×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مراسم روز جهانی تالاب‌ها که به‌صورت شهرستانی در هتل بزرگ رامسر برگزار شد، اظهار کرد: اگر قرار است یک اتفاق جهانی بیفتد باید جهانی فکر کنیم، از اینکه استانی فکر کرده و جهانی عمل کنیم خوب است اما ممکن است خیلی هم خوب جواب ندهد.

وی با اشاره به پیشنهاد فرماندار رامسر برای برگزاری پنجاهمین سال کنوانسیون رامسر یعنی دو سال دیگر، افزود: باید مراسمی فاخر و در شأن رامسر، مازندران و کشور را اجرا کنیم تا حرفی برای گفتن داشته باشد و برای دنیا الگوسازی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه رامسر دارای نخستین کنوانسیون بین‌المللی در حوزه محیط زیست است، گفت: براساس آخرین آمار، در سال ۱۹۷۱ تنها ۱۸ کشور عضو این کنوانسیون بودند که در سال ۲۰۱۹ به ۱۶۹ کشور رسید و در این مدت نیز ۲ هزار و ۲۹۰ تالاب ثبت شده‌اند.

ابراهیمی‌کارنامی اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ میلیون هکتار تالاب در کشورهای مختلف ثبت شده‌اند، در ایران ۲۴ تالاب داریم که در مازندران دو تالاب میانکاله و فریدونکنار در این لیست قرار دارند و بسیار باارزش هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه باید مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر فعال‌تر شود را قبول داریم اما مسائلی در رابطه با خود ساختمان بود که تا حد زیادی مرتفع شد، به‌زودی باید ارتباطات جهانی را از همین مرکز فارغ از بحث ژنو و کره جنوبی داشته باشیم، اتفاقات خوبی افتاد که باید یک اقدام جدی‌تری را برداریم.

ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: با پیشنهاد «روز رامسر» موافق هستم اما کار سختی است؛ ۱۶ سالی می‌شود که سالروز ولایت امام رضا(ع) به نام روز محیط‌بان نامیده شده است و این روز را با حضور مقامات کشوری جشن می‌گیریم اما نتوانستیم آن را در تقویم بگنجانیم، روز رامسر نیز کار خوب و البته سختی است که وقت و زمان بیشتری می‌خواهد.

وی با بیان اینکه باید رفتار خود را تغییر بدهیم، ادامه داد: نقدهایی بر خود ما وارد است؛ هیچ‌گاه نیامدیم که با مردم صحبت کنیم، نقش مردم و تشکل‌های محیط زیست را باید بیش از گذشته ارج بدهیم و بازگو کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه وقتی می‌گوییم تالاب آیینه تمام‌نمای فعالیت ما در یک حوزه آبخیز است، باید بدانیم آن‌چه در پایین‌دست داریم نتیجه فعالیتی است که در بالادست صورت می‌گیرد، بنابراین در یک حوزه آبریز و آبخیز باید درست عمل کنیم نه اینکه تنها در تالاب و کنار تالاب فعالیت داشته باشیم.

وی افزود: خشکسالی یک پدیده‌ای است که اتفاق افتاده و قطعاً باید در دوره‌های دیگر زمین‌شناسی چنین اتفاقی افتاده باشد اما اکنون شایسته است کاری کنیم که سازگاری با بحث تغییر اقلیم ایجاد شود، آب کم شده و می‌گوییم باید به هر قیمتی که شده آب بیاوریم اما نمی‌گوییم باید الگوی مصرف را اصلاح کنیم یا تغییر رفتاری نسبت به طبیعت داشته باشیم.

