×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛ مهندس رضا پور فلاح مدیر جهاد کشاورزی ساری نسبت به وقوع تنش آبی برای ۲۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان هشدار داد و از مالکان زمین های واقع در بخش انتهایی شبکه آبگیری از سد شهید رجایی خواست تا امسال تغییر کشت کنند .

 پورفلاح گفت : کشت برنج نیاز به ذخیره آبی مطمئن تا پایان خوشه گیری دارد و کشاورزان نباید به امید بارندگی های بهاری دو هفته اخیر یا منابع آب زیرزمینی اقدام به کشت برنج کنند.

وی توضیح داد : ممکن است این دسته از کشاورزان با وجود اطمینان از نرسیدن آب سد شهید رجایی ، به دلایلی مانند امید به بارندگی بهنگام و استفاده از آب چاههای کشاورزی کشت برنج را از مرحله آب تخت و نشا کاری عبور دهند ولی باید بدانند که خطر خشکسالی و از بین رفتن نشا برنج در فرایند رویشی برای آنها بسیار زیاد است .

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت : ذخیره سد شهید رجایی حدود ۵۲ میلیون متر مکعب است که ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای پایداری و حفظ سد قابل برداشت و به همین دلیل از ذخیره آب این سد فقط برای آبیاری هفت هزار هکتار از زمین های میان بند برنامه ریزی شده است.

وی افزود : شالیکاران بخش های رودپی جنوبی و رودپی شمالی حتما به هشدار کم آبی توجه داشته و نسبت به تغییر کشت از برنجکاری به علوفه و دانه های روغنی سویا ، گنجد و کلزا اقدام کنند.

پورفلاح گفت : شهرستان ساری ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین های شالیزاری دارد که یکهزار و ۵۰۰ هکتار در خط قرمز کم آبی و خشکسالی قرار دارند و سه هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در معرض استرس شدید کم آبی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی ساری وجود ۹۵ قطعه آببندان با ذخیره ۹۵ درصدی در شهرستان ساری اشاره کرد و افزود : مدیریت آب و اجرای طرح تناوبی آبیاری زمین های شالیزاری از اهمیت خاصی برخوردار است.

کمبود آب کشاورزی در مازندران در سال زراعی جاری با خالی ماندن حدود ۶۰ درصد از ظرفیت سدها ، کاهش ۲۰ تا ۷۰ درصدی آبدهی رودخانه ها ، پائین رفتن آب های زیرزمینی سطحی و کاهش ذخیره سفره های زیرزمینی به همراه کاهش وسعت انباشت برف در ارتفاعات از نخستین روزهای سال جدید رخ نمائی کرد.

کارشناسان کشاورزی معتقدند حدود ۷۰درصد از هزینه های شالیکاری در مرحله کاشت است و اگر کشاورزان به مقوله کم آبی توجه نکنند و به امید برخی از احتمالات نظیر بارندگی و بالاکشیدن آب چاه باشند ، متضرر می شوند.

آب تخت کردن، تهیه بذر ،خزانه گیری ، پاشیدن کودهای شیمیایی و علف کش ها ، آب تخت کردن و سپس نشا کاری فراینداصلی برنجکاری در مرحله کاشت است که در هر مرحله شالیکاری هزینه هنگفتی از تولید را متقبل می شوند.

امسال کم آبی و خشکسالی به طور طبیعی نیاز به نهاده های کشاورزی از جمله پلاستیک ، استفاده از تیلر و تراکتور برای شخم و آب تخت کردن و تامین سوخت موتور پمپ های چاههای کشاورزی را دو چندان کرده است و علاوه بر آن افزایش نرخ این نهاده ها بویژه سموم کشاورزی تا ۲ برابر سال قبل برنجکاران مازندران را بیشتر تحت فشار قرار داد.

در سال زراعی جاری شالیکاران به منظور حفظ و ماندگاری بیشتر آب در زمین های برنجکاری ، علاوه بر اینکه تعداد دفعات شخم وشیار را با تراکتور بیشتر کردند ، پوشش تمام کرت ها با پلاستیک را باید انجام بدهند.

همچنین علاوه بر بالا رفتن ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت قطعات یدکی تیلر و تراکتور ، دستمزد استفاده از تراکتور برای شخم و شیار و آب تخت کردن یک هکتار از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال سال پیش ،امسال به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال افزایش یافت.

ذکر این نکته مهم و ضروری است که کشت برنج در ساری و شهرهای شرق مازندران ( نکا، بهشهر و گلوگاه ) حدود یک ماه دیرتر از مناطق مرکزی و غربی آغاز می شود و این موضوع نیز علت دیگری است تا کم آبی بیشتر از نقاط دیگر مازندران در این منطقه بویژه از ماه خرداد به همین چنگ و دندان نشان دهد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false