×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ گردشگری سلامت از محورهای توسعه صنعت توریسم در کشورهاست ، با توجه به توانمندی های پزشکی در استان مازندران درصورت گسترش گردشگری سلامت ، می توان از این ظرفیت به عنوان منبع جدید کسب درآمد و اشتغالزایی استفاده کرد.

ظرفیت های پزشکی دراستان مازندران به حدی بالا است که در فاصله کمتر از ۴۰ کیلومتر ۲ دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران فعالیت دارند که رتبه های بالاتراز هزاردر کنکور نمی توانتد جذب این ۲ دانشگاه شوند.

استان مازندران از نظر جذب گردشگر سلامت دارای ظرفیت‌های متعددی است ، علاوه بر طبیعت بکر در فضاهای بسیار زیبا جنگلی ، دشت ، جلگه و کوه ، چشمه‌های آب معدنی ، دارای بخش‌های درمانی متعددی از جمله ناباروری ، دندانپزشکی ، مراکز دیالیز و انواع جراحی‌ های قلب ، پلاستیک و سوانح سوختگی و روان پزشکی به عنوان زمینه های جذب گردشگر سلامت است.

توریسم سلامت ، فراهم ساختن تسهیلات و خدمات پزشکی مقرون به صرفه است که در تعامل با صنعت توریسم برای بیمارانی که نیازمند اعمال جراحی و یا درمان‌های دیگرهستند و به سایر کشورها سفر می‌کنند ، انجام می‌شود.

این نوع گردشگری ، به نوعی ازمسافرت اطلاق می شود که علاوه بر تفریح ، فراغت و آسایش ، سلامت و مراقبت‌ های پزشکی را نیز‌همراه دارد.

توریسم درمانی که گاهی از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نام برده می‌شود سازمان جهانی گردشگری (WTO) بدینصورت آن را تعریف می کند که استفاده از خدماتی که منجر به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی ، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) در مکان خارج از محل سکونت فرد اطلاق می شود .

براساس اعلام اخیر انجمن توسعه گردشگری سلامت ایران درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است بطوریکه پارسال از این محل ، درآمد تقریبی یک و ۲ دهم میلیارد دلاری عاید کشور شد .
همزمان با گشایش دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و دیچیتال در تهران ، امسال در میان ۳۰ واحد گردشگری در قالب ۳۰ غرفه ، بیمارستان ولیعصر تامین اجتماعی قائشمهر به عنوان تنها ترین غرفه توریسم درمانی خودنمایی کرده است.

علاوه بر غرفه توریسم درمانی بیمارستان ولیعصر قائمشهر واحدهای گردشگری مازندران در ۱۰ حوزه از جمله گردشگری شهری ، بوم گردی ، مجموعه های گردشگری ، رستورانها ، مجموعه های تفریحی و سرگرمی ، آژانس های مسافرتی ، راهنمایان گردشگری ، سوغات و دیگر بخش ها بوده است.

واحدهای گردشگری مازندران امسال در سالنی اختصاصی و با متراژ بیش از یک هزار متر به ارائه خدمات گردشگری استان پرداختند که شخص احمد حسین زادگان استاندار مازندران و مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور درتنها غرفه توریسم درمانی این نمایشگاه یعنی بیمارستان ولیعصر تامین اجتماعی قائمشهر با خبرنگاران مصاحبه کرده اند.

**شکل گیری کمیته توریسم درماین در مازندران

استاندار مازندران در این مصاحبه با بیان اینکه کمیته ترویسم درمانی در استان شکل گرفته است ، از بیمارستان منطقه ای ولی عصر تامین اجتماعی قائمشهر به عنوان بهترین بیمارستان استان یاد کرد و گفت که این بیمارستان ازاستانداردهای بالایی در گردشگری سلامت برخوردار است.

احمد حسین زادگان افزود: این بیمارستان در مرحله آمادگی پذیرش گردشگران از کشورهای همسایه برای درمان قرار گرفته است ،

وی به بخش‌های مهم این بیمارستان از جمله آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی مغزو جراحی قلب اشاره کرد و گفت: مازندران برغم داشتن ویژگی گردشگر پذیری برای مسافران داخلی و خارجی هنوز نتوانسته است از این ظرفیت در اجرای گردشگری سلامت برای بخشی از مسافران خارجی استفاده کند ، بویژه اینکه گردشگری سلامت ارتباط مناسبی با محیط طبیعی دارد.

وی با بیان اینکه یک تیم تسهیل گر با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و میراث فرهنگی مازندران ، بیمارستان هایی که دارای فضای خالی دارند و تورها هایی که به این کشور می آیند شناسایی شوند.

