×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ مازندران در نشست خبری مشترک مدیران حوزه تامین آب استان مازندران در ارتباط با اقدامات انجام شده در این سازمان اظهار کرد: اقتصاد و معیشت ما اقتصاد آب‌پایه است و از جهت اقتصادی داری اهمیت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ مازندران از احداث ۱۰ سد بتونی و خاکی و ۵ سد لاستیکی در استان مازندران خبر داد و گفت: حوزه تامین زیرساخت‌ نیازهای آبی عقب‌ماندگی تاریخی داریم.

وی با اعلام اینکه در حوزه تامین زیرساخت‌ نیازهای آبی عقب‌ماندگی تاریخی داریم، تصریح کرد: باید تلاش‌های جدی انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه ۸۱ درصد آب استان مازندران برای کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: از نظر توزیع مکانی آب متفاوت است، در منطقه شرق با کم آبی مواجه هستیم و تنها دشت ممنوعه زیرزمینی در شرق استان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع آب استان زیرزمینی استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر ظرفیت برای برداشت آب از منابع زیر زمینی نداریم.

یخکشی خاطر نشان کرد: طرح کنترل برداشت و مدیریت مصرف در دستور کار است و در یک برنامه درازمدت میزان تنظیم و مهار را باید به ۴۲ درصد برسانیم و برای اجرای آن چهار طرح در دست ساخت داریم و اگر این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد ۲۳ درصد ظرفیت ما تامین می‌شود و ۱۰ سد در دست ساخت داریم.

وی خاطر نشان کرد: پنج سد لاستیکی هم در دست ساخت است، برنامه ایجاد شبکه زهکشی یکی از برنامه‌های محوری است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه در بخش تامین آب شرب و صنعت آب استان مازندران عقب هستیم، افزود: ۹۵ درصد آب شرب از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و طرح جامع آب شرب صنعت را تهیه کردیم و جز طرح‌های موفق کشوری تبدیل شده است و استان به ۹ مجتمع آب شهری و روستایی تبدیل شده است و طرح جامع هم ردیف اجرایی دریافت کرده است و دولت مصوب کرده که این برنامه اجرایی را انجام بدهد و در سه چهار سال اخیر۱٫۵ متر مکعب در حال بهره‌برداری است.

وی با اعلام اینکه نوبت‌بندی آب در برخی از مناطق استان حاکم است، گفت: اشکال ما این است که کشاروزی قابل انعطافی در حوزه حوادثی نداریم و کشت جایگزین باید در زمان کم آبی اجرایی شود.

یخکشی بیان کرد: شش میلیارد متر مکعب میزان منابع آب استان است که ۴٫۵ میلیارد مترمکعب آن آب سطحی و ۱٫۵ میلیارد آن آب زیرزمینی است و ۵۶ درصد از منابع مصرف می‌شود و ۸۷ درصد به کشاورزی وابسته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: امروزه برنامه صیانت و تعادل بخشی منابع آب در بخش تامین آب سطحی سدسازی در دستور کار بوده که تلاش داریم سدهای در دست بهره‌برداری را وارد مدار کنیم.

وی افزود: سد گلورد، البرز و هراز در حال ساخت بوده که برنامه بهسازی و توسعه آب بندانهاف کاهش هدررفت آب سطحی، افزایش راندمان آب و توسعه شبکه آبیاری و زهکشی را مدنظر داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: چهار شبکه گلورد، البرز، هراز و مسیرکانال چالوس در دست ساخت بوده و در بحث آب شرب و صنعتز، تهیه طرح جامع آب شرب و ۹ مجتمع آبرسانی شهری و روستایی با مشارکت آبفای شهری و روستایی، تغییر رویکرد تامین آب از آب زیرزمینی به منابع آب سطحی،کاهش هدررفت و تلفات و کاهش سرانه مصرف را داریم.

وی تصریح کرد: رودخانه فرصتی مناسب جهت جذب توریسم است که آگاهی رسانی آموزش عمومی در سطوح مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده که کشت جایگزین و بیمه اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران افزود: بیش از پنج هزار میلیارد تومان در سالهای اخیر طرح تعریف و تصویب شده داریم و سه سد جدید با هزینه هزار میلیارد تومان آماده اجرایی شدن است.

یخکشی گفت: کاهش هدررفت آب مصرفی در کشاورزی و افزایش بهره وری از آب کشاورزی، متناسب‌سازی الگوی کشت در مناطق کم برخوردار، کاهش استفاده از آب شرب برای مصارف غیرشرب برنامه سازگار کم آبی است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false