×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال و به نقل از خبرگزاری فارس ؛ صادقعلی رنجبر عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مازندران ، درباره رویکرد رهبر معظم انقلاب در تعیین شعار سال، اظهار کرد: حدود ۹ سال است که گرایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به سمت اقتصادی پیش می‌رود.

وی افزود: دلیل نامگذاری شعار سال با رویکرد اقتصادی نشان می‌دهد اولویت نخست کشور رفع مشکلات اقتصادی در جامعه است تا رفاه نسبی جامعه افزایش، مشکلات جاری حل و سطح زندگی مردم به استاندارد قابل قبول نزدیک شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مازندران با بیان اینکه کشور از لحاظ اقتصادی با چالش جهانی مواجه است، اضافه کرد: تحریم گسترده اقتصادی فلج‌کننده استراتژی نظام سلطه در مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی در صدا و سیما، پیشینه جمهوری اسلامی در طول دفاع مقدس را عاملی در تغییر رویکرد نظام سلطه علیه کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور دارای پیشینه دفاع مقدس است تهاجم نظامی در مقابل جمهوری اسلامی موثر نیست در حالی‌که نظام سلطه می‌داند مردم در عرصه‌های مختلف حضور پر شور و بسیجی دارند.

رنجبر براندازی فرهنگی و اقتصادی جمهوری اسلامی را دو روش نظام سلطه دانست و تصریح کرد: حل مشکلات اقتصادی در جامعه کنونی اولویت نخست کشور است که تکرار شعار اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری دارای دو حالت است.

وی افزود: رهبری فرمودند تقویت و مقاوم‌سازی اقتصادی که این موضوع برای همیشه باید استمرار داشته باشد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی درون‌زا شدن اقتصاد، مولد کردن اقتصاد، رها کردن اقتصاد از واردات و تقویت صادرات کشور است.

*سیاستگذاران در قوه مجریه و مقننه هنوز چشم به اقتصاد وارداتی دارند

رنجبر با تاکید براینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی کشور باید نیازهای داخلی را تامین و صادر کننده کالا در عرصه جهانی باشد، اضافه کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی نظام اجرایی کشور در طول بیش از سه سال گذشته نتوانست این گرایش را در جامعه تقویت کند و منظور نظر رهبری را در کشور محقق کند.

وی بیان کرد: سیاستگذاران در قوه مجریه و مقننه هنوز چشم به اقتصاد وارداتی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه در مازندران با اشاره به اینکه در تحقق اقتصاد مقاومتی اولویت برنامه‌ها باید تقویت موسسات دانش‌ بنیان، مراکز تولیدی و حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی در کشور باشد، افزود: هنوز شعار رهبری در حوزه اقتصادی در کشور محقق نشده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی در مازندران به مسائل فرهنگی حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: آحاد مردم جامعه هنوز نگاه به ورود کالاهای خارجی دارند در حالی‌که کالاهای مشابه  با کیفیت در داخل کشور تولید می‌شود اما رغبتی در خرید آن دیده نمی‌شود.

رنجبر با بیان اینکه در عرصه داخلی باید فرهنگ مصرف کالای تولید داخل نهادینه شود، افزود: پرهیز از حیف و میل کردن کالاهای مصرفی، فرهنگ اقتصادی است.

وی نامگذاری مکرر موضوعات اقتصادی در کشور از سوی رهبری دو موضوع فرهنگی و اقتصادی را در نگاه گسترده مورد توجه قرار داده است، اظهار کرد: آثار و تبعات مشکلات اقتصادی به حدی رسید که نرخ ازدواج را پایین و سن ازدواج را بالا برده است که این موضوع به اهداف بلند مدت ضربه می‌زند.

عضو هیأت علمی دانشگاه، طلاق و کاهش امید به زندگی را پدیده‌ای اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی دانست و ادامه داد: کمی مشارکت همگانی به مشکلات اقتصادی در کشور برمی‌گردد.

