×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ اعضای یک خانواده رسانه‌ای در مازندران که از حدود ۲ هفته پیش به بیماری کرونا مبتلا شدند و با قرنطینه خانگی خود بدون مراجعه به مراکز درمانی و رعایت دستورالعمل‌های پزشکی موفق به شکست این بیماری شده اند ، راهکارهای اجرایی خود را در قالب یک کلیپ ویدیویی برای استفاده همگانی منتشر کرده‌اند.

کرونا ، ویروسی که شناخت چندانی درباره آن وجود ندارد ، تصاویری که اغلب از بیماران کرونا بویژه ویدئوهای مربوط به ” ووهان ” چین دیده‌ایم بسیار وحشت‌آفرین است ، افرادی که در حین راه رفتن ، ناگهان نقش بر زمین می‌شوند و غزل خداحافظی را می‌خوانند. یا شنیده می‌شود برخی افراد بدون هیچ علائم این ویروس ، ناگهان دچار مرگ می‌شوند و تشخیص پس از مرگ ، ابتلا به ویروس کرونا را تایید می کند ضمن این که آمار بهبود یافتگان از این بیماری هم در کشور فراوان است.

علی صادقی از فعالان رسانه ای مازندران که به همراه همسر و فرزندش از حدود ۲ هفته پیش به بیماری کرونا مبتلا شدند ، امروز سه شنبه ویدیویی از چگونگی مقابله اش با این بیماری در قرنطینه خانگی منتشر کرده است.

در خانه بمانید

جان کلام این ویدیوی نیم ساعته ، تاکید بر ماندن در خانه و رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی است.

صادقی با بیان اینکه بهترین راه رهایی از کرونا ، مبتلا نشدن به این ویروس است ، گفت : در خانه بمانید و بابت هر سرفه و عطسه و تب و لرزی به مراکز درمانی مراجعه نکنید.

وی با اعلام این که ” ما خانواده‌ای هستیم که بتازگی کرونا را نه با شعار هشتگ ، بلکه در عمل شکست دادیم ” ، افزود : من پزشک نیستم . مواردی که عنوان می‌کنم ممکن است مورد تایید برخی پزشکان نباشد چرا که در پزشکان هم تشخیص‌ها متفاوت است ، ولی این مساله را همه پزشکان تایید می‌کنند که کرونا دارو و درمانی ندارد. اگر دارو وجود دارد از قرص و شربت و آنتی‌بیوتیک که تجویز می‌شود برای سرماخوردگی و آنفلوآنزا است نه کرونا.

این فعال رسانه‌ای که از ویروس کرونا به عنوان ویروس ضعیف‌کش یاد می‌کند ، ادامه داد: تمکن مالی ربطی به مبتلا شدن به کرونا ندارد ، اینگونه نیست که فرد از نظر مالی در وضعیت فوق‌العاده باشد اما به کرونا مبتلا نشود ، حتی به موقعیت مکانی هم ارتباط ندارد بلکه فقط به فرد بستگی دارد که سیستم ایمنی بدن چه اندازه قوی است ؛ این تجربه شخصی من است که کرونا را پشت سر گذاشتم.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی صوت ، ویودئو و مطالب زیادی وجود دارد و استخراج اینها که کدام درست است و کدام نادرست ، کار سختی است ، تاکید کرد : اما ۲ نکته خیلی مهم در این مطالب وجود دارد ، قرنطینه و رعایت بهداشت.

صادقی با اشاره به اینکه تنها و مهم ترین راه مبارزه با کرونا قرنطینه در خانه است و باید این زنجیره انتقال ویروس قطع شود وگرنه پخش می‌شود ، اظهار داشت : تصور کنید در سلول انفرادی یا خانوادگی هستید و هیچ ارتباطی با جهان بیرون ندارید تا بتوانید از بیماری در امان بمانید.

زمان ملاقات حضوری نیست

وی با بیان اینکه ما زمانی می‌گفتیم این اندازه در فضای مجازی وقت صرف نکنید، شب یلدا و عید نوروز و از تلفن همراه استفاده نکنید ، افزود: اکنون برعکس است و توصیه می‌کنم فقط با گوشی مشغول شوید و در فضای مجازی باشید با چت تصویری همدیگر را ببینید ، اکنون زمان ملاقات‌ها حضوری نیست ، فکر کنید چیزی به نام عید نوروز ، خرید و خانه‌تکانی وجود ندارد.

