×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

پخش موسیقی ناهنجار توسط معلمی در قائمشهر و همخوانی دانش‌آموزان دستاویزی برای سیاه نمایی رسانه‌های ضد ایرانی و برجسته‌سازی دروغین مخالفت نظام با شادی در مدارس شده است اما واقعیت موضوع چیست و کارشناسان در این رابطه چه می‌گویند؟

به گزارش رخداد شمال ، طی روزهای اخیر ویدیویی از معلم یکی از مدارس غیرانتفاعی مقطع ابتدایی شهرستان قائمشهر در فضای مجازی منتشر شده است که در آن موسیقی با عنوان “گنگستر شهر آمل” را در کلاس درس پخش می کند و دانش آموزان با خواننده این آهنگ همخوانی می کنند.

استفاده از کلمات ضداخلاقی و ناهنجاری همچون “اراذل و مشروبات الکلی” در این آهنگ و فراگیری و تکرار این کلمات از سوی دانش آموزان موضوع حائزاهمیت در این ماجرا است چرا که در نظام ایرانی-اسلامی تربیت و پرورش اصل مهم و بنیادین است، مساله ای مهم که این ویدیو حاکی از آن است که به موضوع مهم ارزش ها و هنجارهای جامعه بی توجهی جدی شده است.

پایبند بودن به اصول و سیاست های آموزش و پرورش، اصلی که تمامی دست اندرکاران فعال در این حوزه می بایست به آن توجه کنند، اما در موضوع پیش آمده اصل توجه به مسائل تربیتی نادیده انگاشته شده است و معلم مبادرت به پخش موسیقی کرد که در آن هنجارها و ارزش های جامعه ایرانی- اسلامی رعایت نشده است، موضوعی مهم که کارشناسان حوزه های فرهنگی ، اجتماعی و رسانه ای نیز بر آن صحه گذاشتند و عنوان کردند در نظام تعلیم و تربیت هیچ کشوری در دنیا خروج معلم از چارچوب تعیین شده و ترویج فرهنگ ضد اخلاقی پذیرفته شده نیست.

اما رسانه های ضد ایرانی با تمرکز کردن بر این موضوع که نظام جمهوری اسلامی ایرانی با شادی دانش آموزان و ایجاد فضای با نشاط در مدارس مخالف است و به همین دلیل پخش موسیقی توسط معلم در کلاس درس را بر نتابید و معلم مربوطه را اخراج کرد، بار دیگر موضوعی را برای سیاه نمایی انتخاب کردند در حالیکه آموزش وپرورش با شادی مخالف نیست اما چگونگی فراهم کردن این فضای شاد مهم است که مغایر با فرهنگ و اخلاق نباشد.

در مقدمه سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش که آذرماه سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید به این نکته اشاره شده است که عرصه تعلیم و تربیت یکی از مهمترین زیرساخت های تعالی همه جانبه کشور و ابزاری جدی در راستای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در زمینه های گوناگون است و از این رو، تحقق آرمان های متعالی انقلاب اسلامی ایران همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در بین ملت ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان های عالم، متقی و آزاده و خلاق است و این تعلیم و تربیت باید بتواند «حیات طیبه»، «جامعه عدل جهانی» و «تمدن اسلامی – ایرانی» را تحقق بخشید و در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی «انسان کامل» را پیدا می کند و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشری به شکوفایی و کمال خواهد روسید.

دکتر اکبر نصراللهی عضو شورای اطلاع رسانی دولت و رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به نقدهای مطرح شده به اقدام معلم قائمشهری در پخش موسیقی ناهنجار برای دانش آموزان گفت: انتقادها به موسیقی نامناسب و انگیزه معلم بلاگر است نه از موسیقی و شادی در مدارس.

تکرار راهبرد سیاه نمایی رسانه های ضد ایرانی

سینا قربانی تحلیل گر مسائل فرهنگ و رسانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در موسیقی پخش شده از کلمات ضداخلاقی که متناسب با فرهنگ جامعه نیست ، استفاده شده است که متاسفانه این معلم با پخش آن به نوعی مروج این کلمات در میان دانش آموزان شد.

این کارشناس ارشد مطالعات فرهنگ و رسانه با تاکید بر اینکه حفظ حریم فکری و اخلاقی دانش آموزان از مباحث ضداخلاقی وجه مشترک سیستم آموزشی تمام کشورها است، اظهار کرد: رسانه های ضد ایرانی در خصوص معلم قائمشهری بر اساس راهبرد نخ نما شده خود که سیاه نمایی است وارد صحنه شدند تا سیستم مدیریتی ایران را مخالف شادی عمومی نشان جلوه بدهند.

