×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال، دکتر سعید نمکی معاون احتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عصر پنجشنبه در دومین همایش سراسری پزشکان خانواده مازندران در محل سالن مصباح مجتمع پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه بهداشت و سلامت در طی سالهای اخیر، اظهار کرد: زمانی با درآمد پنج دلاری نفت توانستیم شش بیماری مرگ زا و واگیر را کنترل و متوقف کنیم  و شاخص های مرگ مادر و نوزاد را بهبود ببخشیم.

معاون احتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: بلاتکلیفی طرح پزشک خانواده ریشه در اقدامات شتاب زده گذشته دارد و باید رفع شود.

وی افزود: با وجود افزایش بیماری های غیرواگیر، تصادفات  و سرطان ها با چالش جدی هزینه ای روبرو هستیم به طوریکه امروز  هزینه ای که  برای شیمی درمانی می شود برابر با هزینه واکسیناسیون در یک روستا است.
معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه تصریح کرد: این ها همه تذکراتی برای نظام سلامت است که با چالش بزرگ  هزینه ای روبرو است.
نمکی اظهار کرد:  امروز در جامعه، سالمندان افسرده ای داریم که جوانی نکرده پیر شدند و در عین حال آلودگی های زیست محیطی که متاثر از کم آبی است  دیگر  چالش جدی و تهدیدی برای نظام سلامت محسوب می شود.
وی، افزود: در حال حاضر تنها وزارت بهداشت و درمان متولی بخش  بهداشت نیست بلکه یکی از متولیانی است که برای رسیدن به اهداف نیازمند مشارکت بین بخشی است.
معاون اجتماعی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، با بیان اینکه طرح پزشک خانواده با وجود تشدد آراء در دستور کار  نظام قرار گرفت، ادامه داد: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع بر طبق مواد ۳۲ و ۳۴ برنامه توسعه  اجرا شد؛ اما متاسفانه در دولت قبل این اقدامات بسیار شتاب زده انجام گرفته است.
دکتر نمکی در ادامه تصریح کرد:  بلاتکلیفی طرح پزشک خانواده ریشه در اقدامات شتاب زده گذشته دارد،  انگار که اکنون برای ادامه این طرح  با یک کت و زیر شلواری نشستیه ایم که این طرح به کجا می رسد؟
وی با اشاره به اینکه متاسفانه الگوی اجرای این طرح در دو استان مازندران و فارس متفاوت بوده، گفت:  این طرح در دو استان به ویژه مازندران به خوبی اجرا شده و برنامه ریزی های لازم برای تداوم این طرح در مازندران انجام شده است.
دکتر نمکی در ادامه با بیان اینکه به علت نبود ردیف مشخص برای پزشک خانواده روزگاری سخت بر ما می گذرد و  ما را در شکنجه گاهی قرار داده است، افزود:  با در آمد حاصل از  نفت ۲۵ دلاری، بودجه قابل توجهی به بخش سلامت اختصاص دادیم البته امیدواریم در سال ۹۶ با نظارت مستمر بودجه پزشک خانواده را هزینه کنیم؛ تردیدی ندارم که اگر نقصان است از پزشک خانواده نیست و راهی نداریم جز اینکه  باتداوم این طرح، نظام سلامت را تقویت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید برای مردم کار کنیم، ادامه داد: در همه جای دنیا  اگر مردم را مجبور به کاری کنی که  با فرهنگ موجود سازگاری نداشته باشند، نوعی قانون گریزی و  قانون ستیزی در جامعه صورت می گیرد.
معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، عنوان کرد: امروز دیگر پزشک خانواده تنها برای کنترل و مراقبت از سلامت جمعیت تحت پوشش خود را مشاوره نمی دهد بلکه محرم اسرار مردم شده است از این رو با وجود انتقادات و ناهماهنگی هایی که ممکن است باشد بنا داریم در سال آتی با مشارکت خردمندانه همکاران،  مشکلات موجود را مرتفع کنیم.
نمکی ادامه داد: انتظار اول  ما از سربازان نظام سلامت این است که با واژه پزشکی خانواده جامعه محور باشند و بیمار محور فکر نکنند و نگاهی  سلامت محور، جامعه محور و خدمت محور داشته باشند.
وی افزود: انتظار دوم اینکه مدیریت نظام سلامت را در جای خود انجام دهند، قابلیت های خود را در نظام سلامت افزایش دهند و  صبور تر کار کنند و بدانند ما در کنار آنها هستیم.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false