×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال، عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه وقتی کلمه صادرات بیان می‌شود، نمی‌توان مشکلات پیش رو در این حوزه را مطرح نکنیم و تنها به ارائه آمار و ارقام بپردازیم، اظهار کرد: مازندران در حوزه‌های موادغذایی، لبنی، مرکبات و آبزی‌پروری و صنایع کوچک و متوسط قابلیت صادراتی دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات صادرات بیش از چهار یا پنج قلم نیست بلکه در اقتصاد مقاومتی اصل صادرات مطرح شد که باید پیگیری شود، افزود: نخستین مانع در بحث صادرات، حقوق گمرکی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه قرار نیست با دولت رقابت کنیم بلکه رقابت ما با بخش خصوصی و تجار است، تصریح کرد: اگر نتوانیم مشکلات را در بحث صادرات حل کنیم از این وضعیت رها نخواهیم شد.

مهاجر با اشاره به اینکه در زمینه صادرات باید متولی داشته باشیم ولی می‌بینیم متولی مشخصی در این زمینه نداریم، ادامه داد: اگر به کشورهای مختلف بنگریم بخش خصوصی وارد عمل می‌شود و این بخش باید موانع و مشکلات را مطرح کند ولی همه ما به ارائه آمار اکتفا کردیم و نتوانستیم واقعی مشکلات را حل کنیم و باید یک مسؤول برای جواب‌گویی مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه در اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شد که حوزه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود اما این موضوع اجرایی نشد و ضرورت دارد دولت هدایت‌گر باشد، خاطر نشان کرد: علت عقب‌‌ماندگی در حوزه صادرات تنها آمار دادن است در حالی‌که فعالیت درستی تاکنون انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل صادرات، قانونی است و دولت هم به این مشکل واقف است، گفت: به اندازه کافی پروتکل امضاء کردیم و تا زمانی که مشکلات حل نشود پروتکل تأثیری ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران با بیان اینکه سال گذشته از گمرکات استان ۸۱۴ هزار تن صادرات داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۸۶ میلیون دلار صادرات از گمرکات مازندران به ارزش۵۲۰ میلیون دلار از طریق گمرکات همسایه استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا ۱۵ اسفند نیز ۶۱۸ هزار تن صادرات انجام شد که از لحاظ دلاری نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشتیم ولی ۲۰۰ هزار تن از لحاظ وزنی صادرات کمتری صورت گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه با تأکید بر اینکه جایگاه مازندران در حوزه صادرات تا این حد نیست، افزود: ظرفیت استان برای صادرات در صورت طبیعی ۲ میلیارد دلار است.

وی درباره کارت بازرگانی نیز گفت: بخش عضویت، مربوط به اتاق بازرگانی است و بخش بازرگانی مربوط به صنعت معدن تجارت است و این کارت طبق قانون در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

مهاجر با بیان اینکه فضای کسب و کار خوب نیست، تصریح کرد: پایه‌گذاری خوب بود اما مسیر منحرف شد و پارسال ۵۱۰ میلیارد تومان در حوزه تولید اعتبار اختصاص داده شد که کل این پول جذب شد اما ظرفیت امسال بیش از ۳۰ درصد نسبت به جذب است و حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود که این نشان می‌دهد یکی از مشکلات حوزه کسب و کار، منابع مالی است.

وی با اعلام اینکه دولت را رکود باور ندارد، گفت: مشکل اصلی، رکود بازار است زیرا وقتی مردم توانمند نباشند تولید رشد نمی‌کند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false