ابراهیمی‌کارنامی ثبت روز جهانی تالاب، روز هوای پاک و هفته محیط زیست را در تقویم کشور بهانه‌ای برای اطلاع‌رسانی به مردم و حساس‌کردن آنها به محیط زیست عنوان و خاطرنشان کرد: هیچ دولتی بدون کمک مردم نمی‌تواند محیط زیست را نجات دهد، در حوزه پسماند خیلی‌ها فکر می‌کنند دولت باید تمام آن را مدیریت کند در حالی‌که نخستین هسته مدیریت پسماند خود شهروندان هستند که باید با اصلاح الگوی مصرف، تفکیک زباله از مبدأ و مدیریت زباله به بهبود وضعیت کمک کنند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان رامسری درباره تصفیه‌خانه فاضلاب رامسر اظهار کرد: خیلی از پلاژها، مجتمع‌های تفریحی توریستی و مراکز مسکونی که در رامسر به‌صورت مجتمع ساخته شدند فاضلاب را مدیریت نمی‌کنند، اخطار دادیم اما تمکین نکردند، خیلی از آنها متعلق به دستگاه‌ها و نهادها بودند و معترض هم بودند، در نهایت به رییس سازمان محیط زیست نامه زدیم و ایشان نیز دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور را در جریان قرار دادند، نتیجه این شد که به این مراکز فرصت ۶ ماهه داده شد تا سیستم فاضلاب را اصلاح کنند در غیر این‌صورت حتماً با تعطیلی مواجه خواهند شد.(مردادماه ۹۸ آخرین مهلت اصلاح شبکه فاضلاب)

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: ایران از آن ماست، ما هم از آن ایرانیم، مازندران، گیلان و گلستان برای ایران است اما ما خدمتگزار هستیم نه خدمتکار و قرار نیست کارهای صرفاً خدمتکاری را انجام بدهیم، جایی باشیم که تنها پساب‌ها و پسماندها را جمع‌آوری کنیم بلکه هر کسی به مازندران می‌آید باید در هزینه خدمات شهر مشارکت کند.

وی ادامه داد: در حوزه پسآب نیز یک مقداری همکاری مردم رامسر را می‌طلبد، اینکه کجا مستقر و کجا تصفیه شود مردم باید اعلام کنند، نمی‌خواهیم فردی ناراضی باشد، البته اکنون تکنولوژی آن‌قدر پیشرفت کرده است که حتی در اروپا سایت مدیریت پسماند در داخل شهر با رعایت ضوابط در حال انجام است.

ابراهیمی‌کارنامی همچنین در پاسخ به دیگر سؤال یکی از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد درباره انتقال آب خزر به ایران مرکزی، اظهار کرد: باید مسائل فنی و مباحث کارشناسی و ارزیابی روی میز بیاید یک‌سری سیاست‌گذاری‌های کلان ملی و یک‌سری نیز مباحث کارشناسی است، تمام مسؤولان ارشد به مسائل کارشناسی به‌ویژه در حوزه محیط زیست تمکین می‌کنند زیرا حساسیت در بین افکار عمومی بالاست و سمن‌ها مسائل محیط زیست و منابع طبیعی را بیشتر دنبال می‌کنند.

وی این اطمینان را داد که قطعاً اتفاقی نمی‌افتد که به محیط زیست خسارت جبران‌ناپذیری وارد شود یا مغایر با اصل پنجاهم قانون اساسی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با قدردانی از زحمات همکاران خود در رامسر و فرماندار این شهرستان گفت: همکارانی از گیلان نیز در این برنامه حضور دارند، محیط زیست مرز نمی‌شناسد، زیست‌بوم‌ها متأثر از یکدیگرند؛ گرد و غبار در صحراهای عربستان ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در عراق تالاب‌ها خشک می‌شوند و ایران باید تاوان بدهد، برای حفظ زیست‌بوم‌ها در شمال باید از ظرفیت‌های استان‌های همجوار ازجمله البرز، قزوین و تهران استفاده کنیم.

مراسم روز جهانی تالاب در رامسر شهری که نخستین قدم جدی برای صیانت از تالاب‌ها را برداشت، با حضور جمعی از مسؤولان استانی، شهرستانی و میهمانی از سایر استان‌ها، همچنین تشکل‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در هتل بزرگ رامسر همراه با برنامه‌های متنوع ازجمله شعر، موسیقی محلی و نمایش کودکان درباره اهمیت تالاب‌ها برگزار شد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false