×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛ مازندران طبق چشم‌انداز ترسیم شده در سال ۱۳۹۶ قرار بود تا سال ۱۴۰۰ به صادرات سه میلیارد دلاری برسد، اما به استناد آمارها میزان صادرات این استان رشد چندانی نداشت و در آستانه سال ۱۴۰۰ همچنان مانند چند سال اخیر است.
مازندران هر سال هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند که بخش قابل توجهی از این محصولات قابلیت صادر شدن به کشورهای همسایه را دارند. اما به دلایل مختلف طی سال‌های اخیر مازندران به سهم واقعی‌اش از صادرات نرسیده است.
صادرات سه میلیارد دلاری چشم‌انداز اقتصادی ترسیم شده برای مازندران تا سال ۱۴۰۰ بود که از اواخر سال ۱۳۹۶ و در زمان استانداری «محمد اسلامی» در مازندران مورد تأکید و توجه مسئولان استان قرار گرفت. قرار بود طی سه سال درآمد صادراتی مازندران از حدود ۵۰۰ میلیون دلار سال ۱۳۹۶ به سه میلیارد دلار برسد. اما به دلایل متعدد این اتفاق نیفتاد و میزان صادرات مازندران از نظر ارزش اقتصادی در سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۷۰ میلیون دلار کاهش یافت.

مدیرعامل مرکز تجارت بین‌المللی برنج مازندران یکی از فعالان اقتصادی است که اعتقاد دارد به دلیل توجه نشدن به حلقه تجارت و بازرگانی در زنجیره ارزش، همواره در صادرات ضعیف عمل می‌شود و نقش بازرگانی جدی گرفته نشده است.

سید اسماعیل یزدان‌پناه می‌گوید: پایانه صادراتی الفبای صادرات برای بخش‌های مختلف است که ما در مازندران این زیرساخت را نداریم. از طرفی تغییر ناگهانی بخشنامه‌های مربوط به تجارت و صادرات در کشور اجازه برنامه‌ریزی بلندمدت را نمی‌دهد. برای رشد صادرات باید همه سازمان‌های مرتبط هماهنگ باشند. ولی ما ناهماهنگی‌های زیادی می‌بینیم که ضد صادرات هستند. مهم‌ترین اولویت باید اصلاح قوانین مرتبط با صادرات با محوریت اتاق بازرگانی باشد.

این فعال اقتصادی و صادرکننده برنج اعتقاد دارد که صادرات از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید مانند ارسال کالا به سایر استان‌ها ساده باشد، اما جای خالی دیپلماسی سبب شده روابط بین مازندران و کشورهای همسایه ضعیف باشد.

یزدان‌پناه خاطرنشان می‌کند: ما در حالی فرصت‌های صادرات را از دست می‌دهیم که کشورهای همسایه ما تشنه محصولات تولیدی ما هستند. مشکل ما دیپلماسی ضعیف و ناهماهنگی در بحث قوانین و آیین‌نامه‌های صادرات است. در حالی که در تجارت خارجی ثبات و به روز بودن قوانین مهم‌ترین عامل پیشرفت است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false