×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات کشور در آیین آغاز عملیات اجرایی نهضت جهادی توسعه فیبر نوری “نجما” در مازندران که در محل استانداری برگزار شد ، افزود: ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی هزینه‌بر و زمان به سود رسیدن آن‌ها نیز زمان‌بر است، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های خصوصی توانمند، علاقه به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند که این امر نیازمند توجه ویژه دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

سلطانی گفت: با وجود اینکه هزینه ارائه خدمات با کیفیت بر بستر فیبرنوری در دیگر کشورها به طور میانگین ۲۵ دلار است اما به دلیل شرایط اقتصادی ایران این میزان در کشور حدود سه دلار است.

وی اجرای طرح نجما را طرحی مهندسی و مطالعه شده عنوان کرد و نسبت به اجرای کامل اهداف آن در تمام استان های کشور خبرداد و گفت که این طرح برای نخستین بار بصورت آزمایشی در قزوین اجرا شد و مازندران نیز پس از ارسال طرح و تصویب نهایی آن در هیات مدیره شرکت مخابرات، از جمله استان های پیش رو در این بخش است.

وی بیان کرد: اجرای چنین طرح عظیمی در کشور موجب رونق شرکت‌های تکنولوژی و اشتغالزایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: همچنین برای توسعه شبکه همراه و ایجاد تحول از نسل چهارم به نسل پنجم ضروریست به سمت توسعه فیبر نوری در سطح تمام استان های کشور حرکت کنیم.

سلطانی تاکید کرد: با وجود مشکلات عدیده‌ای که صنعت مخابرات با آن روبه‌رو است، اما ما در قالب طرحی جهادی در حال توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری هستیم و امیدواریم دولت نیز با همراهی و همکاری ما را در ارائه خدمات به مردم همراهی کند.

وی گفت: شرکت مخابرات ایران با تمام توان به سمت تحول دیجیتال در حال حرکت است و با همه توان برنامه های نهضت جهادی توسعه فیبرنوری را عملیاتی خواهد کرد.

سلطانی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های پر سرعت فیبرنوری، رشد و شکوفایی اقتصاد را به دنبال دارد؛ اظهارداشت: سرمایه گذاری که کشورهای پیشرفته در بخش زیرساخت می کنند به این علت است که اثر آن در افزایش تولید ناخالص ملی و در رشد و شکوفایی اقتصاد خودشان را می بینند. بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت نه تنها باعث رشد اقتصاد خواهد شد بلکه الزام و ضرورت است.

وی گفت: بر اساس اسناد بالا دستی موظف هستیم که ۸۰ درصد خانوارهای کشور به فیبر نوری با سرعت بالای ۲۵ مگ متصل شود و در دولت سیزدهم و با تدبیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سرعت بخشیدن به طرح و تحقق این سند سرعت گرفته و ما هم به عنوان شرکت مخابرات که یک شرکت ۵۰ ساله در جمهوری اسلامی ایران هستیم و بزرگترین و استاندارترین شبکه های مخابراتی را در سطح کشور گسترش دادیم بخش زیادی از این ماموریت به ما سپرده شده و ما خودمان را موظف میدانیم این مسئله و طرح و پروژه را جلو ببریم.

سلطانی افزود: در خرداد ماه ۱۴۰۰ برای سرعت بخشیدن و تحول در اجرای توسعه زیرساخت های فیبر نوری یک طرح جهادی را شروع کردیم و این طرح فیبر نوری به کل استان های کشور ابلاغ شد و به عنوان آزمایش استان قزوین را طراحی کردیم و افتتاح کردیم و شروع کردیم و الان هم در حال انجام است.

این مقام مسوول تصریح کرد: توسعه فیبر نوری از سال های قبل شروع شده بود ولی به دلایلی یک مقدار آهنگ توسعه کند شده بود ما ۱۸۰ هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور داریم و در اولویت بین شهرستان ها و بین مراکز استان و شهرستان ها و بین مراکز همه فیبر نوری انجام گرفته و زیرساخت اصلی فیبر نوری است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اضافه کرد: از سال ۹۳ در توسعه ی بخش دسترسی شروع شد و ما به صورت سالیان توسعه انجام میدادیم شبکه لایه های مختلفی دارد یکی از لایه ها، لایه ی دسترسی می باشد که انتهای این لایه مشترک می شود که مشترک می تواند خانگی تجاری یا صنعتی باشد. ما الان نزدیک به پوششی که تا به حال ایجاد کردیم یک چیزی نزدیک به ۲ میلیون پورت می باشد که از این بخش نزدیک ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار به صورت اتصال قابل بهره برداری است و مشترکین می توانند جاهایی که ما امکانات داریم درخواست دهد و استفاده کند.

وی افزود: ما در بخش تلفن ثابت ۳۰ میلیون مشترک داریم در بحث باند پهن یا دیتا ما نزدیک به ۶ میلیون مشترک داریم که بخش فناوری در حال حاضر قابل بهره برداری می باشد ما یک ADSL داریم که قدیمی است و متناسب سرعت های پایین VDSL داریم که تا حدود سرعت ۴۰ مگ را جواب می دهد و برای سرعت بالای ۵۰ مگ FTTH داریم که هر سه فناوری الان اجرا شده است ولی هدف گذاری ما در سال گذشته و امسال و سال آینده توسعه FTHH است. نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر VDSL دارند هرچقد فاصله ی مشترک تا مراکز ما کوتاه تر باشد سرعت ما بالاتر می رود در فناوری ADSL ولی وقتی صحبت از فیبر نوری می کنیم دیگر فاصله معنا ندارد یعنی هرچقدر مشترک از مرکز ما فاصله داشته باشد در سرعت سرویس اثری نخواهد داشت. بنابراین یکی از دلایلی که ما از شبکه ی سیمی داریم به شبکه فیبر نوری مهاجرت می کنیم این است که بحث موضوع فاصله را و افت سرعت و کیفیت سرویس را از بین ببریم. که این تنها با فناوری فیبر نوری امکان پذیر است.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false