×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ دکتر انوشیروان حاجیان از استاتید برجسته دانشگاه های مازندران و کشورمان در جوابیه نوریان مختص کلام در خصوص کاستی ها و ضعف های آموزش و پرورش که به هشت گناه تشبیه کردند اینگونه بیان می کند.

می دانیم که مدرسه کوچک شده جامعه است لذا به قول بشاربن برد اولین شاعر
ایرانی الاصل عرب که می گفت
صحوت واو قدت للجهل نارا
اگاه شد وجهل را برای همیشه بدرقه کرد
وجود دانش قیاسی ومحفوظات،تحمیدیه سکوت وترس،تقلید وتکرار،محدویت دانش با طیف حداکثربه ثنویت صفر ویک واعتقاد به ریاضت در فراگیری وعدم التفات به طبیعت ،محیط
وهنروفقدان بکار گیری مهارتهای زندگی
ولذتهای محیطی وبالاخره گران باره گی وعدم انسجام فایده وهزینه قبل از انکه
به گناه وصواب ویا حتی به ثواب منجر شود نیاز مند سواب هست زیرا
گذشته،پیش درامد اکنون است
اموزش وپرورش به صورت سازمان مدیریتی وسیستمی یک پدیده کاملا مدرن و علمی است که بر اساس نیازها واز طریق
اسلوب پژوهشی در گذر زمان همانند سایر نیاز های تخصصی شده وبا برخورداری از رشته هایی چون خود درس مربوطه ،جامعه شناسی ، فلسفه،فلسفه اموزش وپرورش،فناوری اطلاعات،روانسنجی دروس،تحلیل محتوی درسی،تحلیل محتوی اموزشی،سنجش واندازه گیری،مدیریت اموزشی ، انواع رشته های روان شناسی ،چشم انداز توسعه ،سندعلمی کشور،قانون اساسی،نظام بنیادین اموزش وپرورش،تعهدات بین المللی همانند یونسکو ،اموزش برای همه،تیمز،پرلز و
دهها عامل دیگر تکوین میگردد لذا
ساده انگاری است که  پدید ه ای به مثابه اموزش وپرورش راکه مولود تحول عصر مدرنیته است و بانقد وچرایی ساماندهی میکنند ما بخواهیم ازطریق تقلید یا دل رهپویی کنیم وانتظار نتایج علمی از ان را داشته باشیم َضمن اینکه ما ایرانیان چون شناخت کاملی ابتدا از مدرنیته بصورت عام  واز این دانش بصورت خاص نداشته ایم لذا به وجه تقلیدی وتکرار مکررات و،کور کورانه اجرایش کردیم گرچه نتایج قبل از انقلاب ان در مطالعه شرکت بین المللی ماورای بحار امده والبته در بعد از انقلاب علاوه بر نتایج تیمز وپرلزبلکه در مطالعه مرکز پژوهشهای مجلس شورای ایران هم بصورت مشبع به این مهم پرداخته شده است
مدرنیته محصول عقلانیت وچرایی
وبه استناد درک هرجامعه وتعامل با عوامل موثر در هر پدیده اتفاق می افتد
کما اینکه بهترین نمونه ان درشرق ، کشور ژاپن وسپس هندوستان هست
تا زمانی که انسان ،دموکراسی،ازادی،اخلاق،حقوق، حریم خصوصی وعدالت را
بعنوان شاخص های توسعه اموزش وپرورش مورد تعهد قرار ندهدپیوسته
از تجربه های علمی فاصله گرفته وغبار
مدل تار عنکبوتی، سیستم تعلیم وتربیت کشورش را مورد تهدید قرارمیدهد
لذا بحث اموزش وپرورش بحث یک دستگاه یا وزارتخانه نیست سهل انکه
یک انتخاب ملی با ضریب اهمیت ممتاز است
سپردن ان دستگاه بدست یک وزیر وبا روشهای سنتی در کوتاه مدت ممکن است که طبیعی به نظر برسد اما در میان مدت ودرازمدت در تطبیق با شاخص های موصوف ، منتج به فاجعه می شود
عقل بعنوان قوه ادراکی انسان ،توانمندی
بی بدیلی است که میشود جهان را از طریق ان نقدوتحلیل کرد وپیوسته میزان مجهولات را کاهش وبه دامنه معلومات اضافه کرد
این مدل پزوهشی با لحاط ناکامیهای عدیده به ما کمک میکند تا تحت عنوان وفاق ملی حال واینده خود را از با مطالعه فلسفی گدشته، بررسی کنیم

از سده چهارم پیش از میلاد وشکست هخامنشیان ،لهجه خاوری زبان اریایی که گاتها با ان زبان نوشته شده بود به زبان پهلوی تغیر کرد لذا چیزی به نام گاتها نماند واوستا که تمام حرف زردشت نبود
بوجود امد وچون زبان تغیر میکند فکر وفرهنگ هم متغیر میشود واین مطلب نیازمند توجه جدی است
این تغیر دراواخر ساسانی وظهور اسلام هم بار دیگر بوجود امد
وبه خصوص در زمان صفویه تکرارشد
تنظیم مدل تجدد گرایانه یا شریعت گرایانه ویا تمدن گرایانه انقدر مهم ونیاز به تسامح وسعه صدر دارد که بدون مفاهمه نمیتوان بر اموزش وپرورش
نگاهی فلسفی انداخت این مهم به
ارامش ،امنیت ،مدارا،دیالوگ،مطالعات
عمیق ،رشادت وشهامت علمی ،رهبران
فرهمند نیار جدی دارد
گفتم ای بخت بخسبیدی وخورشید دمید
گفت با این همه از سابقه نومید مشو

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false