×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال : مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان بستری برای پذیرایی از گردشگران به مناطق مختلف کشور محسوب می شود که البته ارائه خدمات در این مکان ها همواره با اما و اگرهایی مواجه است.
مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان بستری برای پذیرایی از گردشگران به مناطق مختلف کشور محسوب می شود که البته ارائه خدمات در این مکان ها همواره با اما و اگرهایی مواجه است.
روزهای آخر سال همیشه با تکاپوی بسیاری همراه است چرا که روزهای پیش رو با تعطیلاتی نسبتا طولانی همراه است که البته می‌تواند فرصت خوبی برای استراحت و گذر از روزهای خسته کننده و کسالت باری زندگی های پرتکرار امروزی باشد.
روزهای منتهی به عیدنوروز برای شاغلان از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه ریتم یکنواخت زندگی این افراد در چنین روزهایی با تغییرات و کاهش حجم فعالیت ها همراه است و در این میان معلمان جایگاه ویژه ای پیدا می کنند، چراکه در طول شش ماه فعالیت با نیروی انسانی  باید به بهترین نحو ممکن کارهایشان را اجرایی سازند و در کنار این مسئولیت خطیر، بار سنگین معیشت و نگاه ریزبین دانش آموزان در برابر کوچکترین واکنشی را مورد توجه داشته باشند.

جیب معلمان تاب هزینه هتل ها را ندارد

بازار بی رونق گردشگری در ایامی از سال با رونق خوبی مواجه است که از جمله این ایام روزهای آغازین بهار بوده و گروه های مختلف مردم برای سفر در این مدت برنامه ریزی کرند تا از جنبه روحی و جسمی باب استراحتی دلپذیر و تجدید قوا برای روزهای آتی را بگشایند.

معلمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند اما گاه وضع معیشتی به عنوان  ترمزی برای فعالیت ها و برنامه ریزی ها محسوب می شوند؛ تب قیمت هتل ها و امکانات رفاهی شهرهای گردشگر پذیر در روزهای نوروز با شیب تندی بالا می رود که جیب معلمان تاب این افزایش را ندارد.

هرچد آموزش و پرورش هرساله در ایام تابستان و عید با بهره مندی از ظرفیت های موجود در مدارس و پردیس ها سعی دارد تامین امکانات لازم مسافرت معلمان را در دستو ر کار خود قرار دهد اما جوانب مثبت و منفی این طرح در پی دارد.

کمک آموزش و پرورش به سیستم گردشگری کشور

وجود مدرسه در هر منطقه دور و نزدیک کشور نه تنها گامی در جهت عدالت آموزشی است بلکه کمکی به سیستم نه چندان قوی گردشگری کشور نیز محسوب می شود.

سیستمی که پاسخگوی نیاز مردم در روزهای شلوغ عید و تابستان نبوده که یا با محدودیت مکان برای اسکان مسافران یا قیمت های سرسام آور هتل ها میهمانان را پذیرایی می کنند که بی شک پذیرش قابل قبولی برای عموم اقشار کشور به شمار نمی رود.

عباسعلی باقری مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ما تمایل نداریم به مقوله اسکان وارد شویم اما چون همکاران ما به مسافرت می‌روند هرچند امکانات ناقابلی است اما وظیفه داریم آن را در اختیارشان بگذاریم. مدرسه جای اسکان نیست اما سعی می‌کنیم حداقل امکانات را فراهم کنیم که حسن  مدارس  امنیت بالای آن است.

وی تصریح کرد: آغاز ثبت‌نام اسکان نوروزی برای سال ۹۶ در سامانه اینترنتی از ۵ اسفندماه آغاز شده و تا ۲۰ روز پس از این تاریخ ادامه پیدا می کند.

رشد ۱۰ درصدی قیمت های مراکز اسکان نوروزی

براساس اظهارات آموزش و پرورشی ها ، پایگاه های اسکان نوروز۹۵ ، تا اولین روز فروردین ماه تعداد خانوار ۲۴۶ هزار و ۲۴۱ نفر و تعداد افراد به ۹۴۱ هزار و ۵۳۲ می‌رسد و آمار پنج استانی که پذیرای فرهنگیان بوده‌اند به ترتیب فراوانی شامل خراسان رضوی، فارس، خوزستان، هرمزگان و گیلان است.

به طور کلی در سال ۹۵ استقبال قابل قبولی از مراکز اسکان نوروزی به عمل آمده بود و بنابر اظهارات فرشید سیاری مدیرکل وقت تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هیچگونه افزایش قیمتی برای محل اسکان فرهنگیان در سراسرکشور نسبت به سال ۹۴ وجود نداشته و نرخ‌ها مانند سال قبل از آن محاسبه می‌شود همچنین خانه‌های معلم تا حدی که در شهرستانها امکان داشته است در رزرو اینترنتی قرار گرفته است.

اما شرایط برای نوروز ۹۶ با تغییراتی مواجه است و باقری در این زمینه گفت: هزینه‌ها به مدت سه سال ثابت بوده اما امسال ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند که البته حداقل دو برابر سال پیش اعتبار در نظر گرفتیم و استان‌ها نیز دو برابر این هزینه را می‌پردازندکه تقریبا ۶ برابر سال پیش، بودجه صرف می‌شود.

در نگاه کلی به شرایط درنظر گرفته شده اسکان نوروزی فرهنگیان ، مراکز موجود در استان های مختلف حاکی از  شرایط متعدد پذیرش برای مخاطبانشان هستند که گاه اعتراض فرهنگیان و گاه رضایت آن ها را به دنبال دارد که البته  نظرات اغلب به سمت اعتراض ها سوق داده می شود.

در اصل مراکز اسکان نوروزی صرفا گزینه ای مناسب در برابر قیمت های سرسام آور هتل ها بوده و وضعیتی کاملا ایده آل برای مخاطبان خود در قیاس با هتل ها و ویلاهای خصوصی به شمار نمی رود حال  باید دید امسال با وجود افزایش قیمت مراکز آیا ترتیب اثری در کیفیت بخشی به خدمات داده می شود و آیا رشد گردشگران را شاهد خواهیم بود یا خیر؟/باشگاه خبرنگاران جوان

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false