×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، در روزی بنام عاشورای حسینی که بزرگترین درس مکتب دین اسلام معرفی می‌شود و علوی‌تباران مازندرانی با آن پیشینه دیرینه‌شان هم گام با اشاعه این مکتب حسینی همراه شدند و برای عزاداری سیدالشهدا با پیراهن سیاه‌های خود عازم دسته‌های محلات، هیات‌های تکایا و حسینیه‌هایشان شدند.

سینه‌زنی، زنجیرزنی، نوحه‌خوانی، سنج زنی، طبل و شیپور، بیرق های بزرگ و کوچک با نوشته‌های زیبا و خوش خط السلام علیک یا اباعبدالله، یا حسین، یا ابوالفضل العباس، در همه دسته‌ها و هیات‌های عزاداری دومین پسر فاطمه الزهرا(س) را برپا کردند.

در این روز داغ دیده زینب کبری(س)، بزرگترین سفیر کربلا، روستاهای دیار علویان هر یک از عزاداران حسینی به شکل‌های متفاوت به عزاداری سید و سالار شهیدان کربلا پرداختند.

ناله‌هایی که ماندگاری سنت‌ها و آیین‌های مذهبی و دینی در آن به قدمت تاریخ است و در جای جای این سرزمین تشیع و پایتخت دیار علویان این آئین پاسداشته شده است.

حضور ۱۶ روستا بخش سرخ‌رود محمودآباد و مرکزی شهرستان آمل در روستای رودبار هرازپی در روز عاشورا حسینی برای عزاداری سالروز شهادت حسین بن علی(ع) و یاران وفادارش یکی از آئین‌های دیرینه این دیار کهن است که امسال به مانند سال‌های گذشته به برپایی و احیا آئین پرداختند.

این عزاداران مراسم دسته روی‌شان را از ساعت ۹ صبح از حسینیه محله‌شان شروع می‌کنند و به تربیت هر یک از این ۱۶ روستا به سمت روستای رودبار حرکت برمی‌کنند.

دسته‌های عزاداری که در اوج گرمای سوزان با آن عرق های بر پیشانی با سینه‌زنی و زنجیرزنی به تکیه روستای میزبان می‌رسند و به نوبت پس از استقبال گرم هیات مذهبی دسته اهالی رودبار به عزاداری در میدان‌گاه تکیه می‌پردازند.

یا ابوالفضل، یا ساقی دشت کربلا، یا حسین، طنین انداز آن تکیه می‌شود و بانوان هر یک از دسته‌های روستاها نیز همراه این هیات‌ها وارد روستا می‌شوند و بعد از پایان دسته‌روی شان از آنجا خارج و به دعوت اهالی روستا جهت پذیرایی ناهار وارد هر یک از این منازل می‌شوند که از صبح درب آن‌ها باز گذاشته‌اند.

پایان این کهن آیین با ورود نخل ۶۰۰ ساله اورطشت به حیاط تکیه و نخل‌گردانی در دستان عزاداران اورطشتی و رودباری است که شور و هیجان خاصی را در بین همه ایجاد می‌کند و آه و ناله بر بزرگترین واقعه تاریخ اسلام آن هم با فجیع‌ترین اتفاق در این دنیای فانی سر می‌دهند.

محرم ۱۴۴۵ که دشمنان اسلام همچنان با فتنه‌های خبیثانه شان به دنبال نابودی راه حسین(ع) و خطبه‌های کوبنده بزرگترین سفیر کربلا زینب کبری(ع) تلاش می‌کنند اما با حضور شیفتگان و عاشقان حسینی همچنان به حفظ آن آئین با حضور در این عزاداری ها گام محکم برداشتند و به مانند سال‌های گذشته به عشق حسین علیه السلام آمدند و عزاداری کردند و مهمتر اینکه در این روز عزاداران با شنیدن نماز ظهر و بانگ الله‌اکبر نماز ظهر عاشورا را برپا کردند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false