×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی درباره صدور مجوز گردشگری کشاورزی گفت: با تصویب نهایی و ابلاغ دستور‌العمل اجرایی گردشگری کشاورزی ، امکان صدور مجوز تخصصی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در راستای گردشگری کشاورزی فعالیت می‌کنند، محقق و بستر قانونی نظارت بر فعالیت و عملکرد فعالان دارای مجوز تخصصی ایجاد می‌شود.

وی گفت: گردشگری کشاورزی شاخه‌ای از گردشگری است که در آن، کارآفرینان کشاورزی و اعضای خانوار آن‌ها، خدماتی را برای فراهم شدن امکان مشارکت عملی و اقناع نیازهای بازدیدکنندگان در محیط‌های کشاورزی ارائه می‌کنند و گردشگران در ازای برخورداری از خدمات مذکور، هزینه‌ای را به کشاورز و خانوار وی می‌پردازند.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های گردشگری کشاورزی به ‌استناد ماده(۱) آیین‌نامه ایجاد ، اصلاح ، تکمیل ، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها‌ مطابق بند(ج) ، با موضوع محیط‌ها و پارک‌های طبیعت‌گردی و گردشگری روستایی و عشایری به عنوان یکی از اولویت‌های عملیاتی در برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین در جریان سفرهای استانی وزیرمیراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و بازدید‌های به عمل آمده از مزارع گردشگری که به دلیل عدم وجود بسترهای قانونی ، بدون مجوز در حال فعالیت بودند ، با توجه به درخواست متقاضیان جهت قانونمند کردن این فعالیت‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی ، دستور ویژه‌ای از طرف وزیر بر رفع مشکل آن‌ها صادر شد.

معاون گردشگری با بیان اینکه در سال گذشته نیز با توجه به تاکید کمیسیون کشاورزی ، آب ، منابع طبیعی و محیط‌زیست و همچنین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی بر صدور مجوز گردشگری کشاورزی ، این امر شتاب بیشتری گرفت ؛ یادآور شد: از این رو پیوند صنعت گردشگری و کشاورزی ، مستقلا به عنوان یکی از برنامه‌های معاونت گردشگری در دستور اقدام قرار گرفت.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: علاوه بر بررسی الگوها و استانداردهای جهانی در خصوص گردشگری کشاورزی ، جلسات مکرر کارشناسی با حضور صاحبنظران علمی و فعالان این حوزه نیز برگزار شد و ماحصل این نظرات طی چندین جلسه در کارگروه‌های ملی با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت کشور ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، سازمان حفاظت محیط‌زیست ، اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی در معاونت گردشگری مطرح و به مشورت گذاشته شد.

تیموری افزود: تاکنون جهت دستیابی به الگوی مورد توافق دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه ملی ، پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده و تقریبا در مراحل نهایی دستورالعمل هستیم که در صورت ابلاغ آن ، بطور رسمی ، بخش گردشگری کشاورزی به حوزه مصادیق و مشاغل گردشگری اضافه خواهد شد و افراد زیادی از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

معاون گردشگری یادآور شد: به منظور ارزیابی میدانی و در راستای امکان‌سنجی صدور مجوزهای مربوطه ، نخستین نشست فعالان گردشگری کشاورزی ایران در روز پنجشنبه ۲۲ خرداد با حضور علاقمندان بخش خصوصی ، اساتید دانشگاه و نمایندگانی از وزارت میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی ، وزارت جهاد کشاورزی ، استاندار گلستان و مدیران استانی در مزرعه «توسکا» در شهر گرگان برگزار شد.

تیموری گفت: در این نشست ، علاوه بر بازدید حاضرین از مزرعه ، دیدگاه‌ها و نکات ارزنده‌ای مطرح و مفاهیم اساسی ، خواسته‌های متقاضیان و زمان‌بندی نشست‌های بعدی احصا شد.

بنا به گفته این مقام مسوول ، معاونت گردشگری به منظور توسعه زمینه‌های شغلی مرتبط با گردشگری ، نسبت به تهیه چندین دستورالعمل و ضوابط فنی از جمله کمپ‌های گردشگری عشایری ، مجوزهای مرتبط با گردشگری دریایی ، پارک‌های طبیعت‌گردی اقدام کرده است که در آینده ، با پیوستن این زمینه‌ها ، اشتغال‌زایی مناسبی در حوزه‌های تخصصی گردشگری ایجاد خواهد شد.

وی بیان داشت: بهره‌مندی از ظرفیت مزارع و زمین‌های کشاورزی در صنعت گردشگری با هدف آشنایی گردشگران با روند کاشت و برداشت محصولات با تاکید بر حفظ ظرفیت تولید در مزارع و نیز قرار گرفتن در گروه جاذبه‌های گردشگری ، فرصتی ویژه و زنجیره‌ای از اشتغال و کارآفرینی را به همراه خواهد داشت و با شکل‌گیری خدمات مورد نیاز گردشگران فرصت ویژه درآمدزایی برای کشاورزان و جامعه بومی به شمار می‌آید.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false