×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، کوروش موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان در آئین آغاز عملیات اجرایی ۴۰ پروژه در استان مازندران و ۸۳ پروژه در حوزه شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با تبریک ایام‌الله دهه‌ی فجر در سخنانی بابیان اینکه صنعت برق استان مازندران در سه حوزه تولید ، انتقال و توزیع در حال فعالیت می‌باشد ، گفت: در بخش تولید و انتقال برق در استان‌های مازندران و گلستان نیازمند اجرای پروژه‌های بزرگی در راستای تأمین برق مطمئن و پایدار هستیم.

وی اظهار داشت: در بخش توزیع هم استان‌های مازندران و گلستان با توجه به اقلیم و شرایط منطقه نیاز به حمایت در راستای مقاوم سازی شبکه دارند و امیدواریم بتوانیم به اهداف تعیین‌شده سریع‌تر دست‌یابیم.

موسوی بیان داشت: در حال حاضر شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با ۱۵۷ ایستگاه انتقال فوق توزیع نصب‌شده با ظرفیت حدود ۱۸ هزار و ۵۷۵ مگا ولت‌آمپر و ۶ هزار کیلومتر مدار خط در بین ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای کشور رتبه هفتم را ازلحاظ حجم شبکه و رتبه سوم ازنظر تعداد مشترکین به خود اختصاص داده است.

وی بابیان اینکه ۳ میلیون مشترک در استان‌های مازندران و گلستان مستقر هستند که بالغ‌بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها در استان مازندران می‌باشند افزود: شبکه پیچیده و به هم تنیده انتقال فوق توزیع مازندران و گلستان به‌گونه‌ای است که با کشور ترکمنستان ارتباط الکتریکی داشته و در همین راستا با استان‌های خراسان ، سمنان ، گیلان و تهران تبادل بار دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران گلستان بابیان این مطلب که مصرف بار در طول هرسال به‌صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است افزود: در حال حاضر رشد بار شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان بالغ‌بر ۵ درصد است که این عدد در شرایط پساتحریم به بالای ۹ درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۵ نیاز مصرف انرژی برق استان‌های مازندران و گلستان به ۶ هزار مگاوات برسد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تأمین انرژی موردنیاز این استان‌ها است.

هر چهار سال هزار مگاوات به مصرف استان‌های گلستان و مازندران افزوده می‌شود

موسوی با اشاره به این مطلب که در شرایط تحریم هر ۴ سال ، هزار مگاوات به مصرف استان‌های مازندران و گلستان افزوده می‌شود ، اذعان کرد: با این مدل مصرف ، انرژی برق موردنیاز استان‌های مازندران و گلستان در پایان دولت سیزدهم به ۷ هزار مگاوات خواهد رسید.

وی تصریح کرد: برای تأمین برق پایدار در استان‌های مازندران و گلستان با توجه به رشد بار در این استان‌ها هر ۸ سال نیازمند نصب نیروگاهی با ظرفیت نیروگاه شهید سلیمی نکا هستیم.

موسوی بیان داشت: بعد از استان هرمزگان ، شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در بین ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای کشور بالاترین نرخ رشد بار سالانه کشور را دارد ازاین‌رو نیازمند گسترش زیرساخت‌های صنعت برق در استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: استان‌های مازندران و گلستان حدود ۸ درصد از کل بار کشور را مصرف می‌کنند این در حالی است که شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان ۷ درصد تعداد مشترکین کشور را در خود جای‌داده است ، ازاین‌رو باید با فرهنگ‌سازی و دعوت مشترکین به مصرف بهینه انرژی ، مشترکین را تشویق به مدیریت مصرف برق‌کنیم.

وی مقدار نامی نیروگاه‌های نصب‌شده در مازندران و گلستان را ۴ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: به دلیل شرایط اقلیمی (دما و رطوبت) عملاً نمی‌توانیم بیش از ۳ هزار مگاوات برق تولید کنیم.

موسوی تاکامی ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در طی یک گذشته از شرکت‌های هم‌جوار در استان‌های خراسان ، گیلان ، سمنان و تهران ۲ هزار و ۵۰۵ میلیون کیلووات ساعت برق وارد استان می‌کند و در همین مدت ۴ هزار میلیون کیلووات ساعت به استان‌های دیگر برق صادر می‌نماید و این آمار یعنی بالانس انرژی استان مثبت است.

وی یادآور شد: در استان‌های مازندران و گلستان تولید انرژی ما بیشتر از مصرف است اما در زمان پیک مصرف در تابستان، مصرف مشترکین از تولید برق پیشی می‌گیرد.

