×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال، دلاور حیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندرا در نشست هیئت اقتصادی جمهوری قزاقستان با مدیران دستگاه های اجرایی مازندران و فعالیت اقتصادی استان، در محل اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی مازندران، اظهار کرد: استان مازندران یکی از استانهای مهم کشور در بخش کشاورزی است که حدود هفت میلیون تن انواع مواد کشاورزی ، زراعی و دامی  تولید می کند و مازندران یکی از استانهای درجه اول در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با بیان اینکه حدود ۴۸۰ هزار هکتار اراضی ما زراعی و  باغی است ، ادامه داد: ۳۲۰ هزار هکتار محصولات زراعی داریم که در  ۴۸۵ هزار هکتار آن کشت می شود و این به آن معنا است که در هر هکتار دو یا سه بار کشت انجام می شود و حدود ۱۶۰ هزار هکتار باغ داریم که سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولیدات باغی استان است.

وی، با بیان اینکه ۲۲۰ هزار تن تولید گوشت مازندران است، افزود: سالانه حدود ۲۷۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در مازندران تولید می شود.

این مسئول، با اعلام اینکه محصول زراعی غالب مازندران برنج است، گفت: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید شلتوک ما است در عین حال بخشی از برنج ما دوبار کشت و کشت رتون است.

حیدرپور، ادامه داد: در بحث انتقال تکنولوژِی برنج و کشت فرا منطقه ای آمادگی هرگونه همکاری با کشور قزاقستان و استان قیزیل اوردا را داریم. البته با توجه به سابقه کشاورزی در مازندران، این آمادگی وجود دارد تا بخشی از ماشین آلات کشاورزی استان قیزیل اوردا را فراهم کنیم.

وی، با اشاره به رتبه یک مازندران در تولید مرغ کشور، گفت: در قبال صادرات مرغ تولید استان به قیزیل اوردا ، آمادگی داریم تا تکنولوژِی این بخش را منتقل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از اعلام آمادگی مازندران در تامین نیازهای لبنی ، گل و گیاهان  و درختچه های زینتی استان قیزیل اوردا  خبر داد  و گفت: از آنجایی که جزو استانهای شاخص در کشور در بخش تولیدات گل و گیاهان و درختچه های زینتی هستیم می توانیم صادرات و انتقال تجربیات را در این بخش توامان داشته باشیم.

حیدرپور، با اشاره به رتبه یک مازندران در بخش تولید ماهی و آبزیان در کشور افزود: با توجه به منابع آبی فراوانی که استان قیزیل اوردا دارد آمادگی داریم در زمینه تولید و پرورش آبزیان و انتقال تجربیات همراه با صادرات محصولات شیلاتی مازندران ، همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ای ۵ ساله موضوع تحقیقات و سرمایه گذاری را در دستور کار داریم، افزود:   مازندران آمادگی سرمایه گذاری مشترک را در برنامه ای ۵ ساله با کشور قزاقستان و تامین غذایی آن را دارد.

این مسئول، خطاب به هیات اقتصادی جمهوری قزاقستان ، گفت: اگر در زمینه جنگل تجربه موفقی دارید می توانیم ضمن واردات چوب از تجربیات شما در زمینه احیاء جنگل  استفاده کنیم.

حیدرپور، ادامه داد: در سفر قبلی از سوی هیات کشاورزی قزاقستان تقاضای بذر برنج از مازندران شد که با برقراری تفاهم نامه و عملیاتی شدن آن، بذر مورد نظر در اختیار شما قرار می گیرد.

وی، افزود: با آزمایشاتی که بر روی برنج شما صورت گرفت، در مجموع محصول خوبی است ولی ژلاتین آن بالا استکه با تجربیاتی که ما در تولید برنج داریم قابل اصلاح است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران، در ادامه با بیان اینکه آمادگی داریم در قالب تفاهم نامه نیازهای غذایی شما را تامین و تجربیات را منتقل کنیم، گفت: کشاورزان و شرکت های مازندران علاقمند هستند تا در قالب تفاهم نامه ای که در سطح ریاست جمهوری دو کشور ایران و قزاقستان هستند کشت فرا منطقه ای و سرزمینی را در استان قیزیل اوردا داشته باشند زیرا در استان شما عرصه های زیادی برای کشت به ویژه برنج وجود دارد.

حیدرپور، در پایان سخنان خود ، با  اعلام اینکه ۱۴ هزار مهندس کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان داریم، افزود: آمادگی داریم کارشناسان این حوزه را به کشور قزاقستان اعزام کنیم تا در بخش های مورد نیاز همکاری کنند.

در این نشست هیات اقتصادی قزاقستان که  از علاقمندی فراوان فعالان اقتصادی و بازرگانان استان قیزیل اوردا برای افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی مطالبی عنوان کرد و خواستار تحقق  و اجرایی شدن مناسبات شد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false