×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛سعید نجاریان ساروی عضو شورای اسلامی ساری در دوره‌های چهارم و پنجم بر این باور است که انتقاد به ساخت این پارک نادیده گرفتن مزیت‌های موجود در آن است و نباید به بهانه‌های مختلف این اقدام مفید و اثرگذار شهری را زیر سئوال برد.

سعید نجاریان: نباید همه امتیازات و مزیت های پارک بانوان را به دلیل یک مسأله نادیده بگیریم و زیر سوال ببریم

او با بیان این که به طور صد در صد موافق شرایط این پارک است ، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد این پارک در دوره قبلی مدیریت شهری ساخته شده بود و باید هر چه زودتر تکمیل می‌شد تا بانوان از امکانات موجود در آن بهره‌مند شوند. این که حالا گفته شود این پارک ویژه بانوان نیست و بوستانی برای خانواده‌هاست درست نیست. تمام اقدامات انجام شده برای این پارک از ابتدا برای بانوان شهر انجام شد و باید بانوان از آن بهره‌مند شوند.

این عضو پارلمان شهری ساری می‌افزاید: پارک بانوان ساری یک مجموعه کامل از زیرساخت‌های تفریحی، ورزشی، خدماتی، رفاهی، بهداشتی و حتی اقتصادی است. استراحتگاه مادران، محل سرگرمی کودکان، سالن مجهز و با کیفیت ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری، بازارچه، زمین تنیس، زمین والیبال، فروشگاه، رستوران، کافی‌شاپ و حتی یک مرکز بهداشتی برای ارائه خدمات بهداشتی معمولی در این مجموعه برای بانوان تعریف شده است. یعنی تمام نیازهای تفریحی و ورزشی و خدماتی برای چند ساعت حضور بانوان در این پارک فراهم شده است. نباید این همه امتیاز و مزیت را نادیده بگیریم و زیر سئوال ببریم.

نجاریان ساروی اظهار می‌کند: در پایان شورای چهارم قول داده بودیم که بزودی این پارک به عنوان هدیه برای بانوان شهر ساری افتتاح می‌شود و اکنون که افتتاح شد هم باید برای بانوان باشد. اگر قرار است خانواده‌ها در این پارک حضور یابند، طبق همان ضوابطی که در طرح اولیه پیش‌بینی شده بود، آخر هفته پارک به حضور خانوادگی اختصاص یابد.

این مسئول جانمایی پارک بانوان ساری را درست می‌داند و بر این باور است که دسترسی مناسب همه بانوان به این نقطه از شهر یک امتیاز برای این پارک به شمار می‌آید.

تمام نیازهای تفریحی و ورزشی و خدماتی برای چند ساعت حضور بانوان در این پارک فراهم شده است
ماهیت پروژه اشکال ندارد

وی می‌افزاید: زمینی که صدها میلیارد تومان ارزش دارد با تیزهوشی شهردار پیشین ساری و اعضای شورای چهارم با استفاده از ماده ۸ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی و عمرانی به مالکیت شهرداری در آمد تا برای بانوان پارکی مناسب و در شأن آن‌ها ساخته شود. این پروژه باید از مدت‌ها قبل به بهره‌برداری می‌رسید تا بانوان زودتر از آن استفاده کنند. حتی در دوره آقایان عبوری (شهردار سابق ) و فرزانه ( سرپرست قبلی شهرداری) چند بار تاریخ افتتاح برای آن مشخص شد، اما به دلایل مختلف انجام نشد. اگر قراردادی در بخشی از پروژه اشکال دارد اصل و ماهیت پروژه را نباید زیر سئوال ببریم.

نجاریان ساروی که یکی از دست‌اندرکاران ورزش استان نیز محسوب می‌شود ، معتقد است که بانوان می‌توانند در این پارک بدون حضور آقایان به تفریح و ورزش بپردازند و فقط کافی است که برخی از مسائل مربوط به پوشش را رعایت کنند.

