×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، در تاریخ ۲۵ بهمن ماه و در پی وضعیت نابسامان سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی، تعدادی از مادران و کودکان استثنایی، مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند. به دنبال این تجمع اعتراضی، «جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد وضعیت‌ خدمات ایاب و ذهاب این دانش آموزان تذکر داد و اظهار کرد: از هشت شرکت برای سرویس مدرسه ، هفت شرکت سرویس دهی به این دانش آموزان تعطیل شده است.

تعطیلی خدمات مربوط رفت و آمد یک دانش آموز استثنایی که احتمالا دارای معلولیت هم هست ، تقریبا برابر بازماندگی او از تحصیل است چرا که روشن است حمل و نقل فرزند معلول از خانه به مدرسه و بالعکس برای یک خانواده کار ساده ای نیست. به همین بهانه و برای بررسی علت عدم سرویس دهی به این دانش آموزان و وقفه پیش آمده با «حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت و گویی داشتیم.

تیپ قراردادی سرویس ایاب و ذهاب مدارس استثنایی تغییر کرد

طریفی در مورد مشکل سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی بیان کرد: اختلافی بین پیمانکار و تاکسیرانی وجود داشته و می‌خواستند مدل قراردادهایی که در سال قبل وجود داشته را تغییر دهند. در مسیر این تغییرات ، ظاهرا به تفاهم نرسیده‌اند و قرار است از این به بعد مستقیم با مدرسه قرارداد ببندند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه تصریح کرد: بعد ازاعمال تغییرات مد نظر ، تیپ قراردادی سرویس ایاب و ذهاب مدارس استثنایی را در اختیار اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گذاشته‌اند و این اداره قراردادها را به مدارس ارسال کرده است. پیمانکاران این سرویس دهی ، باید قراردادشان را با مدارس امضا کنند. پس از آن پول رانندگان نیز به حساب مدارس طرف قرارداد واریز و در اختیار پیمانکاران و کارکنان آن‌ها قرار داده می‌شود.

طریفی با بیان اینکه وقفه پیش آمده در پرداخت حقوق رانندگان سرویس حمل و نقل مدارس استثنایی شهر تهران به دلیل تغییر قراردادها بوده ، اظهار کرد: فرایند این تغییر کمی طولانی شده بود. این مسئله بین تاکسیرانی و پیمانکاران بوده است و می‌خواستند بین خودشان قرارداد ببندند که از نظر اداری و مالی ظاهرا ایراداتی گرفته شده است و گفته‌اند این منابع تخصیص داده شده برای مدارس استثنایی است و باید مستقیم به مدارس داده شود و آن‌ها مبلغ را به شرکت‌ها و پیمانکاران پرداخت کنند.

او ادامه داد: از این به بعد پول به حساب مدارس استثنایی واریز می‌شود و اعتبار آن هم تخصیص داده شده و مشکلی از نظر بحث مالی وجود ندارد. پیمانکاران نیز می‌تواند بعد از دریافت مبلغ، به رانندگان خود پولشان را بپردازند تا مسئله به کلی حل شود.

هفته آینده مشکل حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی حل می شود

طریفی تاکید کرد: رانندگان با توجه به اینکه بعد از چندماه سرویس دهی پولی دریافت نکرده بودند به هر حال احتیاجاتی داشته‌اند و حقوق‌شان را می‌خواستند ، اما با شیوه جدید دیگر مسئله‌ای برای رانندگان وجود ندارد و از طرف دیگر خانواده‌های دانش آموزان استثنایی نیز دیگر لازم نیست دل نگرانی داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما قراردادها را به مدارس فرستاده‌ایم و پیمانکاران اگر تا روز گذشته قراردادشان را با مدارس امضا کنند ، از اوایل هفته پیش رو قاعدتا دیگر نباید هیچ مشکلی برای حمل و نقل دانش آموزان استثنایی داشته باشیم. با امضای قرارداد پول سریعا به پیمانکار منتقل می‌شود و می‌تواند رانندگانش را تامین کند. رانندگان نیز وقتی بدانند حقوق‌شان تامین شده طبیعتا سرکارشان می‌مانند. اعتبار برای این امر تامین شده و کسی قرار نیست به این پول دست بزند. این پول برای بچه‌های استثنایی است و باید برای خودشان هزینه شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن تشکر از همراهی شهرداری تهران در حمل و نقل دانش آموزان استثنایی افزود: مهم‌ترین موضوع همین همراهی و همکاری شهرداری تهران است که اعتبار خوبی برای این امر در نظر گرفته و ما از این تعامل سازنده سپاسگزاریم.

او ادامه داد: چند سال است شهرداری تهران زحمت می‌کشد و تمام امور ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را از عقد قرارداد تا تامین مالی را برعهده گرفته است که براساس مصوبه شورای شهر هم بوده است. بعد از دو سال تعطیلی مدارس به دلیل کرونا، شهرداری علی رغم تمام سختی‌ها باز هم این امر را تقبل کرد و برایش اعتبار دیدند و تامین اعتبار هم برای آن انجام شد.

طریفی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از پولی که باید برای یک سال تامین می‌شد ، در همین چند ماه تامین اعتبار شده است. از سوی دیگر نرخ ایاب و ذهاب را شورای شهر مشخص می‌کند و سرویس مدارس نیز شامل همین نرخ است. ما هیچگونه ارتباط مستقیمی با مجموعه شهرداری نداریم بلکه شهرداری با آموزش و پرورش شهر تهران طرف تفاهم است و در سمت دیگر تاکسیرانی و شهرداری با یکدیگر تفاهم دارند. تاکسیرانی هم که شرکت‌های زیرمجموعه خود را دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه رقم تامین اعتبار حمل و نقل دانش آموزان قابل توجه است ، بیان کرد: ما خدمتی را از شهرداری دریافت می‌کنیم که تعهد کرده و انجام می‌دهد و اعتبارش هم وجود دارد و فقط یک مسئله اداری جهت تخصیص پول و نوع قرار داد بوده که حل شده است.

او خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم بودجه‌ها به صورتی تخصیص داده شود که سال بعد نیز شهرداری بتواند این تعامل را ادامه دهد. ضمن اینکه باید یادآوری کرد ما شهرداری و شورای شهر را کنار خودمان داریم و سپاسگزایم که به ما کمک می‌کنند. شاید حجم پولی که شهرداری برای حمل و نقل دانش آموزان استثنایی ما هزینه می‌کند ، به اندازه کل کمک سرانه‌هایی است که ما خودمان در آموزش و پرورش استثنایی به بقیه استان‌های کشور می‌دهیم. یعنی ما ۱۷۵۰ منطقه آموزشی داریم و کل پولی که به بقیه نقاط کشور می‌دهیم ، تقریبا با پولی که شهرداری شهر تهران به ما و خانواده‌های دانش آموزان استثنایی شهر تهران کمک می‌کند برابر است بنابراین خانواده‌ها باید قدردان این خدمت شهرداری باشند.

طریفی در ادامه افزود: در خصوص سرویس رفت و آمد بقیه دانش آموزان استثنایی در سطح کشور بخشی از هزینه را ما کمک می‌کنیم ، بخشی را خانواده می‌پردازد و بخش دیگری از هزینه را خیرین تقبل می‌کنند برخی خانواده‌ها هم که اصلا از سرویس برای فرزندانشان استفاده نمی‌کنند. اگر در تهران نیز بخواهیم اینگونه عمل کنیم، ماهانه مبلغ ناچیزی در اختیار خانواده‌ها برای رفت و آمد دانش آموزشان قرار می‌گیرد که اصلا قابل مقایسه با خدمتی که شهرداری به آن‌ها ارائه می‌کند نیست و این خدمت شهرداری لطف بسیار بزرگی است که در حق آموزش و پرورش شهر تهران انجام می‌شود.

در کل کشور ۱۰۰ هزار دانش آموز استثنایی داریم ​

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش آموز استثنایی در سراسر کشور حضور دارند و منحصر به شهر تهران نیستند ، اظهار کرد: در کل کشور ۱۰۰ هزار دانش آموز استثنایی داریم و فقط ۵ هزار نفر آن‌ها در شهر تهران هستند. مسئله ما فقط این ۵ هزار دانش آموز نیست. این مدت که درگیر بودجه هستیم ، تلاش می‌کنیم که مجلس بودجه‌ای برای حمل و نقل دانش آموزان ما مصوب کند تا شهرداری‌های سایر شهرها مانند الگوی خوبی که در شهر تهران داریم ، عمل کنند و ایاب و ذهاب دانش آموزان ما در سایر شهرها شبیه شهر تهران پیش برود که الگوی خوبی بوده و سالهاست بدون مشکل انجام شده است.

طریفی با بیان اینکه تورم ممکن است نرخ کرایه‌ها را افزایش داده باشد ، ادامه داد: برخی رانندگان با توجه به افزایش تورم و نرخ کرایه شاید بگویند ما با مبلغ سال قبل نمی‌توانیم به همکاری ادامه دهیم و شهرداری باید نرخ حقوق رانندگان طرف قرارداد را بالا ببرد که مسئله‌ای داخلی بین خودشان است و هر طور صلاح بدانند تصمیم گیری خواهند کرد. اما به هر حال موضوع تاثیرگذاری است.

با توجهات به توضیحات رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و مشکلاتی که خانواده این دانش آموزان با آن درگیر هستند ، بد نیست یادآوری شود که براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت که مصوب سال۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی است ، ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت در کشور باید مناسب‌سازی شده ، ایمن ، رایگان و در دسترس باشد و شهرداری‌ها مکلف به اجرای این قانون هستند و متولی پیگیری این قانون نیز سازمان بهزیستی کشور است و در سطح کلان نیز این وزارت کشور است که باید متولی رسیدگی به چنین اموراتی باشد، اما سوال اینجاست که سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در کجای این قانون قرار دارد و نقش آن در اجرای قانون مذکور چیست؟

این سازمان به دلیل درگیری با موضوعات حاشیه‌ای مانند حمل و نقل دانش آموزانش، بیش از آنکه بتواند به بالا بردن کیفیت آموزش و تربیت این افراد بپردازد، اعتباراتش را در جهت رفع نیازهای اولیه، خدمات پزشکی و درمانی این دانش آموزان مانند تهیه سمعک، ویلچر، هزینه عمل جراحی و… خرج می‌کند و از سوی دیگر باید به دنبال وسیله ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی هم باشد. روشن است که در این صورت تکلیف وظیفه و هدف اصلی این سازمان که آموزش و تربیت است به حاشیه کشیده می‌شود. هرچند نمی‌توان از تلاش‌های مسئولان سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در رشد و تربیت و آموزش فرزندان دارای معلولیت در ایران چشم پوشی کرد ، ولی طبیعتا زمانی که دستگاهی مجبور است برای جلوگیری از توقف فعالیت‌هایش خدماتی فراتر از وظایفش ارائه کند ، از اصل کار و مسئولیت خود باز خواهد ماند.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false