*محقق نشدن شعار اقتصادی با تشکیل نمادین قرارگاه اقتصادی

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی  با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با انتخاب شعار سال به حساس‌ترین نکته در کشور اشاره کرده است، اضافه کرد: بین اولویت‌های برتر در کشور مسائل اقتصادی برتری دارد و ایشان تمام نظر را به این سمت و سوی معطوف کرده است.

رنجبر با تاکید براینکه تحقق شعار اقتصادی از سوی رهبری با تشکیل نمادین قرارگاه اقتصادی، نصب بنر، شعار و … قابل حل نیست، گفت: تحقق شعار اقتصادی باید از ابتدا به صورت شهرستانی، استانی و بعد کشوری کار شود وقتی یک شهرستان اهتمام ویژه‌ای به مسائل اقتصادی داشته باشد این نقشه در سطح کلان به طور منظم چیده می‌شود.

وی توجه به موضوعات گردشگری، کشاورزی و صنعتی و … را عاملی در تحقق شعار اقتصادی دانست و افزود: استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای می‌تواند در اجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال موثر باشد.

*مازندران مشکل مدیریتی دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مازندران با اشاره به اینکه مازندران از استان‌هایی است که دارای اقتصاد چندگانه است، تصریح کرد: اقتصاد کشاورزی در مازندران مهم‌ترین بستر را به خود اختصاص داده است و کشاورزان فکر می‌کنند در استان این کار مقرون به صرفه نیست که باید کشاورزی در مازندران اشتغال پر درآمد تلقی شود.

این استاد دانشگاه، مازندران را از لحاظ اقتصادی دارای ظرفیت‌های مهم گردشگری دانست و گفت: آمار ورودی مسافران به مازندران نشان می‌دهد این استان قابلیت گردشگری دارد و این اقدام استعدادشناسی از سوی گردشگران در استان بوده است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی، مازندران را در عرصه تعالی صنعتی، معدنی و گردشگری برای ورود سرمایه‌گذار موثر دانست و افزود: مازندران مشکل مدیریتی دارد در استان می‌توان مدیران را به تحرکی که دارند هدایت کرد که این روند نیازمند فرایند نظارتی و مدیریتی است.

وی اظهار کرد: مدیر برای پیشرفت کار باید تشنه موفقیت باشد اما در مازندران شاهد کندروی در عرصه مدیریتی هستیم که باید اتفاق موثری در استان رخ دهد.

* فرصت موجود اشتغال در کشور آسیب دید

رنجبر استفاده از تجربیات استان‌های موفق و کشورهایی که در عرصه اقتصادی موفق بودند را برای همه مورد تاکید قرار داد و گفت: مازندران از استان‌های مهاجرپذیر بود در حال حاضر از استان‌هایی است که مهاجر می‌فرستد.

وی افزود: در حال حاضر نیروهای کار مازندرانی در استان‌های جنوب کشور، عسلویه، تهران، مشهد، اراک و … اشتغال دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه‌ در مازندران با بیان اینکه در سال‌های اخیر فرصت موجود اشتغال در کشور آسیب دید و فرصت شغلی جدید هم ایجاد نشد، خاطرنشان کرد: شغل‌هایی هم که در کشور ایجاد شد پاسخگوی تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی هم نیست.

وی با ابراز تاسف مبنی بر اینکه جوانان مازندرانی  نباید در سایر استان‌ها مشغول به کار شوند، گفت: با مرور به گذشته مازندران می‌توان عملکرد کارفرمایان و مدیران را با شرایط کنونی مقایسه کرد تا از بن بست بیکاری خارج شود.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید براینکه فرهنگ اشتغال باید در مازندران افزایش یابد، افزود: اشتغال فقط پشت میزنشینی نیست.

وی هر جوان مازندرانی را کانون تولید موضوعات اقتصادی دانست و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت اشتغال و حمایت بانک‌ها سبب می‌شود تا جوانان توانایی اولیه خود را برای تولید محصولات به بازار به کار گیرند و در عرصه اقتصادی کارآفرین باشند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false