×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

رخداد شمال : یکی از مسائلی که در روزهای اخیر برخی نگرانی‌ها را برای سپرده‌گذاران بانکها پدید آورده، شایعاتی است که در فضای غیررسمی رسانه‌ای در مورد ورشکستگی برخی موسسات و بانک‌های مجاز دست به دست می‌شود و برخی رسانه‌های رسمی هم به آن دامن می‌زنند.

این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی بانک‌ها و موسسه‌های مالی مجاز با وجود برخی مشکلات ساختاری در حوزه بانکی از وضعیتی با ثبات برخوردار هستند و هیچ بانک و موسسه‌ مالی مجازی در معرض خطر ورشکستگی قرار ندارد. پس از اعلام اخبار و شایعاتی درباره ورشکستگی تعدادی از موسسات اعتباری، جمعی از مردم به صورت احساسی برخورد کردند و با مراجعه به شعب این موسسات پول های خود را برداشت کردند . جمعی دیگر نیزهر روز منتظرند تا بتوانند مبالغ خود را از بانک برداشت کنند. ورشکستگی موسسه کاسپین تبعات زیادی داشت و مردم زیادی متضرر شدند.یکی از موضوعاتی که به افزایش اثرگذاری این شایعات منجر شده، مسئله ادغام بانک‌ها و موسسه‌ها است. این در حالی است که در حال حاضر مسئله ادغام در بانک مرکزی در حال بررسی است و هنوز اقدام عملی در این حوزه انجام نشده و از سوی دیگر بارها رییس کل بانک مرکزی و سایر مقامات این بانک اعلام کرده‌اند در صورتی هم که ادغامی در نظام بانکی صورت بگیرد، هیچ ارتباطی به سپرده‌های مردم پیدا نمی‌کند و قراردادهای سپرده و تسهیلات آن بدون هیچ تغییری پابرجا خواهد بود.

یکی از این شایعه ها درباره ادغام ها درباره ادغام موسسه کوثر، موسسه ثامن الائمه و مهراقتصاد است که این شایعات طی ۲۴ ساعت گذشته توسط مدیرعامل و صاحبان سرمایه ی بانک مهراقتصاد تکذیب شد.متاسفانه در سالهای اخیر بعضی از موسسات و بانکهای خصوصی که بعضا مجاز هم هستند دچار مشکلاتی شده اند که این امر سبب تشویش اذهان عمومی و نگرانی صاحبان سپرده ها شد. اتفاقات ناگوار در موسسه کاسپین و همچنین ترازهای نامناسب مالی برخی از بانک ها نیز متاسفانه تاثیر ناخوشایندی بر بازار پول و سرمایه گذاشته که امید است با درایت بانک مرکزی و هوشمندی و همراهی مردم از این لحاظ که شرط سپرده گذاری در بانکها را فقط و فقط سود بیشتر نبینند و اندکی هم بر تاثیرات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فعالیت های بانک ها در استان و کشور توجه داشته باشند رفع شده و دیگر شاهد این مشکلات نباشیم. انتظار میرود تا استانداری و نهادهای نظارتی استان این مسئله را پیگیری کنند

در حال حاضر بانک های ویترینی در استان وجود دارند که تسهیلاتی ارائه نمیدهند و همه پولهایی که جمع آوری می کنند به دفتر مرکزی خود در تهران می فرستند . از طرفی دیگر بانک هایی هم وجود دارند که در سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان منابع دارند اما در سال گذشته جمعا» ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند و این نشانه خوبی برای بقیه ی بانک ها نیست، بنابراین اگر نظارت باشد تسهیلات به خوبی و به موقع پرداخت شده و قدرت نقدینگی زیاد می شود.

اما در این میان بانک مهر اقتصاد با دارا بودن ۹درصد از حجم منابع بانکی در رتبه ششم بانکهای استان قرار گرفته است.این در حالی است که تنها ۵درصد از کل تعداد شعب بانکی استان متعلق به این بانک می باشد و از طرفی به لحاظ سرانه منابع به نیرو و سرانه منابع به شعبه نیز در رتبه اول بانکهای استان مازندران قرار گرفته که این نشان از افزایش بهره وری این بانک است. این بانک در استان مازندران در سال گذشته قریب به ۹۰ درصد از کل منابع خویش را تسهیلات پرداخت نموده و در دو سال اخیر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در ۱۸ عرصه مقاومتی با نرخ سود پایین در عرصه های مختلفی مانند: زنبورداری، پرورش ماهی ، پرورش دام و طیور و مواردی از این قبیل که اشتغال زایی می کنند تسهیلات پرداخت کرده که بیش از ۷۰ درصد آن ها نیز به ثمر رسیده است.

قابل ذکر است که بانک مهر اقتصاد در حوزه صنایع نیز از کارخانه های بزرگی پشتیبانی مالی انجام داده و در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به آنها کمک کرده است. این بانک در حوزه ی ساخت و ساز نیز در ساخت و سازهای توریستی از غرب تا شرق مازندران مشارکت نموده است.در سال گذشته بانک مهر اقتصاد در استان مازندران حدود ۸هزار میلیارد ریال(۸۰۰میلیارد تومان )تسهیلات پرداخت کرد و هم اکنون در سال جاری قریب ۲هزار میلیارد ریال (۲۰۰میلیارد تومان) تسهیلات پرداخت شد.بنا بر اطلاعات دریافتی میزان معوقات و مطالبات در این سیستم بانکی بسیار کم است و روند رو به رشدی در بانک مهر اقتصاد استان مازندران وجود دارد.اینکه سرمایه مردم مازندران برای عمران و آبادانی و صنعت و تولید و اشتغال این دیار هزینه نشود و برخی از مدیران تشنه میز و صندلی برای راضی نگه داشتن مرکزنشینان منابع مردم مازندران را به سرمایه گذاری آقایان در جاهای دیگر سوق دهند جای بسی تأمل است.

همچنین به دنبال حمایت قاطعانه بانک مرکزی از بانک مهر اقتصاد ، دکتر فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی گفت :
-بانک مرکزی برای رفع مشکل بانک مهر اقتصاد به هر میزانی که لازم باشد کمک خواهد کرد.
-ادغام هیچ بانکی تاکنون در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد.
-سپرده گذاران بانک مهر اقتصاد اصلا نگران سپرده های خود نباشند.
-ادغام چند موسسه و بانک مهر اقتصاد فقط بر اساس شایعه مطرح شده در فضای مجازی بوده و ادغام هیچ بانکی در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد.
-با اطمینان عرض می کنم بانک مهر اقتصاد هیچ مشکلی ندارد فقط شایعه بوده است.
-خیال سپرده گذاران بانک مهر اقتصاد راحت باشد همه حق و حقوقتان محفوظ است.
-موضوع ادغام چند موسسه و بانک مهر اقتصاد صرفا بین خودشان مطرح شده و با انتشار آن در فضای مجازی مشکل ساز شده است.
-موضوع ادغام بانک ها و موسسات مالی تاکنون به بانک مرکزی منتقل نشده است.
-ادغام حتما باید با اذن بانک مرکزی صورت گیرد. بانک مهر اقتصاد از سلامت مالی برخوردار است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false