** حمایت همه جانبه سازمان گردشگری کشور از توریسم درمانی مازندران

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه با توچه به تعداد گردشگرانی که مازندران را هدف مقصد گردشگری انتخاب می کنند ، قابل توجه و زیاد است ، گفت: اکنون مسافران فقط برای تفریح به استان های شمالی می آیند درحالی که می توانند درمان های خود را نیز در این استان انجام بدهند.

مونسان افزود: توریسم درمانی جزء پردرآمد ترین گردشگری در دنیا محسوب می شود و مازندران باید از این ظرفیت استفاده کند و سازمان نیز از برنامه توریسم درمانی مازندران به صورت همه جانبه حمایت می کند.

وی با تاکید بر اینکه برای توریسم درمانی نیاز به هتل بیمارستانی است و کادر آن نیز علاوه بر پرستاری باید مهمانپذیری را آموزش ببینند ، ادامه داد: مازندران در تجهیزات و پزشکان از جایگاه ممتازی در حوزه درمان کشور برخوردار است و ۲ تا سه بیمارستان آن می تواند به توریسم درمانی تبدیل شود.

مونسان به اهمیت ارائه خدمات پیش و بعد از درمان گردشگران در قالب توریسم درمانی اشاره کرد و توضیح داد: ارائه سرویس های ویژه به توریسم درمانی ضروری است و ریکاوری موضوعاتی است که در توریسم درمانی به آن باید توجه شود.

**همه شرایط برای توریسم درمانی ولیعصر قائمشهر مهیا است

مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران از وجود ظرفیت و زیر ساخت اجرای گردشگری سلامت در یکی از بیمارستان ملکی این سازمان در استان خبرداد و گفت: بیمارستان ولیعصر قائمشهر با داشتن تجهیزات و امکانات پیشرفته پزشکی و طرف قرارداد با پزشکان بین الملی بهترین شرائط را برای توریسم درمانی دارد.

دکتر محمد خورشیدی از مرکز عمل جراحی قلب باز و آنژیگرافی و آنژ یو پلاستی مغز بیمارستان ولیعصر قائمشهر به عنوان ظرفیتی مهم و بی نظیر در این حوزه نام برد و گفت که در سال های اخیر سرمایه گزاری هنگفتی از اعتبارات سازمان تامین اجتماعی برای خرید و تامین امکانات و تجهیزات برای ایجاد این مراکز هزینه کرد که هم اکنون پذیرای بیمارانی از استان های کشور است و این ظرفیت برای پذیرش بیماران خارجی را نیز دارد .

وی اظهار داشت : در حال حاضر این ویژگی و امکانات تخصصی و تجهیزاتی در بیمارستان ولیعصر قائمشهر وجود دارد تا بتواند با ارائه خدمات درمانی بابی را برای گردشگری سلامت باز بکند .

دکتر خورشیدی اشتغال‌زایی و رشد کیفی بخش سلامت مازندران و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی ، کسب درآمد و ارزآوری ، حمایت از رشد اقتصادی ، رشد بالقوه و کیفی و مطابق استانداردهای جهانی در صنعت بیمه ، ارتقای کیفی سیستم‌های پزشکی در بخش‌های مختلف را ازمهم‌ترین اهداف قابل طرح در توسعه صنعت توریسم سلامت استان برشمرد.

وی ادامه داد: تبدیل شدن مازندران به قطب گردشگری سلامت در منطقه و جذب گردشگران سلامت از کشورهای آسیای میانه ،حاشیه خلیج فارس و کشورهای اسلامی وبه ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر از اهداف قابل طرح در توسعه صنعت توریسم سلامت است.

مدیریت درمان تامین اجتماعی مازندران گفت: اقامت گاه و ویلاهای مجهز تامین اجتماعی در کنار سواحل دریای خزر واقع در بابلسر نیز آماده ارائه خدمات پیش و بعد از بیماری برای گذراندن نقاهت بیماران و تفریح برای همراهان است.

خورشیدی برنقش رسانه و مطبوعات درمعرفی جاذبه های گردشگری سلامت و فرهنگ سازی در این زمینه اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم هنوز از وجود چنین بیمارستان های مجهزی در کشور، ناآگاهند و این ضعف اساسی در مورد تمامی مراکز درمانی مجهز و مستعد جذب گردشگران درمانی و نیز مناطقی همچون آبگرم‌های طبیعی و غیره در کشور ، وجود دارد.

** اعتماد مردم کشورهای همسایه به پزشکان ایرانی مهمترین زیر ساخت توسعه ای توریسم درمانی

رئیس بیمارستان ولیعصر قائمشهر با بیان اینکه پزشکان ایرانی همواره مورد اعتماد مردم کشورهای مختلف دنیا از جمله همسایگان حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و SISهستند ، گفت: این مقوله مهمترین زیر ساخت توسعه ای برای توریسم درمانی است.