صادقی با اشاره به اینکه اگر فرد با بیماری خاص ، به کرونا مبتلا شود جان خود را از دست می‌دهد ، گفت: برخی می‌گویند اگر در محل کار حاضر نشویم اخراجمان می‌کنند ، در پاسخ به این افرد باید گفت جان مهمتر است یا کار ؟ اگر کار مهم است بروید سر کار ، اما اگر جان مهم است اشکالی ندارد اخراج شویم.

کرونا در سه سطح

وی با بیان اینکه کرونا سه وضعیت برای افرادی که سیستم ایمنی قوی ، سیستم ایمنی معمولی و سیستم ایمنی ضعیف دارد ، ایجاد می کند ، گفت : گروه اول هیچ نگرانی ندارند ، کرونا در این افراد در حد تب و سرفه و ضعف عمومی است و شاید فرد تصور کند دچار سرماخوردگی شده است.

صادقی با اشاره به اینکه افراد با سیستم ایمنی معمولی در صورت ابتلا به کرونا از دست نمی‌روند و فقط باید تحمل درد را داشته باشند ، ادامه داد : این دوره پنج تا هفت روزه ، بستگی به وضعیت بدن دارد که چقدر بتواند درد را تحمل کند.

وی توضیح داد : کرونا در من با تب و ضعف عمومی شروع شد. عطش زیاد داشتم . درد در بخش‌هایی از سر و سرفه شروع شد . همسرم چون سیستم ایمنی ضعیف داشت و حدود یک ماه قبل ، جراحی انجام داده بود درگیری بیشتری داشت.

صادقی گفت : کرونا با سرفه شروع می‌شود ؛ سرفه خشک مقطع ، سوزش گلو و گلو درد . احساس می‌کنی بدن در حال ضعیف شدن است ، گرما از بدن خارج شده و سردردها شروع می‌شود ، دور چشم دچار درد شدید شده و سر را نمی‌توان تکان داد.

این نویسنده با اشاره به اینکه ۲ شب در خانه تب و لرز داشت ، گفت : ویروس کرونا بسیار هوشمند ، دقیق و زیرک است و مثل ساعت عمل می‌کند ، سر ساعت تب و لرز شروع می‌شود و فردا دوباره در همان ساعت تب و لرز ادامه دارد تا عرق به سراغ بدن بیاید و در این زمان است که بدن از آن حالت خارج می شود.

وی توضیح داد : از روز سوم درد از سر کمتر شده و کلیه را درگیر می‌کند. روزهای بعدی درد سر و چشم مجدد ادامه دارد و پس از حدود پنج روز اگر سیستم ایمنی قوی باشد درد کاهش می‌یابد و فقط کمی ضعف باقی می‌ماند ، اما اگر مشکل داشته باشیم درد به سراغ ریه می‌رود و فرد در تنفس دچار مشکل می‌شود به گونه ای که هر چند نفسی که با بینی می‌کشید ناخودآگاه باید یک نفس با دهن بکشید ، هنگام صحبت و مکالمه تلفنی سرفه شدت می‌یابد و نفس کم می‌آید.

این بیمار کرونایی بهبود یافته ، توصیه کرد : در این دوره از ابتلای به کرونا اگر نفس کم می‌آورید به سراغ استحمام نروید. تجربه ما این است که نفس بند آمد و معجزه‌آسا نفس برگشت.

صادقی با بیان اینکه دیابتی‌ها ، مبتلایان به فشار خون ، افرادی که درگیری کبد و کلیه دارند و کسانی که شیمی‌درمانی می‌کنند در صورت ابتلا باید خدا به آنها رحم کند ، ادامه داد : چون دردها و فشارهایی که بیماری روی ریه و کلیه وارد می‌کند ، غیر قابل تحمل است به همین دلیل باید در خانه ماند و جایی نرفت.

اقدامات پیشگیرانه

وی تصریح کرد: کارهای پیشگیرانه می‌توان انجام داد تا سیستم ایمنی را قوی کرد ، مصرف ویتامین ” دی ” بسیار مهم است ، مواد غذایی که ویتامین ” یی E ” و ” آ A ” و ” ث C ” دارند مصرف کنید. گلبول‌های سفید را تقویت کنید تا مقاومت در مقابل کرونا افزایش یابد چون ممکن است مبتلا شوید.

صادقی افزود : ما نان را در ماکروفر داغ می‌کردیم ، لباس‌ها را اتو و سشوار می‌زدیم ، اما باز هم مبتلا شدیم. این یعنی باید خودمراقبتی را تشدید کرد.