وی نیروگاه شهید سلیمی نکا را بزرگ‌ترین نیروگاه استان‌های مازندران و گلستان دانست و گفت: از ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی موردنیاز استان‌های مازندران گلستان ، حدود ۱۰ هزار میلیون کیلووات ساعت آن توسط این نیروگاه تأمین می‌شود (۷۰ درصد انرژی موردنیاز استان‌های مازندران و گلستان) که به حمایت بیشتری نیاز دارد.

موسوی افزود: نیروگاه شهید سلیمی نکا نیازمند بازسازی ، تجهیز و نوسازی است که اگر بازتوانی و مدرن سازی موردنیاز در این واحد نیروگاهی انجام نشود در سال آینده تولید برق در این نیروگاه کاهش خواهد یافت لذا وزارت نیرو به این امر توجه جدی دارد و در حال حاضر واحدها در حال اورهال و تعمیرات اساسی هستند.

موسوی تاکامی مشکل آب نیروگاه را جدی دانست و از آبفا خواست تا در تأمین آب پایدار ارائه طریق نماید. او مشکل دیگر را کمبود سوخت دانست و عنوان کرد که باید برای تأمین سوخت گاز این نیروگاه توجه جدی شود. چراکه در زمستان امسال مشکل کمبود سوخت منجر به کاهش تولید شد.

وی به تبادل الکتریکی شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان با کشور ترکمنستان اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با این تبادل انرژی، برق بیشتری را از کشور ترکمنستان دریافت کرده و به کشور ترکیه که نیازمند انرژی برق است ترانزیت نمائیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان مقدار انرژی تحویلی شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان به صنایع را ۷۹۳ میلیون کیلووات ساعت اعلام کرد و گفت: در سال جاری برای گذر از پیک‌بار (تابستان) صنایع را در مضیقه قرار ندادیم و انرژی موردنیاز آنان را تأمین کردیم با این تفاوت که تنها ساعت کاری آنان را به ساعت کم باری شبکه ، انتقال دادیم و خوشبختانه با این جابجایی بار ضریب بار شبکه از ۰.۷۵ به ۰.۹۳ رسید و این یک دستاورد و ثبت رکورد بین المللی برای صنعت برق است.

نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در سرخ رود احداث می‌شود

وی بابیان اینکه در حال حاضر با توجه به ناترازی تولید و مصرف برق در استان‌های مازندران و گلستان نیازمند ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید هستیم ، افزود: صنعت برق استان‌های مازندران و گلستان در تولید انرژی برق دچار مشکل است ، بدین منظور با تأکید وزیر محترم و پیگیری‌های انجام‌شده بلوک ۵۰۰ مگاواتی جدیر نیروگاه نکا در حال احداث است و به‌زودی کلنگ احداث بلوک سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی نیروگاه سرخ‌رود محمودآباد به زمین زده خواهد شد.

وی از تأمین منابع مالی موردنیاز پروژه احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی‌آباد استان گلستان خبر داد و گفت: با رفع موانع به‌زودی این پروژه آغاز به کار خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان از جانمایی و مقدمات احداث نیروگاه ۱۵۰ مگاواتی در جاده فرح‌آباد ساری خبر داد و افزود: مشکلات عدیده‌ای در تأمین سوخت داریم که باید در این زمینه فکر جدی کرد. وی یادآور شد که در اروپای شمالی، آمریکا و بخس هایی از اروپای مرکزی نیروگاه‌های تولید آب گرم برای تولید آب گرم مصرفی و گرمایشی احداث شده‌اند که سوخت آنها زباله، زیست توده، گاز و مازوت است. نیروگاه‌های تولید برق نیز با اصلاح سیکل و تغییر تکنولوژی آب گرم را تولید و در شبکه آب گرم شهری تزریق می‌کند لذا مازندران و گلستان نیز باید ضمن بهره گیری از واحدهای تولید همزمان گرما و برق، نیروگاه‌های تولید آب گرم احداث نمایند. در این صورت موتورخانه‌های منازل و پکیج ها و بخاری‌ها از منازل جمع آوری شده و مصرف سوخت خانگی تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. لذا در این زمینه مساعدت و راهبری شهرداری‌ها لازم است و برق منطقه‌ای مازندران و گلستان نیز همکاری جدی خواهد داشت.

تاکامی اضافه کرد که با حل مشکلات نقدینگی توسط مقام عالی وزارت ، پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها شتاب یافته و کارهای عقب مانده در حال انجام است.

وی مشکلات ناشی از معارضین محلی در احداث خطوط انتقال و فوق توزیع را جدی عنوان کرد و حل آن را در قالب یک کارگروه ویژه خواستار شد.

