×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که در مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد استان برگزار شد ، اظهار کرد: رسالت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد فضایل اخلاقی در جامعه با تکیه بر ایمان و تقوا است.

وی با بیان اینکه جامعه ما به گفت‌وگو و مباحثه نیاز دارد، افزود: امام رضا(ع) مشکلات را با گفت‌وگو حل می‌کرد و ما هم باید با گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با سیره و رفتار ائمه بسیار فاصله‌گرفته‌ایم، تصریح کرد: با هر طرز و تفکری که در جامعه است خیلی با سیره ائمه فاصله گرفتیم و بیاییم قدری فکر و تامل کنیم که به کجا می‌رویم و چه می‌کنیم.

این مسؤول با اعلام اینکه دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ردیف و رقیب دستگاه‌های فرهنگی دیگر نیست، خاطرنشان کرد: ۲۶ دستگاه و نهاد خصوصی و دولتی در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند و تنها ۱۵ درصد اعتبارات فرهنگی به اداره فرهنگ و ارشاد و ۸۵ درصد اعتبارات فرهنگی به دیگر سایر نهادها و دستگاه‌ها و افراد حقوقی و حقیقی اختصاص می‌یابد.

کاراندیش تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد نباید مجری باشد و باید سیاستگذار و ناظر و حمایت کننده سایر دستگاه‌های فرهنگی باشد و همه دستگاه‌ها را جمع کند‌.

*مدیر فرهنگی باید پیشقدم در افزایش اثرگذاری باشد

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران نیز با بیان اینکه زبان هنر و خود هنر یک فرصتی است برای آنکه آنچه نمی‌توانیم، بگوییم به زبان ساده‌تر تدوین و ترسیم کنیم، اظهار کرد: بعضی از پدیده‌ها ترسیمش سخت و ارتباط زبان هنر در تبیین و رابطه و اثرگذاری مجموعه‌ی همه پدیده‌‌ها و آثاری که وجود دارد به ما کمک می‌کند.

حسن حسین‌نژاد با اشاره به اینکه همه اهل فرهنگ و هنر اهل تکریم هستند و باید روح و معلم جامعه را تکریم کرد، افزود: فرهنگ در زندگی روزمره مردم و شکل‌گیری آینده آنها موثر است و حوزه فرهنگ در مردم اثرگذار و اثربخش است و اگر در این حوزه توفیقی داشته باشند از فرصت‌ها و قابلیت‌های مدیریت خود در عرصه جغرافیایی و فراتر از آن استفاده کنند.

وی با عنوان اینکه مدیر فرهنگی باید حتما تفکر استراتژیک داشته باشد، گفت: باید در حوزه فرهنگی که چند بخش است کارهای اثرگذاری انجام دهیم و حتما به فضای کار فرهنگی توجه شود و با ایجاد نهادهای فرهنگی رفتاری در جامعه نهادینه کنیم.

این مسؤول اشاره کرد: مدیران فرهنگ باید تحلیل درست از موقعیت خود داشته باشد و قدرت تحلیل مسائل فرهنگی حتما به خلاقیت فرهنگی ختم می‌شود و برنامه‌های فرهنگی باید براساس برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد و به مسئله تحلیل فرهنگی توجه کنند.

حسن‌نژاد انسجام فرهنگی و یکپارچگی جز برجسته امروز دانست و گفت: بر تحقق ارزش‌های فرهنگی فکر کنیم و جامعه آماری را افزایش و از جهت‌ فرهنگی قابلیت‌ها را افزایش دهیم و بدنبال عمق ارزش‌های فرهنگی به تاریخ فرهنگی خود احترام بگذاریم که لازمه‌اش شناخت فرهنگ و تاریخ جامعه است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیاز به مدیریت ندارد، بلکه نیاز به مفهوم غیر مدیریتی و حمایت جدی دارد، اعلام کرد: جامعه فرهنگ و هنر وابسته و مجری نیستند و نهادی برخواسته از جنس جامعه است.

این مسؤول با بیان اینکه استان مازندران را فضایی گردشگری می‌بینیم، افزود: با توجه به اینکه استان و کل کشور در عید امسال درگیر حوادث طبیعی بودند حضور گردشگر در مازندران حدود ۹ درصد رشد داشت که باید در حوزه فرهنگ در این زمینه برنامه‌ریزی شود و دستگاه فرهنگی همراه حوزه گردشگری ورود پیدا کند.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ حوزه چند وجهی و پیچیده است و مدیر فرهنگی باید پیش قدم و برای افزایش اثرگذاری باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ نیاز به گفت‌وگو و شنیدن داریم، یادآور شد: برای اینکه جامعه‌ای پویا و زنده و اثرگذار داشته باشیم باید مهارت شنیدن و گفتن را داشته باشیم و فرهنگ شنیدن و گفتن برای قراری ارتباط هوشمند در فرهنگ باید اتفاق بیافتد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگ کار غیرسیاسی و با نگاه فرهنگی باشد، تصریح کرد: هیچ پدیده‌ای تک وجهی نیست و کارکرد حوزه فرهنگ می‌تواند اثرات سیاسی داشته باشد اما سیاسی‌کاری را وارد فرهنگ کردن حتما سم خواهد بود.

*انتشار ۷۰۰ عنوان کتاب در ارشاد

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این مراسم به تشریح برنامه‌های خود در این یکسال پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته رتبه نخست پژوهش را در کشور بدست آوردیم و دو دانشنامه طبرستان و مازندران که ۱۰ درصد پیشرفت داشت، طی این مدت این دانشنامه چاپ شد و دانشنامه اندیشه سال آینده به زیر چاپ می‌رود.

محمود شالویی افزود: در یک سال گذشته ۱۸۰ مجوز موسیقی صادر و ۲۵۰ مجوز برای اجرای نمایش و ۷۰۰ عنوان کتاب در ارشاد منتشر شد.

*نگاه ویژه به فرهنگ بومی مازندران داشته باشیم

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز اظهار کرد: همکارانم در ارشاد سربازان مظلوم عرصه فرهنگ و ارشاد هستند و به مظلومیت آنها اعتقاد دارم و به عنوان نخستین مدیر از بدنه ارشاد انتخاب شدم.

عباس زارع افزود: استان مازندران یک کلان شهر واقعی است و پیوستگی شهرها و فعالیت در حوزه فرهنگی را راحت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند برای استان هم تهدید و هم فرصت باشد، تصریح کرد: نگاه ویژه به فرهنگ بومی مازندران داشته باشیم.

زارع با اشاره به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در مازندران صد درصد است، گفت: افکار عمومی توسط رسانه‌ها مدیریت می‌شود که دغدغه‌ای جز توسعه استان ندارند.

عباس زارع که در چهار دوره مدیریتی گذشته، سکان‌دار معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران بوده به‌عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معرفی شده است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false