×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ سید اسماعیل یزدان پناه مدیر مرکز پایانه صادرات برنج کشور گفت: در پی دستور استاندار مازندران ، ‌برنج‌های دپو‌شده شمال تا ۲ هفته آینده با قیمت‌‌‌ توافقی به فروش خواهد رفت.

یزدان پناه اظهار داشت: در پی دستور ‌استاندار مازندران برای جمع‌آوری برنج‌های دپو‌شده شالیکوبی‌ها ، نشستی با انجمن تولید‌کننده و صادر‌کننده برنج کشور برگزار شد.

مدیر مرکز پایانه صادرات برنج کشور با بیان اینکه ‌انجمن تولید‌کننده و صادر‌کننده‌ برنج در سطح کشور حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شعبه فروشگاهی ‌دارند ، افزود: با توجه به قیمت‌های دستوری ، این فروشگاه‌ها بابت فروش برنج نگران بودند و کمتر ‌برای خرید و فروش‌ برنج ایرانی ورود کردند و نتیجه آن کاهش خرید برنج ایرانی در بازار شد.

وی با بیان اینکه در این نشست مقرر شد تا شرکت‌ها در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقدام به خرید برنج ‌مازندران کنند ، تصریح کرد: سال گذشته قیمت برنج به ۹۰ هزار تومان رسید، اما قیمت دستوری ۶۵ هزار تومان تعیین شده بود ، لذا برخی‌ شرکت‌ها برنج را با قیمت‌های بسیار بالا خریداری کردند.

مدیر مرکز پایانه صادرات برنج کشور با بیان اینکه امسال فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای خرید و فروش برنج ایرانی رغبت نکردند، ادامه داد:‌ قیمت‌ها همواره در عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و در هیچ کالایی با قیمت دستوری نمی‌توان تبادل و تجارت کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌ها توافقی است و باید با عرضه و تقاضا تنظیم شود ، از تلاش‌ها برای خرید برنج ایرانی در سازمان‌های داخلی و دولتی خبر داد و افزود: بنا شد در فروشگاه‌های ‌دولتی از برنج ایرانی استفاده کنند و بانک ملی ایران نیز خرید ۷ هزار تن برنج را در دستور کار قرار داد‌.

مدیر مرکز پایانه صادرات برنج کشور با بیان اینکه برنج‌های دپو‌شده تا دو هفته آینده فروخته خواهد شد ، تاکید کرد: و هر زمان به قیمت دستوری رو آوردیم سبب اخلال در بازار شد و در این خریدها نیز چند درصدی افزایش خواهیم داشت.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه برنج‌ها در گرما قرار دارند و ‌در معرض آفت قرار می‌گیرند کشاورزان می‌توانند برای فروش برنج اقدام کنند و عوامل خرید فروشگاه‌های بزرگ به شالیکوبی‌ها مراجعه کرده و خرید برنج انجام می‌شود.

مدیر مرکز پایانه صادرات برنج کشور در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با تسنیم تصریح کرد: تاکنون مرکز تجارت برنج نیز ۲ هزار تن خریداری برنج داشته ‌و همه موارد قراردادی است و این میزان برنج نقدی خریداری شده ‌و شرکت‌های دیگر نیز با کشاورز به توافق می‌رسند و خریداری برنج را انجام می‌دهند و امیدواریم‌ نیاز جامعه در فروشگاه‌ها با این اقدام حل ‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طرح کشت قراردادی طرح خوبی بود اما ساز وکارهای اجرای این طرح از قبل دیده نشد و با عجله اجرا شد ، افزود: بیمه و بانک‌ها باید در این طرح پای کار می‌آمدند و عملا این طرح ابتر باقی ماند.

مدیر مرکز پایانه صادرات برنج کشور با بیان اینکه این طرح می‌تواند به کشاورزان کمک کند و بذر و کود در این طرح به کشاورز داده می‌شود خواستار اصلاح طرح و حمایت از تولید ایرانی در محصول برنج شد.

به گفته یزدان پناه در روستای خرمن‌کلا در ۱۰۰ هکتار کشت قراردادی پارسال اجرا شد و هزینه‌ها را متقبل شدیم اما در سطح وسیع از عهده بخش خصوصی انجام کشت قراردادی بر نمی‌آید و همه ارگان‌ها باید پای کار بیایند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false