×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ در بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار ، مهندس مرتضی ابراهیم نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با ارائه دو طرح پژوهشی «تولید نانو مش های جراحی» و «نانو اسکاج» با کسب تأییدیه فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری خوش درخشید.

 

 

مهندس ابراهیم نژاد عضو هیأت علمی و استاد رشته صنایع شیمیایی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری در خصوص طرح تولید نانو مش جراحی از نخ های پروتئینی کازئین که سطح فناوری ۲ را کسب نمود ، بیان داشت: مش جراحی یکی از محصولات مورد نیاز پزشکان و جراحان است. غالبا این مش ها از خارج کشور وارد می شود و البته در ایران نیز بصورت محدود تولید می شود. مش های جراحی باید ویژگی های منحصر بفردی داشته باشند و از استحکام و پایداری مناسبی برخوردار باشند و از نظر بیوشیمی با خون و سایر اجزاء بدن هیچگونه پیوند شیمیایی انجام ندهند.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه به کمک فناوری نانو بجای نخ های معمولی از نوعی نخ که از پروتئین موجود در شیر استحصال شده استفاده می شود ، اظهار داشت: این نخ قابلیت جذب به بدن داشته و نیازی نیست بعد از بهبودی بیمار ، مش جراحی را از بدن وی خارج نماییم. مش جراحی حاصل تحقیقات بعمل آمده در دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می باشد و پارچه های متخلخل است که معمولا با روش بافندگی حلقوی تاری و با استفاده از نخ‌های مونوفیلامنت از جنس‌های مختلف به‌ویژه پلی‌پروپیلن وکازئین پروتئینی تولید می‌شود که کاربرد این پارچه ها در درمان بیماری فتق و افتادگی اندام‌های لگنی می باشد.

مزیت این طرح آن است که از دور ریز شیرها و فراورده های لبنی که تاریخ مصرف شان به اتمام رسیده و بایستی با هزینه های کلان و با رعایت قوانین سخت گیرانه زیست محیطی دفع شود ، بعنوان ماده اولیه مورد نیاز در تولید مش جراحی استفاده می شود و از صرف هزینه های بی مورد جلوگیری بعمل می آید.

عضو هیأت علمی فعال برتر در همکاری با جامعه و صنعت کشور در ادامه با معرفی طرح دوم خود ، تولید نانو اسکاج بدون نیاز به مایع ظرفشویی و سازگار با محیط زیست که سطح فناوری ۴ را کسب نمود، گفت: اسکاج یک محصول صنعت نساجی است و یکی از چالش های بزرگ در امر شستشوی ظروف ، استفاده از مایع ظرفشویی مناسب و با کمترین آسیب به پوست دست می باشد.

بر همین اساس به کمک فناوری نانو ترکیبات اصلی دترجنت یا شوینده در هنگام تولید الیاف و نخ مورد نیاز در تولید اسکاج به کمک اثر القایی الکتریکی به ساختار مولکولی الیاف تزریق می گردد. نکته مهم و اساسی در این پروژه سازگار بودن این فرایند با نکات زیست محیطی بوده و آسیبی به پوست دست وارد نمی کند.

مهندس ابراهیم نژاد افزود: به عبارت دیگر چون بطور مستقیم از مایع ظرفشویی استفاده نمی شود ، نیازی به استفاده از مواد نگهدارنده که از ترکیبات آروماتیک هستند ، نمی باشد و در نتیجه آسیبی هم به پوست دست وارد نمی کند.

از طرفی پساب های حاصل از شستشوی ظروف به علت داشتن ترکیبات آروماتیک به محیط زیست آسیب می رساند ولی در نانو اسکاج با حذف این ترکیبات مضر موجب سازگاری با محیط زیست می شود و در نهایت نیازی به ظروف پلاستیکی نگهدارنده مایع ظرفشویی هم نمی باشد و همین امر موجب می شود سالانه میلیون ها عدد ظروف پلاستیکی وارد محیط زیست نشده و مشکلات زیست محیطی دفع آن هم بر طرف می گردد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false