×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال ؛ احمد حسین زادگان در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : تاخیر در اجرای برخی از پروژه های پسماند در استان مازندران طی سالیان گذشته که از اعتبارات خوبی هم برخوردار بودند بویژه در شهر ساری باعث شده تا هزینه اضافی برای تکمیل طرح ها به استان تحمیل شود.

وی توضیح داد : پروژه نیروگاه زباله سوز ساری که در اواخر دولت اصلاحات در دستور کار قرار گرفته بود و با اعتبار حدود ۳۰ میلیارد ریالی می توانست به اتمام برسد ، به دلیل تاخیر هم اکنون نیازمند اعتبارات چند صد میلیارد ریالی برای تکمیل است .

حسین زادگان با اعلام این که در سال جاری پیگیری برای تامین اعتبار تکمیل پروژه نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر و ایجاد ساختار مناسب پسماند در ساختار دولتی استان صورت گرفت و اعتبار خوبی نیز برای این دو طرح اختصاص یافت ، گفت : در مجموع در سال جاری حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل دو پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر و ساری تخصیص داده شد که حدود ۲۷۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای نوشهر و بقیه برای شهر ساری مصوب شده است.

وی افزود : علاوه بر تامین اعتبار برای سرعت بخشی به پروژه های پسماند، تشکیل ساختار مناسب با مصوبه سازمان پسماند در مازندران، نرخ خرید تضمیمی برق نیروگاه زباله سوز نیز ۲ تا سه برابر افزایش یافت که می توانند انگیزه سرمایه گذاران را در این حوزه افزایش دهد.

نماینده عالی دولت در مازندران همچنین گفت : ما در حوزه پسماند در اکثر شهرها با مشکل مواجه بودیم که در سال های اخیر به خصوص یک سال گذشته ضمن تامین اعتبار مناسب برای سرعت بخشی به دو پروژه نیروگاهی نوشهر و ساری، برای ساماندهی محل دفن زباله سایر شهرها نیز اقدام خوبی صورت گرفت به گونه ای که حدود ۸۰ درصدزباله هایی که حدود یک دهه در حاشیه ساحل محمود آباد دپو شده بود، جمع آوری شد و بقیه نیز در حال جمع آوری است.

وی در پاسخ به این پرسش که نسبت به جانمایی دفن زباله شهر ساری در حاشیه روستاهای چهاردانگه انتقاداتی وجود دارد ، توضیح داد : محل دفن زباله ابتدا در منطقه دیگری بین استان های مازندران و سمنان بود که می توانست مشکل کمتری برای منطقه داشته باشد، ولی به دلیل اختلاف مرزی بین دو استان منطقه فعلی به عنوان مکان موقت دفن زباله انتخاب شد و به دلیل تاخیر در تکمیل پروژه های فراوری زباله ( نیروگاه زباله سوز) انتقال زباله به این منطقه طولانی و برای مردم منطقه مشکل ساز شد.

استاندار مازندران یکی از مشکلات استان را وجود طرح های نیمه تمام اقتصادی با وجود ظرفیت های فراوان سودآوری دانست و گفت : با توجه به محدویت مالی دولت برای اجرای پروژه های عمرانی و اقتصادی ، موضوع تشکیل هلدینگ در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود : با تشکیل هلدینگ ثروت آفرینی در استان با شرکت سرمایه گذاران خوش حساب تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این هلدینگ با فروش ۳۰۰ سهام سرمایه تامین شده است.

حسین زادگان گفت : برای این که بانک ها هم وارد کارزا شوند، پیشنهاد شد تا بانک های دولتی که بتوانند سه برابر میزان اعتباری که در هلدینگ ثروت آفرینی جمع می شود، اعتبار اختصاص دهند، این حساب در آن بانک برده شود و این رقابتی را در بانک ها ایجاد کرده است.

وی افزود : همچنین از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا) که سرمایه گذاری زیادی را در استان نداشت، برای این کار دعوت شد که در مجموع سه هلدینگ بزرگ را در استان استارت زدیم تا بتوانیم خلاء سرمایه گذاری و اعتباری را برای پروژه های بزرگ ناتمام حل کنیم.

استاندار مازندران گفت : برنامه اولیه ما این است که با این سرمایه که با همکاری بانک ها و هلدینگ سرمایه گذاری به ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید ، می توانیم حداقل ۱۰ پروژه ناتمام در حوزه های مختلف را تکمیل کنیم و در مجموع بخشی از کمبود اعتبار ما را در امر سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی رفع می شود ضمن این که این سرمایه نیز در داخل استان می ماند.

استاندار مازندران همچنین با اشاره به پیگیری اش برای رفع مشکل صنایع چوب و کاغذ استان ، گفت : با تزریق اعتباری که هفته گذشته از سوی سهامداران و بانک عامل ( بانک ملی) صورت گرفت ، این واحد صنعتی بزرگ از وضعیت ورشکستگی خارج شده است.

حسین زادگان یکی از مشکلات این واحد صنعتی بزرگ مازندران را قرار گرفتن در وضعیت ورشکستگی بر اساس قانون تجارت برشمرد و اضافه کرد : نشست های مختلفی برای رفع مشکل این واحد صنعتی صورت گرفت و مصوباتی نیز با حضور معاون اول رییس جمهوری برای نجات آن تصویب شد که تعدادی از این مصوبات اجرایی شده است.

وی اظهار داشت : برای رفع مشکل برخی دیگراز واحدهای صنعتی از جمله نساجی قائمشهر و مازندران نیز اقدام خوبی انجام شد که یکی از آنها ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بود که یکهزار و ۵۶۰ میلیارد ریال کمک کرد و در قالب تسهیل گری اشتغال نیز ۲ هزار و ۶۰۰ اشتغال ایجاد شده است.

نماینده عالی دولت در استان مازندران گفت : پروژه محور تاکام – ساری به عنوان یک پروژه ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود و در استان نیز رایزنی خوبی برای تخصیص اعتبار با مساعدت وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت.
حسین زادگان اظهار داشت : به هر حال محدودیت اعتباری دولت ، پای این پروژه را نیز گرفته بود، ولی در شرایط فعلی اعتبار خوبی به آن اختصاص یافت و در اجرای آن نیز تسریع شد و علاوه بر آن ردیف اعتباری برای آن در بودجه سنوات گنجانده شد و این پروژه اعتبار پایدار گرفت که می تواند اجرای آن را شتاب بخشد.

وی در مورد تاخیر در تکمیل برخی پروژه های بزرگ عمرانی و زیرساختی مازندران از جمله مجموعه ماهفروجک که شروع آن به بیش از یک دهه قبل می رسد ، پاسخ داد : با پیگیری از وزارتخانه های متبوع این دو پروژه ردیف اعتباری دریافت کرد.
استاندار مازندران پیش بینی کرد که این دو پروژه نیز در نیمه سال اول سال آینده به بهره برداری برسد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false