×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در شانزدهمین همایش مطالعات برنامه درسی با عنوان ‘برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها’ که در دانشگاه مازندران بابلسر برگزار شد با اشاره به طلایی بودن دوره پیش دبستانی گفت: پژوهش های حوزه علوم شناختی در مورد مغز نشان می دهد که این پنج سال اول زندگی سرعت یادگیری نقش تعیین کننده ای دارد و اگر آموزش این دوره دیر شود ظرفیت مغزی عظیمی از دست رفته است.

حکیم زاده گفت: بیشترین دوره حساس رشد از لحاظ تربیتی از جهت تقویت تمام حواس همین دوران پیش از شروع فصل تحصیلی یا پیش دبستانی است و سرمایه گذاری در این دوره از جهت بازده و سود خالص و بازگشت سرمایه بازخوردهای ارزشمندی برای کشور دارد.

وی افزود: اگر شاخص های توسعه انسانی را در نظر بگیریم کشورهایی که در رده بالای توسعه انسانی هستند با فاصله زیادی نرخ پوشش پیش دبستانی شان زیاد است.

وی گفت: در دوره دبستانی با نرخ پوشش ۹۸٫۱۳ در منطقه و جهان وضعیت مساعدی داریم اما در دوره پیش دبستانی هست که فاصله بین کشورهای در حال توسعه، توسعه یافته و نیافته وجود دارد.

حکیم زاده گفت: در کشورهای توسعه یافته بالای ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پوشش دوره پیش دبستانی وجود دارد در حالیکه در بقیه کشورهای در حال توسعه ۶۰ تا ۷۰ درصد این پوشش را دارند.

وی میزان سرمایه انسانی را شاخصی برای توسعه عنوان کرد و گفت: بچه هایی که پیش دبستانی را می گذرانند در رابطه با کلاس زبان، نمرات اکتسابی کلاس های مختلف، نمرات هوش، متوسطه و ورود به آموزش عالی تاثیرمعناداری این مساله دارد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: از منظر عدالت آموزشی نیز که بیشترین مساله مورد توجه است، اگر بتوانیم کودکان را به مرحله ای برسانیم که دانش آموزان زمانی که در کلاس اول می نشینند از فرصت های برابر برخوردار باشند می توانیم پایه های عدالت آموزشی را از همان پایه فراهم کنیم.

حکیم زاده این مساله را جدا از عدالت ظاهری به معنای یک چهاردیواری کلاس درس و معلم دانست و گفت: عدالت واقعی فراهم سازی فرصت های برابر یادگیری و یاددهی به معنای اینکه فرصت های یک کودک در منطقه ای محروم با یک منطقه پیشرفته اقتصادی یکی باشد.

وی افزود: حمایت پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه موجب تقویت انسجام نیز می شود و طبق اسناد بالادستی دوره پیش دبستانی رسمی اما غیراجباری است.

به گفته وی ۶۶ هزار کلاس پیش دبستانی با ۲۱۳ هزار نوآموز در کشور داریم و نکته قابل امید این است که استان های محروم از میانگین کشوری در نرخ پیش دبستاتی بالاترند.

حکیم زاده گفت: سیاستگذاری در معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تمرکز روی نقاط محروم و دوزبانه است، با پیگیری های انجام شده امروز استان خوزستان با هدف گذاری انجام شده پوشش ۱۰۰ درصدی دارد.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان تنها شاخصی که از نظر آموزشی بالاتر از میانگین کشوری هست پوشش پیش دبستانی است که میانگین کشوری ۷۱ درصد است و در استان سیستان و بلوچستان ۸۱ درصد است.

وی چگونگی تربیت و تعلیم را در کنار کمیت نیز مهم دانست و گفت: در معاونت ابتدایی رویکردهایی را در حال پیگیری هستیم که مهمترین آنها به رسمیت شناختن دوران کودکی است و اقداماتی که در این زمینه انجام شده اقتضائات و بسترهای مناسب دوران کودکی که در یادگیری موثرند مثل بازی، هنر و ادبیات شروع شده و حذف پیک های نوروزی با فعالیت های داستان نویسی و جایگزینی مشق شب با فعالیت های عملی از جمله آنهاست تا به جای رونویسی مشاهده گر و قصه پرداز بهتری باشند.

وی گفت: امروز فرزندان این سرزمین بویژه قبل از دبستان در معرض آسیب های جدی تربیتی قرار دارند که متاسفانه صدا و سیما نیز به این جریان دامن می زند و یک جریان ضد تربیتی را مرتب از شبکه های مختلف تبلیغ می کند.

به گفته وی در حالیکه در دوره پیش دبستانی تفکیک موضوعی درسی نداریم توسط موسسات گوناگون ریاضی، علوم و غیره پیش دبستانی تبلیغ می شودو یک بحث تجاری که مغزهای انسانی سرمایه کشور را با نگاه سودجویانه نشانه رفته اند.

حکیم زاده افزود: باید به هرآنچه در مورد تعلیم و تربیت مربوط می شود حساسیت داشته باشیم، امروز مشکل عمده ما در رابطه با پدر و مادرهایی هست که مشتری بالقوه همین محصولات هستند که هیچ اثری در تربیت کودکان ندارد و با رویکردهای خوب شادابی و نشاط و عدم مقایسه کودکان مغایر هستند.

شانزدهمین همایش سالانه انجمن مطالعات درسی ایران با عنوان ‘برنامه درسی آموزش پیش دبستان، فرصت ها و چالش ها’ امروز با حضور صاحبان فن و کارشناسان آموزشی در دانشگاه مازندران برگزار شد.

محورها و هدف های عمده این همایش آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی در حوزه برنامه های آموزشی پیش دبستان ، ارائه پیشنهاد و راهکارهای عملی در زمینه ارتقای کیفیت آموزش های پیش دبستان عنوان شد./ ایرنا

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false