×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛ افزایش سرمایه شرکت بیمه آسیا به عنوان بزرگترین شرکت غیردولتی صنعت بیمه کشور نزدیک است و سهامداران این شرکت منتظر تایید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور هستند تا شاهد رونمایی رسمی از افزایش سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی باشند.

اما ورای انتظار سهامداران ، کالبدشکافی ابعاد مختلف افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی بیمه آسیا نشان می‌دهد که این شرکت در آینده همچنان دست بالا را در میدان رقابت خواهد داشت و حتی زمینه‌های مساعد و گام‌های موثری در مسیر آزمون سخت و پیچیده آینده در حال برداشتن است.

پیشنهاد افزایش سرمایه بیمه آسیا را هم سازمان حسابرسی کشور به عنوان بازوی نظارتی و دیده‌بان حسابرسی تایید کرده و هم بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر آن مهر تایید زده است و با صدور مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی بیمه آسیا از ۲۳۰ میلیارد تومان به ۲۵۰۰ میلیارد تومان به رای سهامداران گذاشته خواهد شد.

هدف اعلام شده هیات مدیره بیمه آسیا از افزایش سرمایه شرکت یادشده آنهم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها این است که ساختار مالی شرکت اصلاح شود، مقررات بیمه مرکزی دقیق رعایت شده و با اصلاح نسبت حقوق صاحبان سهام، در عمل هم بیمه آسیا از مزیت قانونی مالیاتی در ارتباط با افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی بهر‌ه‌مند خواهد شد و هم اینکه از این پس، سرمایه واقعی شرکت به ۲۲ هزار و ۲۸۴ میلیارد و ۳۸۹ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۶۷۹ ریال افزایش پیدا می‌کند.

این اتفاق مهم البته در اجرای برنامه‌های دولت و ریل‌گذاری بیمه مرکزی است به این معنا که سهم اتکایی واگذاری اجباری از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد در رشته‌های غیرزندگی و از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد در رشته‌های بیمه زندگی در افق ۱۴۰۰ خواهد رسید. معنای روشن این تصمیم کلیدی این است که از این پس بیمه آسیا با افزایش ۱۰۰۰ درصدی سرمایه‌اش می‌تواند تنها ۱۰ درصد از ریسک پذیرفته شده در رشته‌های بیمه غیرزندگی و ۲۰ درصد در رشته بیمه زندگی را به دیگر شرکت‌ها واگذار کند.

در مقام عمل این تصمیم ،دست هیات مدیره بیمه آسیا را برای اعمال مدیریت ریسک بازتر خواهد گذاشت تا آنها حق بیمه‌های تولید شده با ریسک کمتر را نزد شرکت نگه دارند و منابع ناشی از حق بیمه‌ها (درآمد حق بیمه) را برابر آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی و برنامه‌های از پیش طراحی شده مدیریت شرکت، صرف سرمایه‌گذاری کنند که این مهم در نهایت سودآوری پایدار بیمه آسیا را تضمین می‌کند. علاوه بر اینکه همچنان بیمه آسیا در پرداخت خسارت‌ها و عمل به تعهدات خود در قبال بیمه‌گذاران در مقام نخست صنعت بیمه حفظ خواهد کرد.

افزایش قبولی ظرفیت ریسک بیمه آسیا پس از ثبت رسمی افزایش سرمایه، نه تنها کیفیت توانگری مالی شرکت در سطح یک با ضریب بالا را برای سال‌های آینده تضمین خواهد کرد، بلکه روی کیفیت سودآوری سهام شرکت و همچنین خدمات مورد انتظار بیمه‌گذاران اثر مثبت خواهد داشت و افزون بر اینکه بیمه آسیا در اصلاح سبد پرتفوی بیمه‌گری خود ، مدیریت سبد سرمایه‌گذاری‌ها ، اجرای برنامه‌های آینده‌نگرانه از جمله در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار بیمه زندگی و به ویژه حضور پرقدرت در بازار بیمه اتکایی کشور را دست بالاتری خواهد داشت.

همیشه از بیمه آسیا انتظار می‌رود که در صنعت بیمه کشور تحول آفرین باشد و حالا در غیاب شرکت‌های بیمه‌گر اتکایی خارجی، به دلیل تحریم‌های ظالمانه ، شرکت‌های بزرگ و باسابقه نظیر بیمه آسیا در این عرصه عملا به یک تکیه‌گاه مطمئن تبدیل خواهند شد و در آینده بخشی از ریسک پروژه‌های بزرگ صنعت نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی کشور با لحاظ دقیق مدیریت ریسک و ارزیابی‌های فنی می‌تواند به بیمه آسیا منتقل شود و خلا جدی حضور یک شرکت مقتدر و با سابقه درخشان و پایه‌های مالی و مدیریتی مستحکم در این عرصه رفع خواهد شد.

حضور بیمه آسیا چه به عنوان بیمه‌گر مستقیم چه بیمه‌گر اتکایی در صنایع بزرگ و ملی کشور ، هرچند در ظاهر فصل تازه‌ای از رقابت را رقم خواهد زد ، اما در یک برآیند کلی به نفع کل صنعت بیمه کشور خواهد بود چرا که یک تکیه‌گاه مهم برای مدیریت ریسک ایجاد می‌شود که از آن می‌توان به عنوان توازن در توزیع ریسک‌های بزرگ یاد کرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false