×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، مهدی رمضانی ، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به منظور رسیدگی به وضعیت کتابخانه‌های استان مازندران به این استان سفر و با همراهی دکتر آرزو ولیپور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مازندران با سیدمحمود حسینی‌پور نوری ، استاندار دیدار و درباره ظرفیت‌های نهاد برای خدمت رسانی به مردم مازندران با محوریت کتاب ، گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه کتاب ، اظهار داشت: شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور ، شبکه گسترده‌ای است. وزارت ارشاد با ۶۳۰۰ نیرو و ۷۰۰ مرکز در سراسر کشور خدمت‌رسانی می‌کند ، نهاد با ۷۵۰۰ نیرو و ۲۸۰۰ مرکز مستقل و ۱۰۰۰ مرکز مشارکتی ، در حال خدمت است و کتابخانه‌های عمومی بعد از مساجد و مدارس ، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور محسوب می‌شوند. در حال حاضر خدمات متنوع و متعددی در این مراکز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تصویر کتابخانه عمومی در دنیا یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی است ؛ آنچه از یک فرهنگسرا انتظار می‌رود در حال حاضر توسط کتابخانه‌ها ارائه می‌شود ؛ البته مغز و هسته اصلی کتاب است.

نسل جدید کتابخانه‌های عمومی ، که از کتابخانه مرکزی مشهد آغاز شد و امیدواریم با حمایت شما کتابخانه مرکزی مازندران در ساری به بهره‌برداری برسد ، با داشتن بخش‌هایی چون گالری ، سالن اجتماعات ، نسخ خطی و ارائه ۴۵ خدمت ، به دنبال ایجاد چنین فضایی است.

رمضانی افزود: علاوه بر این کتابخانه‌های سیار ، با هدف خدمت‌رسانی به مناطق روستایی و حاشیه‌نشین ایجاد شده و توسعه یافته‌اند. در سال ۱۳۹۷، ۹ دستگاه کتابخانه سیار داشتیم که این عدد امروز به ۳۵ رسیده و ان‌شاءالله تا پایان سال بیش از ۴۰ دستگاه خواهد شد.

وی گفت:ما نمی‌توانیم خودرو را فراهم کنیم اما تجهیز و راه‌اندازی این نوع کتابخانه‌ها بر عهده ما است و ما معتقدیم این موضوع در ارتقای عدالت فرهنگی اثرگذار است. در حال حاضر ۱۷ استان دارای کتابخانه سیار است و متأسفانه استان مازندران در بین استان‌های فاقد کتابخانه سیار قرار دارد.

دبیرکل نهاد با بیان اینکه قانون نهاد به لحاظ ساختاری ، دارای اشکالاتی است ، یادآور شد: در دنیا سه مدل اداره کتابخانه‌های عمومی وجود دارد ؛ مدل شرقی که در چین با ۲۵۰ هزار کتابخانه به صورت متمرکز اداره می‌شود ؛ مدل میانه که ترکیب دولت و مردم کتابخانه را اداره می‌کند که در امریکا این مدل حاکم است و قرار بوده ایران به این مدل برسد ؛ در مدل اروپایی هم کتابخانه توسط انجمن‌ها و شهرداری‌ها اداره می‌شود.

سیدمحمود حسینی‌پور نوری ، استاندار مازندران ضمن خیرمقدم به دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، اظهار داشت: استان مازندران ، استان منحصر به فردی است ؛ نوروز امسال ، شهر مشهد ۶ میلیون ، اما استان مازندران ۲۲ میلیون مسافر داشت و ۳۲ هزار میلیارد تومان در این استان از سوی مسافران هزینه شده است. سرتاسر این استان مسیر و مقصد گردشگری است و باید بدانیم سهم منابع کتابخانه‌ای در ایام فراغت مردم در این استان ، چقدر است. ساحل مازندران تمام جمعیت را به خود جذب می‌کند ، اما مقصود همه شنا در دریا نیست ؛ کتاب می‌تواند ، اوقات فراغت آنها را پر کند ، که در حال حاضر سهمی ندارد.

استاندار مازندران ادامه داد: در تمام سواحل مازندران یک دستگاه کتابخانه سیار یا یک کتابخانه مستقر وجود ندارد و من با قاطعیت می‌گویم که در صورت وجود ، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب خواهد کرد. اگر در معیارهای گردشگری بین‌المللی کتاب و کتابخوانی سهمی دارد ، باید بررسی کنیم که آیا این موضوع در مازندران مورد توجه قرار گرفته است یا خیر. به نظر من در حال حاضر کتاب سهمی در گردشگری ندارد.

وی خواستار اجرای طرحی با هدف در نظر گرفتن سهم کتابخوانی در گردشگری به صورت آزمایشی در استان مازندران شد و آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از این پروژه اعلام کرد.

حسینی‌پور نوری اضافه کرد: به لحاظ ترویج کتابخوانی در کتابخانه‌ها تاکنون اقدامات خوبی انجام شده ، اما متأسفانه به فرهنگ‌سازی مطالعه و تشویق مردم به مطالعه آنچنان که باید توجه نشده است. به اعتقاد من مازندران ، ظرفیت دارد و موضوع کتاب باید سهمی از گردشگری استان را به خود اختصاص دهد.

وی همچنین با اشاره به روند افزایشی ورود مسافران از سراسر کشور به استان مازندران ، خواستار فعالیت کتابخانه سیار ، حتی به صورت موقت ، در ایام تابستان در این استان شد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false