×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ، دکتر حمزه آقاپور کاظمی سرپرست اداره دامپزشکی استان مازندران در خصوص مرکز تشخیص دوک، اظهار کرد: «دوک»طی سال های گذشته مورد بی مهری های فراوانی قرار گرفت و در بسیاری از حوزه ها بلااستفاده شد! که فاز اول این مجموعه در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۹.۵ هکتار Iبه بهره برداری رسید.

وی در خصوص هدف از ایجاد این مرکز، ادامه داد: بررسی مراقبت پیش بینی و شناسایی و ارائه برنامه های کنترلی و پیشگیری بیماری های طیور در سطح کشور با اولویت استان های شمالی به جهت اینکه پیشانی ورود پرندگان مهاجر کشور هستند و بیشترین حجم واحدهای تولیدی طیور کشور و زنجیره وابسته آن و تنها واحد لاین کشور در این استان واقع شده، از مهم ترین اهداف ما بشمار می آید.

سرپرست اداره دامپزشکی استان مازندران بیان کرد: تاکنون با شناسایی سریع دقیق و به موقع بیماری های اخطار کردنی طیور، کمک شایانی توجه ای به کشور در جهت کنترل آن ها کرده است.

آقاپور کاظمی در پاسخ به اینکه آیا این مرکز دارای چارت تشکیلاتی مصوب است، ادامه داد: بله این مجموعه دارای تعداد ۳۱ مورد پست سازمانی بوده و اکنون در این مجموعه ۴ نفر( متخصص مواد غذایی، کلینیکال پاتولوژی، بیماریهای طیور، بیوتکنولوژیست) دو نفر دامپزشک عمومی، ۴ نفر کارشناس ارشد، یک نفر کاردان و یک نفر سرایدار مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: این مرکز در تشخیص بیماری های ویروسی و باکتریائی و قارچی حوزه طیور با روش های تست سریع سرولوژی، HI، الایزا، تشخیص ملکولی با روش های realtime pcr. Conventinal pcr، تست تشخیصی باکتری شناسی سالمونلا ودر حوزه تشخیص بیماری های ویروسی ماهیان سردابیVHS-IHN-IPN بروش ملکولی، تشخیص بیماری های انگلی و ویروسی زنبور عسل، کنترل کیفی واکسن های مصرفی در صنعت طیور کشور، تعیین نوع حیوان درفراورده ای دامی و برخی باقیمانده ها مثل مالاشیت گرین ، آفلاتوکسین ها درفراورده ها فعالیت می کند.

سرپرست اداره دامپزشکی استان مازندران تاکید کرد: در حال حاضر مرکز آزمایشگاهی دوک به عنوان مرجع تشخیصی در حوزه بیماری های ویروسی، باکتریایی، باقیمانده های دارویی در حوزه زنبور عسل و کرم ابریشم در حال فعالیت است. بسیاری از بیماری های مهم از جمله آنفولانزا پرندگان و در حوزه ماهیان سردآبی به عنوان معین کشوری در حال فعالیت است.

آقاپور کاظمی تاکید کرد: باتوجه به حساسیت موضوع در بسیاری از بیماری ها، مانند آنفولانزا فوق حاد این آزمایشگاه به صورت ۲۴ ساعته نمونه ها را پذیرش می کند و در کمترین فرصت بر نمونه ها آزمایش انجام می دهد و موارد احصا شده بر اساس قانون به اداره کل دامپزشکی و سازمان دامپزشکی جهت پیگیری های بعدی گزارش داده می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه در چند سال گذشته این مرکز مورد بی مهری های فراوانی قرار گرفت و وضعیت ساختاری چه در حوزه ساختمانی و چه در حوزه دستگاه های آزمایشگاهی عملا در بسیاری از حوزه ها بلااستفاده شد و این مرکز کاربری لازم را از دست داده بود .

این مسئول یادآور شد که این مرکز دارای چارت اداری مشخص است و نیروهای بکارگیری شده در این مرکز افراد رسمی و دولتی هستند. در حال حاضر باتوجه به پیگیری های که از طریق سازمان مدیریت استان (دکتر فتح الله پور) داشتیم، اعتبار بسیار مناسبی را برای این مرکز اخذ کردیم تا بتوانیم بخشی از این نارسایی ها و مشکلات که به عنوان نقاط بحرانی مجموعه بشمار می آید را رفع کنیم. در سال جاری باتوجه به اختصاص بودجه ای که توانستیم اخذ کنیم، کلیه هودهای کلاس دو مجموعه را بعد از ۱۵ سال تعمیر و بازسازی کنیم و دو عدد فریزر های تک منفی ۸۰ که به مدت ۱۲ سال از کار افتاده بود که محل نگه داری نمونه‌های اصلی ما بود را راه اندازی کردیم. همچنین یک عدد یخچال های تک آزمایشگاهی خارجی که به مدت ۱۰ سال از کار افتاده بود نیز راه اندازی شد.

