکتار از دانه روغنی سویا در مزاندران نیز خبر داد و گفت: توسعه کشت دانه روغنی به خصوص کلزا و سویا از برنامه های جدی سازمان جهاد کشاورزی در توسعه کشت دوم در زمین های شالیزاری است.

استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد. این استان با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور ، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false