دکتر هاشم هاشم پور وجود مرکز جراحی قلب باز و آنژیگرافی و آنژیو یلاستی مغزرا از مزیت های بی نظیر این بیمارستان در دنیا نام برد و افزود: این مراکز به خاطر برخورداری از امکانات تصویر برداری و آنژیوگرافی عروق مغزی قادر به شناسایی بیماران نیازمند آنژیوگرافی و جراحی در این زمینه است .

وی با بیان این نکته که سازمان های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و درمان ، دانشگاه علوم پزشکی ، استانداری و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران به ظرفیت و شرائط موجود در بیمارستان ولیعصر قائمشهر برای توریسم درمانی توجه ویژه داشته باشند ، ادامه داد: این بیمارستان آماده پذیرش گردشگران خارجی برای درمان است.

دکتر هاشم پور بر لزوم داشتن برنامه ،  نحوه جذب و هزینه گردشگران در قالب توریسم درمانی را مهم و حیاتی دانست و توضح داد: ارائه خدمات کیفی و به موقع برابر با ضوابط بهداشتی و درمانی و همچنین نظارت و شفافیت در هزینه کردهای گردشگران دراین بخش ضروری است.

وی با بیان اینکه توریسم درمانی نباید مورد سوء استفاده دلالان واسطه ها در حوزه جذب ، تجهیزات و درمان قرار بگیرد ، بیان داشت: از آنجاییکه این بخش های بسیار درآمد زا است و اگر شفافیت نباشد ، نه تنها توریسم درمانی دچار اشکال اساسی می شود ، اعتماد مردم به پزشکان ایرانی نیز خدشه دار خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گردشگری سلامت را خدمت صرف درمانی ندانست و گفت: این خدمات مسائل اقتصادی و فرهنگی خوبی را به همرا دارد .

سیف الله فرزانه با بیان اینکه وجود موسسه های بازاریابی ، گردشگری و سیاحتی سازمان یافته می تواند به پیشبرد بهتر برنامه های توریسم درمانی کمک کند ، افزود: در واقع به بهره برداری از ظرفیت های گردشگری طبیعی و سلامت نیز منتهی می شود.

وی توضیح داد: تحقق برنامه های مربوط به گردشگری سلامت را به مولفه های دیگری از قبیل هماهنگی با وزارت امور خارجه و ارگان های متولی نیاز دارد که این فرآیند ها نیز امری مهم تلقی می شود.

فرزانه گفت: در این ارتباط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اقدامات بسیار خوبی از جمله فرآیند لازم برای برخوداری بیمارستانهای رسمی به عنوان پذیرنده گردشگری سلامت را تعریف کرده است.

وی یادآوری کرد: این استانداردها در قالب تجهیز اتاق های وی آی پی تعریف شده که بیمارستان های پذیرنده خدمات گردشگری سلامت ملزم به رعایت ان هستند و همچنین آیتم های نظیر بهره گیری از راهنمای زبان بین المللی برای ارائه خدمات به گروه هدف مد نظر قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است که هر گردشگر سلامت حدود چهار برابر یک گردشگر عادی در کشور مقصد هزینه می کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به ورود سالانه یکصد هزار گردشگر خارجی به این استان ، گفت : برای برخورداری از تمامی ظرفیت های گردشگری مازندران نیاز است تا با همکاری بخش های دولتی و خصوصی ، بسته های گردشگری مناسب برای نیاز مسافران کشورهای دیگر ارائه کنیم.

مهران حسنی از گردشگری سلامت به عنوان مقوله ای از گردشگری نام برد که برای رشد و ترقی به حمایت های بیشتری نیاز دارد .

وی با اعلام اینکه علاوه بر نبود برخی زیر ساخت ها در بیمارستان های مازندران ، فراهم نبودن زمینه پرواز با کشورهای همسایه متقاضی دریافت خدمات سلامت از دیگر مشکلات در مسیر اجرای این شاخه پردرآمد گردشگری است .

معاون گردشگری مازندران به اعلام آمادگی پارسال آستاراخان روسیه برای اعزام گردشگر سلامت به استان اشاره کرد و افزود : اما به دلیل برقرار نبودن خط پروازی میان این ۲ استان ، پیگیری ها برای این مهم محقق نشد .

وی دانشگاه علوم پزشکی و اداره میراث فرهنگی و گردشگری را به عنوان نهادهای مرتبط ودست اندرکار گردشگری سلامت پیگیر اجرای این نوع گردشگری ذکر کرد  و گفت ؛ بیمارستان ولیعصر قائمشهر با حضور در میان نمایشگاه توانمندی و آمادگی توریسم درمانی را به نمایش گذاشته است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false