 

سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال اخیر در صنعت برق مازندران

 

در ادامه آئین آغاز عملیات اجرایی ۴۰ پروژه در استان مازندران و ۸۳ پروژه در حوزه شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان استاندار بابیان این‌که پس از پیروزی انقلاب خدمات مهمی در حوزه صنعت برق صورت گرفته و امروز، ۱۰۰ درصد روستاهای مازندران از نعمت برق برخوردارند، گفت: به دلیل اهمیت موضوع برق مازندران، سرمایه‌گذاری ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی طی یک سال اخیر برای توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق استان مازندران انجام‌گرفته است که این با نصب و راه اندازی ظرف سه سال، اتفاقی مهم و تحولی اساسی برای زیرساخت‌های شبکه فوق توزیع و انتقال نیروی برق استان خواهد بود.

 

سید محمود حسینی پور با عنوان اینکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران ۴۴ سال در حال تلاش هستند تا حرکت انقلاب اسلامی را متوقف کنند ولی ما همه تلاش‌های دشمنان برای توقف جمهوری اسلامی را به فرصت تبدیل کردیم، خاطرنشان کرد: امروز ۳ هزار مگاوات نیروگاه بزرگ و متوسط در استان مازندران نصب است و به برکت جمهوری اسلامی تمام ۳۶۰۰ روستای استان مازندران از نعمت برق برخوردارند.

وی، ادامه داد: در ۴۴ سال بعد از انقلاب ۱۴۰ دستگاه پست برق و با ظرفیت ۱۸۲۴۵ مگا ولت‌آمپر و ۵۶۰۰ کیلومتر مدار خط در استان‌های مازندران و گلستان نصب‌شده است که به هر طریقی مقایسه کنیم بعد از انقلاب اقدامات مهمی انجام‌شده است که در ارائه گزارش و اطلاع‌رسانی؛ به آن نسبت تلاش نشده است. باید واقعیت آنچه در کشور و استان مازندران در حوزه توسعه برق اتفاق افتاد را به مردم بازگو کنیم.

استاندار متعهد استان مازندران، اضافه کرد: در دولت سیزدهم یکی از برنامه‌های مهم این بود که خاموشی برق‌های خانگی به نقطه صفر برسد که تابستان امسال برخلاف سال‌های گذشته در مصارف خانگی خاموشی نداشتیم گرچه به صنایع و مراکز تولیدی فشار آوردیم و شاهد همکاری در این حوزه بودیم لیکن با توسعه‌ای که در شبکه برق استان اتفاق می‌افتد شاهد مدیریت بار در بخش صنعت هم نخواهیم بود.

وی گفت: سیره عملی امام بعد از انقلاب اسلامی مدیریت جهادی است و گرچه در دوران دفاع مقدس ؛ کل جهان علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج شدند با مدیریت جهادی توانستند فتوحات قابل‌توجهی را رقم بزنند.

حسینی پور ، تصریح کرد: مدیران باید تلاش جهادی داشته باشند، چراکه ما در افق آینده دنیا مأموریت‌های بزرگی داریم و در زمره مکتب ظهور هستیم.

رئیس شورای اداری استان مازندران، اظهار کرد: زیرساخت‌های برق و ریلی و جاده‌ای جز اولویت‌های استان مازندران است و کل استان باید به خطوط ریلی متصل شود تا در کریدور شمال جنوب بتوانیم خودمان را نشان بدهیم و به دلیل اهمیت موضوع برق مازندران سرمایه‌گذاری ۷ هزار و سیصد میلیارد تومانی طی یک سال اخیر انجام‌گرفته است که پروژه‌های مرتبط با آن ظرف حداکثر سه سال عملیاتی می‌شوند. در این راستا، تلاش‌های وزیر نیرو ، معاون برق و انرژی وزارت نیرو و مدیرعامل توانیر قابل‌تقدیر است و این اتفاق مهم ، تحول اساسی برای زیرساخت‌های برق استان خواهد بود.

سید محمود حسینی پور ، بیان کرد: پروژه‌های عمرانی استان مازندران نباید به‌عنوان نماد ناتوانی دولت در منظر عمومی قرار گیرد چراکه بدترین تبلیغ علیه نظام است لذا اگر پروژه‌ای آغاز شد پایان پروژه باید زمان‌بندی داشته باشد و صفرتا صد پروژه‌ها می‌بایست مشخص و شفاف باشد.

استاندار مازندران در پایان از تلاش‌های موسوی تاکامی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران گلستان و مجموعه‌ی همکاران ایشان تقدیر کرد و عملکرد ایشان را ممتاز و نمونه‌ی بارزی از کار جهادی و انقلابی دانست.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false