آقاپور کاظمی گفت ؛ تعمیر و کالیبراسیون دو دستگاه الایزا ریدر بعد از ۱۰ سال و تعمیر دو دستگاه اتوکلاو بعد از ۵ سال از برنامه های دیگر ما بوده همچنین خرید یک دستگاه اتوکلاو جدید جهت توسعه و بروز رسانی فرآیند آزمایشگاهی هم خریداری شد .وضعیت مرکز تشخیص بیماری ها آن قدر بغرنج بود که تقریبا ۱۰ سال این مرکز از آب گرم که برای بسیاری موارد آزمایشگاهی استفاده می شود، محروم بود و بعد از این مدت توانستیم سیستم آب گرم و گرمایشی این مجموعه را به شکل صحیحی راه اندازی کنیم. خرید آنتی ژن ها و کیت های تشخیصی باعث شده پیشرفت چشم گیری را در آزمون های سال های گذشته امسال داشته باشیم.

سرپرست اداره دامپزشکی استان مازندران گفت: همچنین تمامی هواکش های موجود در مجموعه به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، فیلترها و توری های آن از بین رفته بود که در حال حاضر این مشکلات به طور کامل رفع شده است. در مجموع با پیگیری های که انجام شد توانستیم بخش عظیمی از مشکلات این مجموعه را که سال ها گریبان گیر شده بود، مرتفع کنیم.

آقاپور کاظمی خاطرنشان کرد: مرکز تشخیص بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در دهستان بخش تالارپی شهرستان سیمرغ واقع شده و به عنوان یک طرح ملی از سال ۷۶ احداث فاز اول مجموعه بر اساس طرح توجیهی آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ با اعتباری بالغ بر ۵.۴ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری شد و در سال ۱۳۸۷ پس از بازدید نمایندگان FAOو OIE بازدید شد و در حوزه شناسایی بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان بعنوان خواهر خوانده TOWINLAB آزمایشگاه پادوا ایتالیا معرفی شد.

او گفت: فاز اول این مجتمع حدود ۱۷۰۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی بود که در چارچوب عملیات موافقت نامه ای اجرا شد و آزمایشگاه ویروس شناسی ، بخش PCR ، ساختمان دریافت نمونه، کالبد گشایی، فارم مصنوعی، محوطه سازی و سیستم های فاضلاب و سایر بخش های آزمایش مورد ساخت قرار گرفت.

وی عنوان کرد: اعتباری که برای هزینه و خرید دستگاه های مورد نیاز این مرکز اختصاصی داده شده که با تجهیزات مورد نیاز که اغلب به صورت وارداتی از کشور های دیگر بودند تهیه شده این پروژه در قالب طرح های عمرانی پیش بینی شده که برای اجرا در طول برنامه پنج ساله دوم و سوم تحت عنوان احداث و تجهیز مرکز تشخیص بیماری های طیورجمعا بمبلغ ۵.۴ میلیارد تومان از محل درآمدهای عمومی اجرا شد.

سرپرست اداره دامپزشکی استان مازندران ادامه داد: این مرکز در چند مرحله از سوی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی دام مورد بازدید قرار گرفت. در مقاطعی به دلیل وجود مشکلات متعدد این پروژه متوقف شد؛ اما با پیگیری مدیرکل وقت به صورت مقطعی هزینه های متعددی پرداخت شد

وی یادآور شد: امید داریم با پیگیری های مداوم و حمایت های استانی بتوانیم کلیه فرایند های آزمایشگاهی و تشخیصی را در این مرکز بروزرسانی کنیم و‌ این مرکز را به عنوان یک مرکز بسیار مهم معرفی کنیم.

جدیدترین خبرهای حوزه دامپزشکی و صنایع دام و طیور را در کانال تلگرامی فاخته دنبال کنید. (کلیک کنید)

آقاپور کاظمی تصریح کرد: این مرکز علاوه بر تشخیص بیماری ها و تشخیص انواع باقی مانده سموم در فرآورده ها آزمایشات مربوط به تشخیص گونه در فرآورده های خام دامی نیز انجام می دهد کیت های مخصوص در این حوزه نیز خریداری شده و این بخش راه اندازی شده و مواردی در خصوص تعیین نوع گوشت یک فرآورده خام (چرخ کرده، فرآورده، تکه گوشت) از طریق آزمایش های مربوط آزمایش های مختلف انجام گیرد تا گونه آن گوشت استفاده شده در آن فرآورده گوشت مشکوک مورد بررسی قرار گیرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false