×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ وجود حدود ۴ هزار نانوایی در مازندران که بیش از ۹۵ درصدشان را سنتی پزها تشکیل می دهند ، به دلیل مصرف بیش از استاندارد نمک برای آنچه نانواداران افزایش چسبندگی اعلام می کنند ، باعث شد تا در میز محاکمه دانشگاه علوم پزشکی استان ، متهم ردیف اول بیماری پرفشاری در این خطه شمال کشور معرفی شوند.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم اکنون میانگین مصرف نمک در هر قرص نان در نانوایی‌های این خطه شمال کشور ۱.۸ گرم است و این در حالیست که این میانگین در سطح کشور حدود یک گرم است.

بر اساس این گزارش ، افزایش میزان مصرف نمک در نان به خصوص سنتی پزها افزایش حدود ۵۰ درصدی بیماری پرفشاری در این منطقه را به دنبال داشت به طوری که هم اکنون حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۳۰ سال به بالای مازندران به بیماری غیرواگیر پرفشاری مبتلا هستند که می‌تواند زمینه ساز سایر بیماری‌ها از جمله قلبی و عروقی ، کلیوی و کبد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید: ۳۰ درصد شهروندان استان به پرفشاری خون مبتلا هستند، که نانوایی‌های سنتی در خط مقدم گسترش این بیماری نوپدید محسوب می‌شوند.

دکتر سید عباس موسوی افزود: نانوایی‌های سنتی به دلیل استفاده زیاد نمک برای پخت بهتر در شرایط فعلی دروازه بیماری فشار خون در سطح کشور و استان محسوب می‌شود و باید مصرف نمک آنها تحت کنترل قرار گیرد.

وی گفت: در مازندران با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی مصرف نمک در نانوایی‌ها از ۱.۸ دهم در ۳۰۰ گرم خمیر به یک گرم در حال کاهش است و امیدواریم تا با همکاری سایر دستگاه‌ها میزان نمک در نانوایی‌ها باز هم کمتر شود.

دکتر موسوی تاکید کرد: اگر بتوانیم میزان استفاده نمک در نانوایی‌ها را تا ۵۰ درصد فعلی کاهش دهیم ، حدود ۵۰ درصد از ابتلاء به بیماری فشار خون بالا در کشور و حتی استان مازندران می‌توان کاهش داد.

بر اساس آمارهای رسمی حدود چهار هزار و ۴۰۰ نانوایی در استان مازندران فعالیت می‌کنند که از این تعداد تنها نیم درصد از دستگاه حرارت غیر مستقیم برای پخت نان استفاده می‌کنند و ۲ درصد نیز در مجموع در رتبه بندی انجام شده در سال ۹۷ موفق به دریافت عنوان درجه یک شدند.

علاوه بر گرایش مردم مازندران به مصرف نان با شیوه پخت سنتی ، گردشگر پذیری استان در کنار بالا بودن قیمت نان در واحدهای صنعتی پز سبب شده است تا تنور نانوایی‌های سنتی در استان همواره داغ باشد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false