×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ نشست خبری حجت الاسلام عبدالرضا اصغری مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزار و ازجمله موارد عنوان شده در این جلسه نیز تجلیل از واقفان امام رضا (ع) در استان‌های مازندران ، گلستان و گیلان ، وجود ۲ هزار هکتار وقف امام‌رضایی در مازندران و معرفی وقف مشارکتی بوده است.

 

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به گسترگی قلمرو وقف ، اظهار داشت: در آستان قدس رضوی موقوفات سلامت، فرهنگی، اجتماعی، عمرانی حرم مطهر، وقف خدماتی حرم مطهر و وقف علم و فناوری از رویکرد‌های وقفی هستند.

حجت الاسلام عبدالرضا اصغری یکی از رویکرد‌های جدید وقف را در مبحث مشارکتی اعلام و اظهار کرد که در حال حاضر ساخت رواق زیرسطحی حرم مطهر (بست شیخ بهایی) ، ساخت نمازخانه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی ، توسعه مهمان‌سرای حضرت امام رضا علیه السلام ، و وقف سلامت (با محوریت مرکز تخصصی قلب و درمان ناباروری) ، از طرح‌های وقف مشارکتی آستان قدس رضوی هستند.

او ادامه داد: در سایت آستان قدس رضوی نحوه مشارکت در این طرح‌ها آمده است که به صورت الکترونیکی انجام و از یک میلیون تومان آغاز می‌شود و برای افراد علاقمند به مشارکت ، یک کد رهگیری و پیامک ارسال و در نهایت نیز یک پرونده مشارکت تشکیل می‌شود.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از واقفان آستان قدس رضوی در استان‌های مازندران ، گیلان و گلستان اعلام کرد که پس از مشهد در خراسان رضوی ، استان‌های مازندران و گلستان با قدمت‌ترین استان‌ها در حوزه وقف رضوی هستند.

اصغری بیان کرد که قدیمی‌ترین موقوفه در مازندران به موقوفه سید جلال‌الدین شهرآشوب وتوشن به سال ۹۵۰ هجری قمری باز می‌گردد و تعداد موقوفات در این استان نیز ۳۰ مورد به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار است.

او همچنین تعداد موقوفات در گلستان را ۴۰ مورد به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار و در استان گیلان را ۲۵ مورد به مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار اعلام و اظهار کرد که شهر‌های دارای موقوفه در این استان‌ها نیز ۲۵ شهر هستند.

مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود از با اشاره به موقوفات امام رضایی در سنگتراشان شهرستان ساری، تصریح کرد: این موقوفات شامل زمین، خانه و مغازه و … است که تاکنون موفق شدیم ۲۰ درصد از افرادی که از این املاک بهره می‌برند را بقبولانیم که باید به این وقف عمل بشود، اما هنوز ۸۰ درصد تمکین نکردند و لازم است به این سنت حسنه و میراث جاودان احترام گذاشته و نیات واقف جامه عمل پوشانده شود.

آقای صداقت معاون مدیریت املاک و اراضی خراسان و شمال کشور آستان قدس رضوی اظهار داشت: توجه به شأن آستان قدس ، توجه به موقوفات و استفاده از آن‌ها به نحو احسن و شایسته، حفاظت و استیفای موقوفات و ارکان وقف، ایجاد درآمد پایدار و بهبود نظام مدیریت در مجموعه موقوفات و رقبات، ازجمله رسالت‌های این معاونت است.

مدیرکل کانون‌های رضوی استان مازندران نیز با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا موقوفاتی که افراد می‌خواهند وقف کنند رویکرد محلی داشته باشد و تا به حال نیز چنین بوده است، اعلام کرد که از ابتدای تأسیس این کانون در تیرماه ۱۳۹۵ تا امروز بالغ بر ۳۶۸ میلیارد تومان عملکرد کانون‌های خدمت رضوی استان بوده است. (به صورت نذر یا وقف)

دکتر اسماعیل امامزاده با اشاره به اینکه ۲۰ کانون رضوی با ۱۶ هزار خادمیار در ۸۱۰ کانون مشغول فعالیت هستند، افزود: سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از خدمات رضوی در مازندران بهره‌مند می‌شوند که از خدمات و برکات نذر و وقف است.

او که خود صاحب رسانه است، می‌گوید: چه خوب است که هر روز پیرامون وقف امام رضایی قلم بزنیم و عرض ارادت ما از راه دور این باشد که چیزی را قلم بزنیم که مورد پسند آن امام رئوف باشد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false