×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ دکتر حمزه آقا پور کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در گفتگو با خبرنگاران گفت: زمینه صادرات اجزای مختلف غیرخوراکی دام و طیور ، طبق ضوابط از سوی شرکت‌های دارای مجوز بسته‌بندی آلایش دام استان ، فراهم شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران ، با توضیح این نکته که سالانه انواع آلایش غیرخوراکی دام استان به دلیل مسایل شرعی معدوم و یا به صورت قاچاق عرضه می شود ، افزود: با تصمیم دامپزشکی مازندران از این پس همه اجزای غیرخوراکی دام از جمله دنبلان ، نرینه و پستان دام به جای معدوم سازی ،صادر خواهد شد.

وی کشور چین را بزرگترین متقاضی انواع آلایش دامی از مازندران دانست و ادامه داد:‌ صادرات اجزای غیر خوراکی دام ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران با ذکر این نکته که به دلیل تقاضای بیش از حد دنبلان دام که طبق مسایل شرعی حرام محسوب می شود ، شاهد قاچاق و یا معدوم سازی آن هستیم ، اظهار داشت: با این تصمیم می توان به لحاظ اقتصادی به درآمد زایی ارزی خوبی دست بیابیم.

خون ، فضله ، نری ، فرج ، بچه دان و جفت ، غدد ” دشول”، تخم دنبلان ، عضو نخودی شکل در مغز حیوان ، مغز حرام که درمیان تیره پشت است ، پیی که در دو طرف تیره پشت است ، زهره‌دان ، سپرز “طحال”، بول دان ” مثانه”، حدقه چشم و چیزی که در میان سم حیوان قرار دارد ” ذات الاشاجع” حرام است.

قانون نظارت بر ذبح شرعی ، مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی است که آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۸ به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و ناظران شرعی اکنون بر اساس همین قانون نسبت به ذبح اسلامی در کشتارگاه‌های دام و طیور نظارت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: در ۴۶هزار بازدیدی که کارشناسان این اداره کل امسال از مراکز عرضه محصولات دامی استان داشتند با تشکیل ۳۱۶ پرونده قضایی تخلف ، علاوه بر این که ۳۵ واحد پلمب شد ، ۲۷۰ تن فرآورده های خام دامی غیر مجاز کشف و ضبط شده است.

وی سود فرآورده های خام دامی را بسیار بالا دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد که به دلیل منافع قابل توجه ، جریمه نقدی و مجازات برای متخلفان برای تخلف و قاچاق مجدد فرآورده های دامی توجیه اقتصادی دارد.

آقا پور کاظمی از اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت های بهداشتی دامپزشکی ویژه ایام نوروزی و ماه مبارک رمضان با اعزام ۸۴ گروه به صورت روزانه خبر داد و گفت:‌ در این طرح باید تمامی مراکز ، تولید ، نگهداری و توزیع فرآورده‌های خام دامی ، سردخانه‌های مربوطه ، کشتارگاه‌های دام و طیور، رستوران‌ها ، هتل‌ها و مجتمع‌های تفریحی داخل شهری و بین‌راهی ، آلاچیق داران و کلیه مراکزی که به نوعی با فرآورده‌های خام دامی خدمات به مسافرین نوروزی می‌دهند و خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های خام دامی مورد بازرسی مشترک قرار گیرند.

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران همچنین یکی از ماموریت های مهم این داره کل را تشدید بر نظارت ترخیص نهاده های دامی در بنادر استان عنوان کرد و گفت: با همکاری دستگاه قضایی امسال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محموله نهاده دام و طیور ذرت به دلیل آلودگی از مبدا ، تخلیه و ترخیص نشده است و به مبدا همان کشور برگردانده شد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false