×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه های مازندران در نشست با خبرنگاران با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: در استان ۱۱۹ کتابخانه عمومی با با زیربنای ۵۴ هزار و ۷۰۸ مترمربع در استان وجود دارد و ۹۴ واحد کتابخانه نهادی، ۲۴ کتابخانه مشارکتی و یک واحد مستقل است.

 

وی با اشاره به کاهش و ریزش اعضای کتابخانه در دوران شیوع کرونا افزود: به دلیل شیوع کرونا حدود دو سال درب کتابخانه ها بسته بود و در این مدت با طرح کتابرانی ، فرصت برای اعضا فراهم شد تا کتاب‌ها را در منزل دریافت کنند.

وی ادامه داد: به رغم کاهش اعضای کتابخانه ها ، میزان امانت کتاب در استان امسال نسبت به سال‌های قبل هشت برابر بیشتر شده است و این مسئله نشان داد که اعضا از طرح کتابران استقبال کرده‌اند.

ولی پور با اشاره به رشد ۹۱ درصدی شمار عضویت جدید در سال جاری گفت: در حال حاضر ۶۶۰ هزار نسخه کتاب امانت داده شد که نسبت به سال قبل رشد هشت درصدی داشته است و در سطح کتابخانه ها دو میلیون و ۲۲۰ هزار نسخه کتاب وجود دارد که افزایش پنج درصدی نسبت به سال قبل دارد.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران یادآور شد: طی یکسال گذشته چهار کتابخانه عمومی در استان افتتاح کردیم و از این تعداد یک کتابخانه مستقل است

وی با اظهار اینکه سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای به روزرسانی رایانه‌ها در کتابخانه ها تخصیص داده شد ، از حمایت خیران برای کمک به کتابخانه ها تقدیر کرد و گفت: بسیاری از پروژه‌ها با همت خیران پیش رفته است.

ولی پور گفت: در سالی که گذشت ۴۶ هزار نسخه کتاب به ارزش ۱۴ میلیارد تومان توسط خیران به کتابخانه هدیه شد و بیش از ۲۸۳ میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیرنقدی به کتابخانه ها داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهار داشت: طبق استاندارد به ازای هر ۱۰۰ نفر سه مترمربع فضای کتابخانه ای نیاز است و در حال حاضر فضای کتابخانه ای استان متناسب نیست و به فضای ۹۸ هزار متری نیاز داریم و اکنون ۴۳ هزار مترمربع کمبود در این بخش داریم.

وی افزود: طی شش سال گذشته ۱۴ کتابخانه در استان ساخته شد و دو کتابخانه جدید طی دو ماه جدید اضافه می‌شود و این شمار کتابخانه ها در مجموع شش هزار مترمربع به فضای کتابخانه ای افزودند.

ولی پور یادآور شد: قرار است کتابخانه مرکزی پس از ۱۱ سال تا چندماه آینده به نهاد کتابخانه ها تحویل داده شود و با تکمیل آن هفت هزار و ۶۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه ها اضافه می‌شود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false