×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخدادشمال ؛ علی معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران در جلسه هم اندیشی صنایع دانش بنیان فعال استان اظهار کرد: تا پنج سال گذشته  قانونی به معنای حمایت از شرکتی که محصول دانش بنیان دارد، وجود نداشت و خدماتی ارائه نمی شد اما با تصویب قانون حمایت فعالیت های اقتصادی سنتی به سمت دانش بنیان رفت.

وی افزود:  تغییر مسیر فعالیت اقتصادی از سنتی به اقتصاد دانش بنیان طبیعتا چالش هایی را به همراه دارد که نمونه های آن در این نشست تبادل شد.

رئیس پارک علمی و فناوری استان مازندران، بیان کرد: این قانون تصویب و آئین نامه اجرایی آن ابلاغ  و برای نخستین بار به اجرا گذاشته شد ضمن اینکه چند سال اول این قانون به صورت پایلوت اجرا می شود تا چالش ها، مشکلات و  نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود و ما اینک در این فاز از اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان هستیم.

معتمدزادگان،  افزود: بهترین افرادی که می توانند بر مشکلات ها ، قوت و ضعف قوانین این بخش واقف باشد بهره بردارها و یا همان شرکت های دانش بنیان هستند لذا پس از دریافت این نقطه نظرات برای تسهیل قوانین اصلاح مجدد بر روی قوانین اعمال می شود.

وی تصریح کرد:  مهم ترین ویژگی که در معاونت علمی و فناوری وجود دارد  چابک بودن این سیستم به ویژه امور موسسات دانش بنیان است که  امیدوار هستیم با این تبادل نظرها ، قانون حمایت از موسسات دانش بنیان به صورت کارا تر و روان تر تسهیل شده  و راحت تر مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مازندران، خاطرنشان کرد: وقتی کسانی ناخودآگاه می خواهند دانش بنیان شوند  بدیهی است درصدی از این درخواست ها رد شود لذا اگر به هر دلیلی پذیرش نشدند طبیعی است و ممکن است به این رد اعتراض کنند.

معتمدزادگان در ادامه با بیان اینکه برای کم کردن مشکلات این حوزه می طلبد فرآیندها تسهیل تر و روان تر باشد، درباره نقش پارک علم و فناوری در جلوگیری از فرار از مغزها، گفت: در پارک یک اکوسیستمی برای نگهداری است ضمن اینکه در گذشته ما فرار مغزهای دانشگاهی را شاهد بودیم و امروز در شرکت های دانش بنیان داریم.

وی ادامه داد: در پارک علمی و فناوری شرکت ها اقتصادی هستند  و فعالیت های تجاری انجام می دهند و هرچه قدر بستر و بازارشان فراهم تر باشد آنها راحت تر می مانند و کمتر رفتن به جای دیگر به سرشان می زند.

معتمدزادگان، در ادامه با اشاره به اینکه اگر شرکتی دانش بنیان بازارهای بزرگ، پول بیشتر و کار اقتصادی سریع تر را در جای دیگر بداند آرام آرام کنده شده و می روند.

وی، اضافه کرد: البته رفتن مهم نیست زیرا بسیاری از شرکت در جاها ی دیگر سرمایه گذاری کردند ولی سرمایه گذاری در کشور خود را جمع نکردند ما برای  جمع نشدن فعالیت های  اقتصادی شرکت ها باید سعی کنیم پویا تر، کارآمد تر و قوانین سهل گیرانه تر و بروکراسی کمتر داشته باشیم و اجازه بدهیم این شرکت ها و موسسات فعالیت کنند.

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با تاکید بر اینکه فضای کشور باید دارای  اقتصاد پویاتر باشد تا شرکت ها راحت تر بازاریابی کنند، درباره واردات کالاهایی مشابه محصولات دانش بنیان گفت: این موارد همیشه وجود دارد ضمن اینکه  معمولا در مترقی ترین قوانین اگر محصولی وارد کشور شود و مشابه آن باشد  اگر کیفیت آن از محصول از تولیدی کشور بالاتر است که وارد می شود ولی اگر کیفیت پایین تر یا هم تراز دارد تعرفه بالاتری روی آن می بندند تا با محصول داخلی کشور رقابت کنند البته کارهایی در کشور در حمایت از تولیدات داخلی انجام گرفته ولی به نظر می رسد سیستم باید چابک تر و  بروکراسی کمتر باشد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false