آب بنوشید

این نویسنده مازندرانی گفت : پیشنهاد من این است که در خانه اسپند دود کنید. دمنوش آویشن ، بابونه و سیاه‌دانه بنوشید. نوشیدن آب کافی اهمیت فراوانی دارد. استفاده از شربت بنفشه برای باز کردن ریه خیلی مهم است.

وی افزود : با این مواد گیاهی و جوشانده و اسپند دود کردن ، ویتامین‌ها بدن را تقویت کنید تا اگر مبتلا شدید نگران نشوید ، اما نگران بزرگترها مثل پدرو مادر و پدربزرگ و مادربزرگ باشید چون اگر مبتلا شوند شرایط سختی است.

صادقی گفت : واقعیت این است که می‌توان توده سرطانی را از بدن برداشت یا با شیمی درمانی جلوی پیشرفت بیماری را گرفت ، اما کرونا راه درمان ندارد ولی راههای پیشگیری برای همگان در دسترس است.

ترس و استرس همکار کرونا هستند

صاحب امتیاز چند رسانه محلی مازندران گفت : ترس و استرس زیاد باعث ضعف بدن می‌شود . اکنون در جامعه بسیاری از افراد می‌ترسند. لطفا خودتان را قوی کنید. برای بچه‌ها هم خیلی جای نگرانی نیست ، من ۲ فرزند ۱۴ و هفت ساله دارم .فرزند هفت ساله‌ام مبتلا نشد و فرزند بزرگترم درحد سرفه و تب درگیری داشت.

وی پیشنهاد کرد : در خانه هم ماسک بزنید و مجزا از یکدیگر باشید تا این دوره طی شود و به حالت عادی برگردید. ما دوره را طی کردیم اما همچنان شرایط بهداشتی و در خانه ماندن را رعایت می‌کنیم.

صادقی با اشاره به اینکه سیاست کشور چندگانه است و از حالت دوگانه ، گذشته است ، توضیح داد : یک روز کاهش ساعت اداری ، مسدود شدن جاده‌ها ، تعطیلی ادارات و دیگر سیاست‌ها اعمال می‌شود و ساعتی بعد همه این موارد لغو شده و به حالت عادی برمی‌گردد اما معتقدم اگر کشور تعطیل نشود اوضاع از وضع موجود بدتر می‌شود و پیشنهادم این است تا سیزده‌ فروردین کشور تعطیل باشد تا از وضعیت کرونا خارج شود در غیر این صورت اتفاق بدتری رخ می‌دهد .

ویروس به خانه‌ها آمده

وی با بیان اینکه کار محدود سازی و قرنطینه باید از قم و تهران شروع می شد تا جلوی سرایت ویروس به دیگر مناطق کشور گرفته شود ، گفت : ویروس اکنون در سراسر استان مازندران پخش است ، اکنون درون خانه‌هاست و همه ممکن است ناقل باشیم.

صادقی با بیان اینکه شروع به کار مجدد ادارات و برگشتن به ساعت کاری سابق ، بدترین تصمیمی است که اتخاذ شده ، افزود : اکنون نه بحث اقتصاد بلکه جان شهروندان مطرح است ، این طور نیست که مرگ برای همسایه باشد ، بلکه برای همه است.

وی ادامه داد: اکنون در خانه بهترین فرصت است کارهای عقب افتاده را انجام دهیم ؛ دیدن فیلم ، خواندن کتاب ، واکس زدن کفش‌ها ، اتو کردن لباس‌ها کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم تا سرگرم باشیم.

این فعال رسانه‌ای گفت : اگر در خانواده بیمار مبتلا به ام اس ، دیابت و موارد اینچنینی دارید شرایط قرنطینه شدید مانند سلول انفرادی تا ۱۵ فروردین برای آنها درنظر بگیرید . قرنطینه کامل باشد چون کرونا شوخی ندارد.

وی افزود : پادزهر این بیماری در بدن ما است. بدن مبارزه می‌کند و ویروس را دفع می‌کند و به همین خاطر آب زیاد بخورید چون کلیه‌ها درگیر می‌شود،

وی با اظهار این که قرص استامینوفن و شیاف دیکلوفناک در خانه داشته باشید تا درد را تحمل کنید ، گفت : اگر به کرونا مبتلا شدید دارویی مصرف نکنید که جلوی آبریزش بینی را بگیرد ، بهتر است سموم به شیوه طبیعی دفع شود ، نگران هم نباشید.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false