×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش خبرنگار رخداد شمال ؛ سید اسماعیل یزدان پناه مدیرعامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور در کارگروه تسهیل تجارت و بازرگانی برنج مازندران که در آمل برگزار شد ، افزود: هر کیلوگرم برنج طارم محلی با ۱۰ هزار تومان افزایش اکنون به قیمت ۸۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می شود.

 

وی ادامه داد: تعیین قیمت دستوری برای خرید برنج به هیچ عنوان متناسب با وضعیت بازار و عرضه و تقاضا نیست و این امر باعث بروز مشکلات عدیده ای برای کشاورزان شده است.

مدیرعامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور با بیان اینکه در صورتی که دستگاه‌های اجرایی ، ارگان ها و نهادهای دولتی برای خرید برنج داخلی وارد میدان شوند ، بدون شک برنج دوباره رونق خواهد گرفت و در این صورت تفاوت و شوک قیمتی نیز بر بازار ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: استاندار مازندران در این زمینه قول مساعد داده است که از تعیین قیمت دستوری برای خرید برنج ، جلوگیری خواهد کرد.

یزدان پناه با بیان اینکه پس از سال ها تلاش ، در نهایت برنج مازندران به مدت ۲ سال است که وارد بورس کالای کشاورزی شده است ، گفت: با توجه به شفافیت به وجود آمده در عرضه این محصول در بورس کالای کشاورزی ، جای سوال است که چرا سازمان های دولتی حداقل نصف برنج مصرفی خود را از بورس خریداری نمی کنند.

مدیر عامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور از تلاش و برنامه ریزی برای رفع مشکلاتی که در حوزه برنج ایجاد شده است خبر داد و با بیان اینکه در حال برنامه ریزی هستیم تا کشاورزان در آینده با رغبت بیشتری به کشت و کار ادامه دهند تا به خودکفایی برسیم ، افزود: در ۲ سال گذشته به علت همه گیری ویروس کرونا که افزایش قیمت ، تورم و نقدینگی زیاد را نیز به همراه داشت ، اکنون با از بین رفتن این بیماری، تقاضا برای مصرف برنج داخلی افزایش یافته است.

یردان پناه ادامه داد: تعیین قیمت دستوری برای خرید برنج از یک سو و افزایش تقاضا برای مصرف این محصول از سویی دیگر که در نتیجه افزایش قیمت را نیز در پی داشت باعث شد بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای جریمه شوند و در سال زراعی جدید نیز با توجه به اینکه قیمت خرید برنج اعلام نشد و در ارتباط با اینکه برنج از حالت تعزیراتی خارج شده است ، اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته است ، به همین علت فروشگاه‌های بزرگ تمایلی به خرید برنج ایرانی ندارند و بر عکس نسبت به خرید برنج خارجی تمایل دارند.

وی از همراهی بانک های عامل برای تامین نقدینگی مورد نیاز پایانه صادراتی برنج کشور مستقر در آمل قدردانی کرد و با بیان اینکه این حجم تسهیلات برای پایانه صادراتی برنج کافی نیست ، از آمادگی لازم برای خرید برنج ایرانی خبرداد و گفت: باید با اتخاذ راه حل کوتاه مدت و تمهیدات لازم و اصولی شرایطی فراهم شود تا سازمان ها و فروشگاه‌های زنجیره ای نسب به خرید برنج داخلی تمایل بیشتری داشته باشند.

مدیر عامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور از رایزنی و مذاکره با برخی فروشگاه‌های بزرگ زنجیره ای کشور برای خرید برنج ایرانی خبر داد و افزود: تاکنون حدود یکهزار تن برنج مورد نیاز این فروشگاه ها که تعهد شده بود خریداری شد و برای خرید یک هزار تن برنج دیگر نیز قرارداد منعقد شده و برای خرید حدود سه هزار تن دیگر در حال عقد قرارداد هستیم.

یزدان پناه از صادرات یک کانتینر برنج محلی ایرانی به مسکو خبر داد و با عنوان اینکه با فروشگاه های بزرگ این کشور نیز برای فروش برنج ایرانی مذاکراتی صورت گرفته است ، یادآور شد: ضمانت لازم برای خرید برنج محلی توسط مسوولان باید صادر شود تا بتوانیم به تعهدات خودمان در این بخش عمل کنیم.

وی از نحوه بسته بندی برنج ایرانی که در فروشگاه های مسکو عرضه می شود انتقاد و بیان کرد: نحوه بسته بندی کالاهای صادراتی ایرانی به هیچ عنوان مطلوب نبوده و باید تمهیداتی فراهم شود تا برنج صادراتی در محل پایانه آمل نظارت شود.

یزدان پناه یکی از مزیت های عرضه محصولات کشاورزی در بازار بورس را شفاف سازی قیمت و کوتاه کردن دست دلالان دانست و گفت: در واقع بورسی شدن محصولات استراتژیک کشاورزی به نوعی جایگزین قانون خرید تضمینی است که با هدف حمایت از تولید محصولات راهبردی کشاورزی در دست اجرا قرار گرفته است.

استقرار گمرک و استاندارد در محل پایانه صادراتی برنج کشور

فرماندار آمل نیز در سخنانی با بیان اینکه در حوزه تولید برنج مشکلی نداریم و کیفی ترین برنج کشور در آمل و فریدونکنار تولید می شود، گفت: در حوزه زنجیره تامین برنج حلقه مفقوده ای وجود داشت و راه اندازی مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور در آمل در واقع تکمیل کننده زنجیره تامین و توزیع برنج است.

سیدعباس حسینی با اشاره به اینکه این مرکز در حوزه تجارت برنج می تواند نقش کلیدی و راهبردی را ایفا کند، اظهارکرد: مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور مستقر درآمل تنها ظرفیت موجود در حوزه تجارت برنج کشور محسوب می شود و یک بازوی توانمند و یک نقطه تعادل در بخش دولتی و خصوصی برای تامین برنج مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه نگاه مغفولانه در حوزه تجارت برنج از جمله مشکلاتی بود که در همایش ها کمتر به آن توجه می شود، افزود: راه اندازی مرکز توسعه تجارت برنج در آمل، عرضه آن در بورس، و خرید حداقل ۵۰ درصد برنج مورد نیاز دستگاه‌ها، نقطه امید بزرگی را برای کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.

وی با عنوان اینکه در گذشته برنامه ریزی منسجم و اصولی برای فرش و صادرات محصول برنج مازندران وجود نداشت بیان کرد: با اقدامات صورت رفته و راه اندازی این پایانه به ویژه طی ۲ سال اخیر اقدامات بسیار مثبتی از جمله کشت قراردادی، بهبود بذور، توزیع بذر شناسنامه دار و حتی صادرات برنج صورت گرفته است.

فرماندار آمل از قول مساعد وزیر علوم برای خرید ۱۰ هزار تن برنج تولیدی مازندران برای مصرف دانشگاه ها، موسسات و مراکز وابسته به این وزارتخانه خبر داد و گفت که در صورت تحقق این مهم در آینده ای بسیار نزدیک که بسیار به آن نیز خوشبین هستم شاهد اتفاقات بسیار مطلوبی در این بخش خواهیم بود.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false