مسوولان بر اساس آرایش جدید رسانه ای حرکت کنند

سینا قربانی با اشاره بر تغییر آرایش رسانه ای گفت: رسانه های فارسی زبان خارجی با بهره گیری از اظهارات مدیران کشور نسبت به سیاه نمایی بر اساس پازل بندی و اهداف ضدایرانی خود اقدام می کنند از این جهت ضرورت دارد مدیران میانی به توانمندی استفاده هوشمندانه از ابزارهای اطلاع رسانی مسلط شوند.

وی افزود: رسانه های ضد ایرانی از فضای به وجود آمده ناشی از پخش این آهنگ ضداخلاقی و برخورد انضباطی با معلم به دنبال برجسته سازی مخالفت نظام تعلیم و تربیت با شادی دانش آموزان هستند در صورتی که واقعیت موضوع را که این معلم بر خلاف قوانین،ارزش ها و هنجارهای حاکم جامعه ایران اقدام کرده است را پنهان سازی می کنند تا بتوانند جهت دهی ذهنی منفی به مخاطبان بدهند.

این کارشناس رسانه برخورد با مروجان ناهنجاری و موضوعات خلاف سیاست ها و ارزش های جامعه را رویه معمول در همه جای دنیا برشمرد و بیان کرد: قطع همکاری این معلم نیز به دلیل رعایت نکردن چارچوب ها ‌و سیاست های حرفه ای و اداری انجام شده است.

وی همچنین گفت: آن چیزی که در این موضوع به عنوان اهداف پنهان رسانه های ضدایرانی پیگیری می شود،القای عادی انگاری ناهنجاری ها و نافرمانی های مدنی در میان خانواده های ایرانی است، اما برخلاف این محاسبات اتاق های عملیات روانی خارجی، خانواده های ایرانی به شدت در موضوع تربیت صحیح فرزندانشان حساس هستند و به هیچ عنوان نمی پذیرند و اجازه نمی دهند معلمی به فرزندانشان مسائل ضداخلاقی را آموزش بدهد.

 

اجرای برنامه های شاد نباید مغایر با هنجارها باشد

ابراهیم اندرخورا جامعه شناس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: ضرورت بررسی چگونگی و چرایی بروز یک اتفاق اجتماعی اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم به دلایل پیدایش یک اتفاق اجتماعی پی ببریم و فارغ از همه متغیرهای محیطی، روانی و فیزیکی باید بپذیریم که نظام های آموزشی در دنیا از دستورالعمل ها، آیین نامه ها و مدل هایی پیروی می کنند.

این جامعه شناس ادامه داد: پیروی از این دستورالعمل ها و متدهای پرورشی و آموزشی هم از سوی معلمان ، هم دانش آموزان و خانواده می بایست مورد توجه قرار گیرد و حرکت بر خلاف آنها تخطی به شمار می رود که مستوجب برخورد اداری و انضباطی است.

وی به اهمیت پرورش به عنوان اولویت سیستم آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: سنین هفت تا ۱۴ سالگی مهم‌ترین و حساس ترین دوره سنی تربیت کودکان به شمار می رود که تعلیمات معلمان در مدارس شالوده نسل آینده را شکل می دهند.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه های شاد و ایجاد فضایی با نشاط در مدارس برای دانش آموزان گفت: اما چگونه شاد کردن و چه مدل یا الگویی برای این کار استفاده می شود موضوعی با اهمیت ویژه به شمار می رود.

اندرخورا افزود : در دوران مدرسه که بیشترین شکل گیری فرهنگ فردی و جمعی یک انسان شکل می گیرد استفاده از روش های نادرست و ناهنجار تربیتی ضربات جبران ناپذیر تربیتی را وارد می کند موضوعی که در رفتار غیر کارشناسی و اداری معلم قائمشهری و پخش موسیقی با کلمات سخیف شاهد هستیم .

آموزش و پرورش با شادی دانش آموزان مخالف نیست

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش با اصل موسیقی و شادی در فضای مدرسه و برای دانش آموزان مخالف نیست، بیان کرد: همانطور که همگان مشاهده می کنند در زنگ های تفریح و مناسبت های مختلف در فضای مدرسه موسیقی پخش می شود و حتی دانش آموزان با این موسیقی ها همخوانی می کنند.

حسین کمالی افزود: در فضای مدرسه و در میان دانش آموزان همواره از موسیقی های ایرانی با نشاط استفاده می شود، اما معلم قائمشهری در پخش آهنگ و همخوانی دانش آموزان با بی توجهی به مسائل و چارچوب های نظام تعلیم و تربیت، آهنگ با اشعار و مطالب سخیف را پخش کرد و دانش آموزان را به سمت هم خوانی با این موسیقی هدایت کرد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false