×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ دکتر ذوالفقار تقوی مدیرکل انتقال خون استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران ، گفت: ذخایر خون و فرآورده‌های خون در همه گروه‌های خونی به‌ویژه A+ و O+ کاهش محسوسی داشته است.

وی افزود: ترس از ابتلا به بیماری کووید۱۹ ، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها ، سرد شدن و آغاز بارش‌ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است.

مدیرکل انتقال خون استان مازندران با بیان اینکه تنها راه کمک به بیماران صعب‌العلاج و جراحی‌ها و بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند اهدای خون است و هنوز بشر نتوانست خون مصنوعی بسازد ، اضافه کرد: برای اطمینان خاطر شهروندان از سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون ، تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان مازندران با تاکید بر ضرورت حضور مستمر اهداکنندگان در پایگاه‌های انتقال خون ، خاطرنشان کرد: نیاز به خونی ، دائمی و همیشگی است به همین منظور درخواست ما از هم استانی‌ها این است با اهدای خون به کمک بیماران نیازمند به خون بشتابند.

تقوی تصریح کرد: درحال حاضر مراکز انتقال خون در شهرستان‌های ساری ، آمل و بابل در دو شیفت صبح و عصر از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۸ عصر ، مراکز اهدای خون در شهرهای بهشهر ، تنکابن ، چالوس از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴، مراکز قائم شهر و رامسر از ۸ تا ۱۲ظهر ، انتقال خون نور روزهای یک‌شنبه و سه شنبه هر هفته از ۸ تا ۱۲ ظهر، انتقال خون گلوگاه فقط چهارشنبه‌ها و جویبار دوشنبه و پنج شنبه‌ها از ۸:۳۰ تا ۱۲ ظهر اماده میزبانی از اهداکنندگان خون هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمع‌آوری پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ از ابتدای اردیبهشت امسال در مازندران آغاز شد ، افزود: تاکنون ۶۶۶ نفر از افراد بهبودیافته به انتقال خون بابل مراجعه داشتند که از این تعداد ۵۸۴ واحد پلاسما دریافت شد و برای درمان بیماران کرونایی در اختیار مراکز درمانی استان قرار گرفت.

مدیرکل انتقال خون استان مازندران یادآور شد: افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شدند و‌حداقل ۲۸ روز کامل از بهبودی و سلامتی‌شان گذشته است می‌توانند به پایگاه انتقال خون بابل مراجعه کرده و به شکرانه بازیابی سلامتی‌شان پلاسمای خون خود را برای تسریع در روند بهبود و‌درمان بیماران تازه مبتلا شده به کرونا اهدا کنند.

این مسؤول بیان کرد: همچنین از ابتدای فروردین تا ۲۴ آبان ماه ۹۶ هزار و ۲۴۷ نفر از داوطلبان اهدای خون به مراکز انتقال خون مازندران مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه‌کنندگان ۷۸ هزارو ۱۳۲ نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مراجعه ۱۴ درصد و اهدای خون حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

تقوی با اعلام اینکه باتوجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز همیشگی و مستمر است و مدت زمان نگهداری آن محدود است ، خاطرنشان کرد: لازم است که هم استانی های نوعدوست اهدای خون را جزو ضروریات تلقی کنند و با حضور در مراکز انتقال خون استان در این عمل انسان‌دوستانه شرکت کرده و با اهدای یک واحد خون سالم به نجات جان سه انسان کمک کنند.

وی در پایان گفت: با توجه به کاهش ذخایر خون و فرآورده‌های خونی و نیاز بیماران به این مایع حیات بخش ، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی پویش سراسری اهدای خون کتاب خون با هدف ترغیب و مشارکت کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان از ٢۴ تا ٢٨ در مراکز انتقال خون مازندران اجرا می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false