او می‌گوید: در این شهر بانوان فضایی برای ورزش و تفریح ندارند. بانوان ما در تمام رشته‌های ورزشی مشکل دارند. چنین فضایی ویژه بانوان را نباید به فضایی غیراختصاصی برای این قشر مهم و ارزشمند جامعه تبدیل کرد.

سعید نجاریان ساروی: بانوان می‌توانند در این پارک بدون حضور آقایان به تفریح و ورزش بپردازند و فقط کافی است که برخی از مسائل مربوط به پوشش را رعایت کنند.

نجاریان می‌افزاید: بهتر است شرایطی برای استفاده از این پارک در وضعیت کنونی در نظر گرفته شود. همان طور که بانوان ما در مسابقات ورزشی ملی و بین‌المللی با پوشش‌های مناسب حضور می‌یابند، در این فضا نیز می‌توانند از همان پوشش‌ها برای حضور و ورزش استفاده کنند. ضمن این که استفاده از فضایی مانند سالن ورزشی در این پارک می‌تواند ویژه بانوان باشد.

البته آن چه که نجاریان درباره رعایت نکاتی برای پوشش بانوان در این پارک به آن اشاره می‌کند، با تعریفی که برای پارک بانوان در کشور در نظر گرفته شده متفاوت است. در واقع دلیل اصلی تأکید بر محرمیت فضای پارک‌های بانوان و مشرف نبودن ساختمان‌های اطراف به داخل آن، ایجاد فضایی راحت برای بانوان است تا بتوانند بدون دغدغه و در محیطی کاملا زنانه با پوششی راحت در فضای باز حضور یابند و برای مثال بدون روسری و با پوشیدن لباس‌های ورزشی که در محیط‌های بسته باشگاهی به تن می‌کنند فعالیت ورزشی خود را انجام دهند. حتی نگاهی به بند شرایط عمومی طرح مشخصات پارک بانوان ساری نیز نشان می‌دهد که به پوشش راحت بانوان در این پارک اشاره شده است: «تمام عوامل بوستان، از نگهبانان تا مسئولان را بانوان تشکیل خواهند داد و ایشان می‌توانند با پوشش راحت در این فضا حضور یابند.»

اهداف و فرصت های پیش بینی شده برای ساخت پارک بانوان ساری
این تأکید در بخش‌های دیگری از مشخصات پروژه پارک بانوان ساری نیز دیده می‌شود. در بخش ضرورت احداث آمده است: «پارک بانوان با اختصاص مکانی سرسبز و مناسب برای استفاده از نور خورشید و امکانات ورزشی و تفریحی، مساله سلامت شهر؛ سلامت شهروند را مد نظر قرار داده و با فراهم آوردن بستری برای حضور خانم‌ها در این محل و برگزاری کلاس‌های متنوع، به این ضرورت اصلی جامعه می‌پردازد. این موضوع می‌تواند ضمن خلق محلی برای ظهور و بروز هیجانات جسمی و روحی، بستری را فراهم آورد تا بیماری‌های رایج در بانوان از جمله پوکی استخوان که به سبب سبک زندگی عمده زنان ایرانی (عدم استفاده از نور خورشید به دلیل زندگی آپارتمان نشینی و خانه‌های مشرف به یکدیگر)، بسیار شایع شده، تا حدی درمان یابد.»

اما آن‌چه که اکنون دیده می‌شود در مغایرت با اهدافی است که برای طرح تعریف شد. موضوعی که طبیعتاً سبب می‌شود دست‌کم بخشی از بانوان جامعه که دیدگاه‌های اعتقادی برجسته‌تری دارند و مسائل مربوط به حجاب و در دیدرس نبودن با پوشش راحت برای آن‌ها به نوعی خط قرمز محسوب می‌شود، قید حضور در این پارک را بزنند و نهایتاً در روزهای پایانی هفته همراه با خانواده وارد آن شوند. این امر بی‌تردید اعتراض‌هایی را به دنبال خواهد داشت. البته حتی موافقان استفاده از این پارک برای بانوان هم تأیید می‌کنند که بخشی از بانوان با توجه به در دیدرس بودن پارک، از آن استفاده نخواهند کرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false