×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش رخداد شمال؛ نادعلی کهنسال مدیر کل دخانیات استان مازندران در گفتگو با خبرنگاران گفت:تولید توتون هموژنیزه در دستور کار این مجتمع قرارگرفته که در صورت تائید طرح و حمایت شرکت دخانیات ایران می‌توان توسط مشارکت بخش خصوصی این پروژه اشتغال‌زا و سودآور را برای این استان اجرایی نمود.

مدیر کل دخانیات استان مازندران در حاشیه بازدید گفت: استان مازندران به لحاظ شرایط اقلیمی مطلوب به‌عنوان یکی از بهترین مناطق مستعد کشت توتون در کشور است و با توجه به وجود دو منابع مهم اعم از منابع انسانی و ظرفیت‌های تولید بتوانیم در تحقق فرمان‌ها رهبری مبنی برجهش تولید گام‌های مؤثری برداریم.

وی در تشریح شرکت دخانیات مازندران افزود: این مجتمع با دارا بودن بزرگ‌ترین و تنها کارخانه فرآوری توتون‌های تیپ غربی (ریدرائینگ) در خاورمیانه و کشور و همچنین کارخانه تولید و بسته‌بندی دو محصول سیگارت بانام‌های تجاری بهمن مشکی نانو و T4 یکی از مجتمع‌های بزرگ تولیدی شرکت دخانیات ایران محسوب شده که بالغ‌بر ۶۰ سال از تأسیس و شروع فعالیت دخانیات مازندران می‌گذرد.

مدیر کل دخانیات استان مازندران گفت: این مجتمع در طی سالیان متمادی فعالیت، باهمت، تلاش و کوشش کارگران زحمتکش و درایت مسئولین و مدیران خود توانسته است زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های خوبی را در جهت توسعه و رشد کمی و کیفی اهداف شرکت، فراهم آورده و زمینه‌ساز مشارکت کمپانی‌های خارجی و سرمایه‌گذاران داخلی شود. همچنین شرایط ژئوپلیتیکی این استان و واقع‌شدن در مجاورت کشورهای حوزه CIS وجود بنادر و راه‌های زمینی و راه‌آهن سراسر پتانسیل خوبی را جهت تجارت توتون و سیگارت مهیا ساخته است.

کهنسال با ابراز امیدواری از اینکه توتون کاران مازندرانی هیچ‌گونه طلب از شرکت دخانیات نداشته و تمام به‌موقع پرداخت‌شده است آن را ناشی از حمایت شرکت دخانیات ایران عنوان کرد.

وی افزود: این شرکت در حوزه کشاورزی با دارا بودن ۴ اداره شهرستانی و ۲ اداره ستادی و با سطح زیر کشت حدود ۱۰۰۰ هکتار سالانه تولیدی قریب به ۱۳۰۰ تن محصول را از مرحله کشت تا خرید و نگهداری محصولات تا زمان ارسال به کارخانه فرآوری سورک، نظارت و راهبری می‌نماید. همچنین این مجتمع در زمینهٔ تولید توتون خام (روستایی) در بین استان‌ها از کیفیت توتون بالاتری برخوردار است.

کهنسال تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب مجتمع مازندران در حال حاضر به‌طور متوسط در سال هزارتن توتون خام روستایی در دستور کار دارد که با عنایت به ظرفیت‌های موجود و در صورت تصمیم به توسعه و افزایش تولید، امکان افزایش میزان تولید (با فراهم آوردن امکانات حمایتی در طول یک برنامه ۵ ساله) تا حدود ۲۵۰۰ تن در سال وجود دارد. ضمن اینکه خرید تضمینی و حمایتی ازتوتونکاران می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و این مهم با حمایت مالی دولت از شرکت دخانیات ایران و همچنین استفاده از توتون‌های داخلی در خرمن محصولات تولیدی داخلی و سایر شرکت‌های خصوصی و مشارکتی میسر خواهد شد.

وی ورود سودجویان و دلالان به بازار خرید و فروش توتون خام (روستایی) در پی نوسانات بازار ارز و اخلال در نظام اقتصادی کشور را از معضلات در این حوزه برشمرد که بخش مهمی از توتون‌های روستایی را خریداری نموده و از دسترس مجتمع خارج می‌نمایند.

کهنسال افزود: استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی موجود می‌تواند میزان تولیدات خود را در شرکت دخانیات افزون کند،البته تحقق این امر نیز مستلزم حمایت شرکت دخانیات ایران و دیگر دستگاه‌ها است.

وی بابیان اینکه کشت این محصول نسبت به دیگر محصولات کشاورزی در استان؛ سخت‌تر است، ادامه داد: پیش از میزان تسهیلات و همچنین خرید ادوات کشاورزی در شرایط مطلوب‌تری قرار داشت اما هم‌اکنون حمایت دولت نسبت به این حوزه کمتر و به همان ترتیب میزان کشت این محصول کاهش پیدا کرد البته مشکلات دیگر ازجمله عدم تمایل جوانان به کشاورزی و قطعه شدن اراضی نیز بر این مشکل افزون‌شده است.

کهنسال ادامه داد: حمایت ویژه در بحث کشاورزی و تجهیز ادوات می‌تواند کشت این محصول را در استان احیا کرده و تولیدات را افزایش دهد که آن‌هم منجر به ایجاد اشتغال و تثبیت شغل در این بخش می‌شود.

مدیر مجتمع دخانیات مازندران گفت: امکان احداث کارخانه تولید توتون هموژنیزه با توجه به وجود توتون‌های سنواتی در انبارها و همچنین به دلیل ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر از توتون، طرحی با عنوان تولید توتون هموژنیزه در دستور کار این مجتمع قرارگرفته که ان شاءالله در صورت تائید طرح و حمایت شرکت دخانیات ایران می‌توان توسط مشارکت بخش خصوصی این پروژه اشتغال‌زا و سودآور را برای این استان اجرایی نمود.

این مسئول در بخش دیگر از سخنانش نداشتن مکانیزم جذب متناسب با نیروی انسانی را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و خواستار جایگزینی نیروهای متخصص فعلی که در شُرف بازنشستگی هستند؛ شد.

false
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false