×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۵  
true
false

مدیرکل دامپزشکی مازندران با بررسی شایعه شیوع تب‌برفکی در استان، گفت: هیچ مورد مشکوک یا جدیدی از بیماری گزارش نشده است.

به گزارش رخداد شمال ؛ حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران درباره شایعه شیوع تب برفکی در استان اظهار کرد: کلیپی در فضای مجازی درباره شیوع بیماری تب برفکی در روستای پرویج‌آباد از توابع بخش کلیجانرستاق ساری از سوی یکی از دامداران این شهرستان درباره ابتلای دام‌های منتشر شده که در این زمینه بررسی‌های کارشناسی انجام شده است.

وی افزود: بلافاصله پس از انتشار این کلیپ در دهم فروردین ۱۴۰۴، تیم عملیاتی مراقبت و پایش بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی ساری برای بررسی به این دامداری اعزام شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: در بررسی‌های میدانی، پنج رأس تلفات بره (با سن حدود ۲ تا ۳ هفته) مشاهده شد که متأسفانه به‌دلیل فساد لاشه ها، امکان نمونه برداری وجود نداشت.

آقاپور کاظمی با بیان اینکه این دامدار پیش از این،هیچ گزارشی از تلفات یا علائم مشکوک به بیماری به اداره دامپزشکی ارائه نکرده بود،تصریح کرد: همانطور که دامدار در کلیپ اشاره کرده،اداره دامپزشکی ساری پیشتر واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه تب‌برفکی را در این روستاو دامداری مذکور انجام داده بود.

وی اضافه کرد: همچنین، کارگاه ‌ های آموزشی پیشگیری از بیماری‌های دامی به‌ویژه بیماری تب‌برفکی با مشارکت گروه‌های بسیجی و جهادی در منطقه برگزار شده بود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: با توجه به تأخیر در گزارش‌دهی، شواهدی مبنی بر صحت آمار تلفات منتشرشده در فضای مجازی وجود ندارد و صرفا همین تعداد پنج راس دامی که در بازدید میدانی مشاهده شد تایید می‌شود، اما براساس اعلام دامدار، تلفات متوقف شده و وضعیت با توجه به اقدامات دامپزشکی تحت کنترل است.

آقاپور کاظمی با اعلام اینکه پایش مجدد بیماری در منطقه انجام شد، اظهار کرد: هیچ مورد مشکوک یا جدیدی از بیماری گزارش نشد و همچنین، توصیه های درمانی، بهداشتی و قرنطینه ای به دامداران و دهیاری ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی همواره مانع بروز بیماری نمی شود و صرفا باعث افزایش ایمنی دام‌ها و کاهش خطر شیوع می‌شود، خاطرنشان کرد: توصیه ما به همه دامداران این است جهت جلوگیری از بروز یا شیوع بیماری و کاهش خسارات اقتصادی هرگونه مورد مشکوک یا تلفات غیرعادی را بلافاصله به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش دهند تا همکاران دامپزشکی همانگونه که در هنگام نیاز به واکسیناسیون و سم‌پاشی به درخواست آنان پاسخ می‌دهند با اقدامات به موقع، از گسترش بیماری و خسارات اقتصادی جلوگیری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یادآور شد: براساس ماده ۶۸۸، عدم گزارش بیماری‌های دامی به مراجع ذیصلاح، تهدیدی علیه بهداشت عمومی محسوب شده و ممکن است به دامداران دیگر خسارت وارد کند، بنابراین، تأکید می‌شود دامداران کوچک‌ترین موارد مشکوک بیماری را اداره دامپزشکی اعلام کنند.

آقاپور کاظمی گفت: همچنین تنها مرجع رسمی اعلام بیماری‌های دامی در استان، اداره کل دامپزشکی مازندران است و از مردم درخواست می ‌شود به محتوای منتشرشده در فضای مجازی بدون منبع رسمی اعتماد نکنند.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی مازندران در راستای وظایف حاکمیتی خود، با وجود محدودیت‌های لجستیکی و شرایط سخت جغرافیایی، واکسیناسیون دام‌ها علیه تب‌برفکی را در دو فاز انجام داده که منجر به پوشش ۸۰ درصدی واکسیناسیون در استان شده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false